کسب معرفت شهادت در پرتو پیاده‌روی اربعین

رسم زیبای پیاده‌روی اربعین در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای در زندگی شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع امنیت داشته است، به‌طوری که بسیاری از این شهدا که این روزها در کنار اربابشان روزی‌خور سفره الهی هستند، با پای پیاده از هر دیاری راهی کربلا می‌شدند و در آن جا شهادت را از خدا طلب می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که محمود معتمدی، استاد دانشگاه و دکتری تاریخ در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «شهادت با سالار شهیدان رابطه‌ای ناگسستنی دارد، نمی‌توان از امام حسین (ع) نام برد و یادی از شهادت نکرد.

امام حسین (ع) سرور و سید شهیدان است که عشق به شهادت و جان‌فشانی در راه حق، سراسر وجود آن حضرت را فراگرفته بود و آنجا که احساس کرد در راه هدف مقدس خویش باید از جان خود بگذرد، با آغوش باز به استقبال شهادت رفت و از این‌رو این روزها که به اربعین حسینی نزدیک می‌شویم، زائران پیاده به سوی ارباب می‌شتابند تا درس شهادت را مشق کنند.

اربعین حسینی شورانگیزترین قطعنامه ظلم‌ستیزی و حق‌جویی است که عاشقان در آن میعادگاه گرد هم می‌آیند تا درس شهادت بیاموزند؛ چرا که حرکت در این مسیر، حرکت در مسیر شهادت است و زائران گام به گام به سوی امام و شهدای کربلا حرکت می‌کنند تا حکایت‌های سرهای جسور مردانی را مرور کنند که شمشیرها را به خاک افکندند تا امام زمانشان بی‌یاور نماند و بیاموزند برای اینکه ننگ تسلیم شدن در برابر دشمنان را نپذیرند باید از نفس بگذرند و همان‌طور که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) از یک شهید نقل‌قول کردند، عبور از سیم خاردار دشمن نیازمند عبور از سیم خاردار نفس است و حضور در پیاده‌روی اربعین هر لحظه‌اش درس است، درس‌هایی که افراد را به مرحله تسلط به نفس می‌رساند.

پیاده‌روی اربعین در جهان‌بینی افراد تغییر و تحول ایجاد می‌کند و به افراد نشان می‌دهد که حق همیشه پیروز بوده و این باطل است که نابودشدنی است، هر چند امام حسین (ع) به ظاهر شکست خوردند، اما حرکت عظیم اربعین نشان می‌دهد که چقدر امام (ع) مشتاق و یار دارد.

آموزش مبارزه با بخل در این مسیر به خوبی نمایان است، نمونه آن دیدن افرادی است که از لحاظ مالی پشتوانه‌ای ندارند، اما با تمام وسعشان از زوار پذیرایی می‌کنند، افراد در این مسیر کسب تواضع و فروتنی می‌کنند، آنجا که می‌بینند چگونه عراقی‌ها شرایط راحتی زوار را تسهیل می‌کنند و مهم‌ترین درسی که افراد در این مسیر یاد می‌گیرند، درس ایثار و دیگرخواهی است، شهادت نیازمند ایثار است و شهید باید دیگرخواهی را بر خودخواهی ترجیح دهد.

حضور در پیاده‌روی اربعین ناشی از اراده‌ای قوی است و همین اراده قوی است که شهید را به مرز شهادت می‌رساند و چه بسیار افرادی دیدیم در خیل شهدای مدافع حرم، مدعیان صف اول را جا گذاشتند و پیشتاز این مسیر شدند و برای همین است که شاعر می‌گوید: از آخر مجلس شهدا را چیدند.

از دیگر آثار حضور در پیاده‌روی اربعین، نمایش قدرت و عظمت اسلام بوده و حرکت شهیدان نیز نمایش قدرت حق است که در دل دشمنان رعب و وحشت ایجاد می‌کند و شهید درس دفاع از حق و حقیقت را در این پیاده‌روی مشق می‌کند.

سرانجامِ پیاده‌روی اربعین، رسیدن به ارباب است و خواندن زیارت اربعین و در این زیارت می‌خوانیم که امام حسین (ع) کسی بود که وظیفه‌اش در پاسداری از دین حق را به خوبی انجام داد و خیرخواهی را به نهایت کمال رساند و در نهایت جان عزیزش را در راه اهداف الهی داد تا مردم را از ضلالت و گمراهی برهاند و از این حیرت و سرگردانی که نتیجه گمراهی است، نجات دهد و این کاری است که شهید انجام می‌دهد. شهید به سوی شهادت حرکت می‌کند تا با جهل و مظاهر آن مبارزه کند، جهلی که ناشی از درگیری در این زندگی مادی است و شهید حرکت می‌کند تا از این دنیا عبور کند و به جاودانگی برسد و رسیدن به ابدیت و جاودانگی، نیازمند کسب معرفت است و معرفت در پرتو این پیاده‌روی حاصل می‌شود.

هم‌چنین می‌توان گفت که در این زیارت کوتاه چندین بار از واژه‌های مقدس جهاد و شهادت و جان‌نثاری در راه احیای ارزش‌های الهی سخن به میان آمده که این نشانه اهمیت موضوع جهاد و شهادت در مکتب حیات‌بخش شیعه است، به طوری که در آخرین بند از این زیارت، آرزوی همراهی با راهیان مکتب شهادت و ایثار و جهاد را داریم و خود را در فضای عطرآگین عاشوراییان قرار می‌دهیم: «شهادت می‌دهم به شما، ایمان و به رجعت شما یقین دارم در شروع به آئین و ختم کارم، و قلبم تسلیم قلب پاک شما و همه کارم پیرو امر شما است و یاری‌ام تا خدا اذن دهد، برای شما مهیا است. پس البته با شما هستم، نه با دشمنان شما، درود خدا بر شما و جسم و جان پاک شما باد! و درود خدا بر شما باد از حاضر و غایب شما و بر ظاهر و باطن شما، ای پروردگار عالمیان، این دعای مرا اجابت فرما.»

کد خبر 601418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.