تحول در شهرداری و پیشرفت در شهر اهواز با برنامه ۱۴۰۵

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اهواز با اشاره به اینکه در برنامه راهبردی و عملیاتی اهواز ۱۴۰۵، بر دو عنصر تحول در شهرداری و پیشرفت در شهر تمرکز شده است، گفت: حرکت از وظیفه‌محوری به نتیجه‌محوری ویژگی شاخص این برنامه است.

سعید فردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برنامه عملیاتی راهبردی اهواز ۱۴۰۵ سومین برنامه راهبردی شهرداری این کلان‌شهر است که برای بازه زمانی ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ تدوین می‌شود و بر دو قسمت تحول در شهرداری و پیشرفت در شهر متمرکز است.

وی با اشاره به اجرا نشدن کامل بعضی برنامه‌ها در سال‌های گذشته، افزود: هر برنامه‌ای متناسب با زمان خود نوشته می‌شود و یکی از دلایل اجرا نشدن آنها برنامه‌پذیر نبودن ساختار نظام مدیریتی ما است.

معاون اداری و توسعه سرمایه انسانی شهردار اهواز ادامه داد: دو نکته‌ای که ضمانت اجرایی برنامه قبلی را تأمین نکرد، سنجش‌پذیری یا امکان ارزیابی برنامه و تعدد در اهداف، راهبرد و پروژه‌ها است، وقتی تعداد اهداف زیاد باشد، علاوه بر اینکه ماهیت راهبردی و استراتژیک بودن برنامه تحت شعاع قرار می‌گیرد، امکان هضم، فهم و اجرای برنامه کم می‌شود.

وی با اشاره به مزیت برنامه راهبردی اهواز ۱۴۰۵، تصریح کرد: یکی از محاسن برنامه این است که در آن از وظیفه‌محوری به سمت نتیجه‌محوری حرکت کرده‌ایم؛ سنجش‌پذیری برنامه در سال‌های برنامه باید بر اساس ظرفیت‌های داخلی و استفاده از ظرفیت‌های بیرونی تدوین شود.

فردانی در خصوص مشکلات پیش‌رو برای اجرای این برنامه، اضافه کرد: اولین مشکل، نگرش مدیران و تصمیم‌گیران نسبت به برنامه و برنامه‌ریزی است؛ وقتی گفته می‌شود این برنامه نتیجه‌محور است، پس باید این امر سرلوحه تمام مدیران قرار بگیرد تا به عنوان یک مقصد حرکتی مورد وفاق باشد و همه به سمت آن حرکت کنند و اگر به دنبال تغییر در رویه‌ها هستیم، باید این فرهنگ از مدیریت ارشد آغاز شود، البته یکی از مهمترین مشکلات تمام برنامه‌ها این است که مدیران ارشد و تصمیم‌گیران ممکن است به آن پایبند نباشند.

وی با اشاره به اینکه برنامه راهبردی عملیاتی اهواز ۱۴۰۵ ضمانت اجرایی بالایی دارد، خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات اجرا نشدن برنامه این است که بودجه در راستای اجرای آن تخصیص داده نشود، ارزیابی مدیران، سازمان‌ها و مناطق شهرداری بر اساس اجرای برنامه نباشد و مردم و رسانه نیز نتوانند مطالبه‌گری برنامه‌محور داشته باشند، چرا که رسانه مردمی، بی‌طرف و حرفه‌ای یکی از ضمانت‌های اجرایی و مهمترین بازوی برنامه است.

کد خبر 601443

برچسب‌ها