استان اصفهان، در توسعه کشت گلخانه‌ای پیشتاز است

رئیس سازمان جهاد کشاوزی استان اصفهان گفت: حدود ۲۴۵۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در این استان وجود دارد و درحال افزایش است.توسعه این نوع کشت‌ در دستور کار است و اصفهان در این زمینه پیشتاز بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد مرادمند عصر امروز _ چهارشنبه نهم شهریورماه_ در مراسم افتتاحیه همایش ملی_منطقه‌ای «امنیت غذایی، فرهنگ‌سازی غذای حلال»، اظهار کرد: وسعت اراضی استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون مترمربع است که از این میزان، ۵۶۸ هزار جزو اراضی کشاورزی محسوب می‌شود که کمتر از پنج درصد کل اراضی است.

وی با اشاره به محدود بودن منابع آبی استان اصفهان، افزود: با همت کشاورزان، مدیریت خوب، پشتیبانی بخش دولتی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، سعی بر این بوده است که با افزایش بهره‌وری، کمبود آب و زمین‌های اراضی استان جبران شود و در همین راستا به جایگزینی محصولات کم‌آب‌بر روی آورده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: به سمت اصلاح باغات درجه سه و جایگزینی آنها با باغات و درختان مقاوم پیش رفته‌ایم و در حوزه گیاهان زراعی نیز بیشتر بر گیاهان کم‌آب‌بر و محصولات دارویی که ارزش بیشتری دارند، تمرکز شده است. توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در دستور کار و استان اصفهان از استان‌های پیشتاز در این زمینه بوده است.

وی تصریح کرد: حدود ۲۴۵۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در استان وجود دارد و در حال افزایش است؛ این استان در تولید شیر رتبه اول کشور را دارد و عمدتاً علوفه مورد نیاز آن از سایر استان‌ها نظیر خوزستان، کردستان و کرمانشاه تأمین می‌شود.

مرادمند اضافه کرد: استان اصفهان با ۷۱ هزار تن تولید گوشت قرمز در سال، رتبه دوم در کشور را دارد و سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن گوشت سفید در استان اصفهان تولید می‌شود. درحال گذر از مردمی‌سازی یارانه‌ها هستیم که با جرأت و جسارت در حال انجام است. در نهاده‌های دامی مصرفی سویا و ذرت، وابسته به واردات بودیم و اکنون از این دوره عبور کرده‌ایم و با جایگزینی سایر علوفه‌ها که کمتر مورد درخواست قرار می‌گرفت، وضعیت به سمت تعادل مصرف رفته است.

وی گفت: با توجه به اینکه از نظر علمی ثابت شده است یکی از بهترین روش‌های ذبح، ذبح اسلامی است که از نظر بهداشتی نیز محصولات پروتئینی به دست آمده را تضمین می‌کند، همکاران حوزه دامپزشکی عهده‌دار نقش مهمی هستند. نقش همکاران دامپزشکی در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها بسیار مهم‌تر از نقش پزشکان است؛ چراکه حوزه فعالیت آنها نقش بسیار ارزنده‌ای در پیشگیری از بیماری‌ها دارند و در صورت وجود بیماری در یک دام، جمعیت بسیاری درگیر خواهند شد.

کد خبر 601404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.