مأموریت سازمان دامپزشکی تدوین دستورالعمل و جذب ناظرین شرعی

مشاور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: ذبح اسلامی روش انسانی‌تر و بهداشتی‌تر است، چراکه خون بیشتری از لاشه خارج می‌شود و بسیاری از کشورها، از جمله آژانس امنیت غذایی کانادا نیز این روش را بهداشتی‌تر می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سبحانی امروز _ چهارشنبه نهم شهریورماه_ در مراسم افتتاحیه همایش ملی_منطقه‌ای «امنیت غذایی، فرهنگ‌سازی غذای حلال»، اظهار کرد: سال‌ها پیش همایش‌های دوره‌ای «غذای حلال، زندگی پاک» توسط سازمان دامپزشکی کشور برگزار می‌شد و همایش فعلی نیز در این راستا می‌تواند به بهبود روند ذبح اسلامی در کشور کمک کند.

وی افزود: در روش ذبح اسلامی خروج مکفی و ناگهانی خون از بدن رخ می‌دهد، اما در ذبح غربی از گلوله، ساچمه یا میله استفاده می‌شود که درد بسیار زیادی به حیوان تحمیل می‌شود؛ روش ذبح اسلامی مانند خوابی عمیق است، به همین جهت، انسانی‌تر و بهداشتی‌تر است؛ در این روش خون بیشتری از لاشه خارج می‌شود، لذا بسیاری از کشورها از جمله آژانس امنیت غذایی کانادا آن را بهداشتی‌تر می‌دانند.

مشاور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مأموریت سازمان دامپزشکی، تدوین دستورالعمل و جذب ناظران شرعی است که ساعت‌ها روی آن کار و نهایی شد و به زودی ابلاغ می‌شود که هر ناظر شرعی نیز می‌تواند از آن استفاده کند؛ براساس این دستورالعمل، عملکرد ناظران ارزیابی می‌شود.

تغذیه، دغدغه اصلی بشر

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی نیشابوری، مسئول استفتائات دفتر مقام معظم رهبری در قم نیز در این مراسم اظهار کرد: بدون شک یکی از دغدغه‌های اصلی بشر تغذیه است که گوشت یکی از مصداق اعلای آن محسوب می‌شود.

وی افزود: در طول تاریخ در رابطه با گوشت دو نگاه افراط و تفریط وجود داشته است و خوشبختانه نگاه دین مقدس اسلام در رابطه با استفاده از این ماده غذایی، اعتدالی است. بدون شک اگر نکات فقهی شیعه و امامیه در رابطه با تغذیه برای دنیا تبیین شود، معجزه‌ای علمی به حساب می‌آید.

مسئول استفتائات دفتر مقام معظم رهبری در قم ادامه داد: هیچ حکمی از سوی شارع به ما نرسیده است، مگر اینکه پشتوانه‌ای داشته باشد. پشتوانه این حکم اگر جنبه ایجابی دارد در آن مصلحتی است و اگر حرام و مکروه است، مفسده‌ای در آن وجود دارد.

وی اضافه کرد: خداوند متعال حکیم است و شخص حکیم کار لغو و بیهوده انجام نمی‌دهد؛ بنابراین شارع خداوند است و این احکام که فعل خداوند است، لغو و بیهوده نیست و برخواسته از یک مصلحت است که اگر نگاه ما این باشد، در عمل ما نیز اثر خواهد داشت.

حجت‌الاسلام رحمانی نیشابوری تصریح کرد: احکام شرعی به گونه‌ای بیان شده که نیازهای بشر را در جمیع جهات مدنظر گرفته است. اعتقاد بر این است که انسان از جسم و روح تشکیل شده است که هر دو ابعاد مفصلی دارند. احکام شرعی تمام نیازهای جسمی و روحی انسان را در نظر گرفته و دنیای انسان را به آخرت انسان و آخرت وی را به دنیای انسان گره زده است.

وی گفت: هنر اسلام این است که امور حیوانی صددرصد را به امور معنوی قدسی ملکوتی تبدیل می‌کند. رعایت احکام شرعی از جمله ذبح دام، در جسم انسان و گوشتی که ذبح می‌شود تأثیرگذار است. احکام اسلامی از جمله آداب مورد نظر در ذبح نه تنها از نظر معنوی مؤثر است، بلکه از نظر جسمی نیز اثرگذار است.

کد خبر 601407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.