توافق هسته‌ای نزدیک است؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه همه مقدمات برای انجام توافق آماده شده است، گفت: به زودی پاسخ ایران درباره متن پیشنهادی به اتحادیه اروپا فرستاده خوهد شد زیرا مسئولان کشور ما به هر دلیلی خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا نیستند، با این حال ظرف دو هفته آینده مسئله برجام حل خواهد شد.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص روند مذاکرات برجام اظهار کرد: برخی از جزئیات توافق هسته‌ای که قرار است بین ایران و ۱+۵ انجام شود، از سوی منابع خارجی و علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران اعلام شدند و اگر اظهارات منابع داخلی و اطلاعات منابع خارجی را کنار هم بگذاریم می‌توان برداشت کرد که تقریباً مسائل حل شده و توافق نزدیک است.

وی موضوع مورد بحث کنونی را پرسش‌های آژانس انرژی اتمی از ایران دانست و افزود: ایران بر این باور است که سوالات آژانس سیاسی است و در چهارچوب یک اقدام سیاسی باید به آنها واکنش نشان داد زیرا کسانی که قطعنامه را در اختیار شورای حکام قرار دادند، می‌توانند با ارائه قطعنامه جدید به این موضوع پایان دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل دومین موضوع مورد بحث بین دو طرف را تضمین‌های مورد نیاز برای اجرای متن توافق دانست و گفت: به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۱۲۰ روز یا بر اساس اعلام برخی منابع ۱۶۵ روز اجرای توافق از اعلام تا اجرا به طول می‌انجامد زیرا زمان لازم است تا سانتریفیوژهای جدید از مدار خارج یا منابع غنی شده دوباره اکسید و به خارج از کشور فرستاده شود.

وی با اشاره به اقداماتی که طرف غربی باید انجام دهد تاکید کرد: یک بازه زمانی حداقل دو ماهه باید وجود داشته باشد تا ایران بتواند به راحتی نفت صادر کند و درآمد آن را به کشور بازگرداند، مشکل مبادلات بانکی نیز برطرف شود هنگامی که این مراحل طی شد، اجرای توافق قطعی آغاز خواهد شد.

بهشتی‌پور ادامه داد: همه این موارد زمان‌بر است به همین دلیل حدود چهار تا شش ماه زمان در نظر گرفته‌اند تا بین اعلام خبر توافق هسته‌ای با اجرای کامل موارد آن فاصله وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از گزینه‌های مورد نظر ایران در توافق تأمین نشده است، گفت: در متن توافق این موضوع پیش‌بینی شده است که اگر رئیس جمهور آینده آمریکا به هر دلیلی از برجام خارج شود، تصمیمات او حداقل دو سال و نیم بعد اجرا شود به این ترتیب علاوه بر دو سال و نیم باقی مانده از دولت بایدن، یک مهلت دو سال و نیمه برای ادامه اجرای توافق در نظر گرفته شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در صورت خروج احتمالی دولت آینده آمریکا از برجام ایران، حداقل پنج سال زمان برای جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران وجود دارد همچنین بر اساس مطالبی که از سوی رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران و منابع غربی مطرح شده است ایران برای رسیدن به توافق، قید خروج سپاه از لیست تحریم‌ها را زده است و مسئولان ایرانی نیز اعلام کردند که از ابتدا به دنبال این موضوع نبوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه همه مقدمات برای انجام توافق آماده شده است، تصریح کرد: به زودی پاسخ ایران درباره متن پیشنهادی به اتحادیه اروپا فرستاده می‌شود زیرا مسئولان کشور ما به هر دلیلی خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا نیستند و بر این باورند که هر زمان این کشور به برجام بازگشت زمینه گفت‌وگوی مستقیم با آن فراهم می‌شود، با این حال ظرف دو هفته آینده مسئله حل خواهد شد.

کد خبر 601245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.