تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و چالش‌های پیش‌ رو

سازمان سنجش باید هدف از دو مرحله‌ای کردن آزمون سراسری را مشخص کند تا دانش‌آموزان بدانند که آیا مرحله دوم برای رشته‌های برتر نیز برگزار خواهد شد یا خیر؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنکور جمعیت بسیاری از جوانان را برای کسب پیشرفت و رسیدن به اهداف خود تحت تأثیر قرار داده و عملاً سرنوشت و آینده جوانان را تعیین می‌کند. این آزمون یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی محسوب می‌شود و باعث شده بسیاری از انتشاراتی‌ها و شرکت‌های سودجو از این بستر ایجاد شده سوءاستفاده کنند.

امروزه آزمون سراسری با مشکلاتی روبه‌رو شده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع این مشکلات، تغییراتی اعم از افزایش تأثیر معدل و حذف دروس عمومی تصویب کرد که البته از دید دانش‌آموزان، دانشجویان و کارشناسان، این تغییرات نیز مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ چیست؟

طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص کنکور سراسری سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد رتبه براساس سابقه تحصیلی سال دوازدهم و برمبنای ۱۰ درسی است که آزمون آن به شکل استاندارد کشوری برگزار می‌شود و تنها ۶۰ درصد رتبه براساس آزمون سراسری است.

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با تغییرات کنکور ۱۴۰۲ می‌گوید: در کنکور سال آینده تحولات اساسی آغاز می‌شود. دروس عمومی در کنکور سال آینده حذف و به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود؛ این موضوع از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد.

وی ادامه می‌دهد: آزمون اختصاصی برای دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار می‌شود و نتیجه آن برای دو سال معتبر است.

برگزاری کنکور در دو نوبت باعث کاهش بازده می‌شود

فرزاد حیدری، مدرس مرکز علمی کاربردی هلال احمر استان اصفهان در رابطه با برگزاری کنکور در دو نوبت به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هنگامی که تعداد دفعات برگزاری کنکور افزایش یابد تنها مشکلات وزارت علوم و سازمان سنجش به عنوان برگزارکننده را افزایش می‌دهد.

وی می‌افزاید: اگر بتوانیم شرط معدل را با نظارت بر سابقه تحصیلی دانش‌آموزان با سهم بیشتری در نظر بگیریم به مراتب از خود کنکور تأثیر بهتری خواهد داشت، زیرا افزایش تعداد دفعات برگزاری کنکور به دلیل ایجاد استرس بازده را کاهش می‌دهد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقاتی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان تاکید می‌کند: افزایش تعداد دفعات برگزاری کنکور تنها فعالیت سازمان سنجش را دشوار می‌کند، زیرا اگر دانش‌آموزی از سطح علمی بالایی برخوردار باشد در همان مرحله نخست نتیجه مطلوبی می‌گیرد.

افزایش شرط معدل در شرایط فعلی به نفع ثروتمندان است

وی در رابطه با تأثیر شرط معدل می‌گوید: برخی از مشکلات در سیستم آموزش و پرورش باید اصلاح شود؛ برخی از مدارس تنها معدل‌های بالای ۱۹ را پذیرش می‌کنند و بین این دانش‌آموزان نیز آزمون برگزار کرده و بهترین افراد را پذیرش می‌کنند.

حیدری می‌افزاید: هنگامی که مدارس دانش‌آموزانی با سطح علمی بالا را پذیرش می‌کنند، قطعاً سطح بازده مدرسه افزایش می‌یابد و اختلاف ایجاد می‌شود، اما اگر تمام مدارس دانش‌آموزان را با هر سطح علمی پذیرش کنند، معلم مجبور می‌شود به شکلی تدریس کند که دانش‌آموزان ضعیف نیز پیشرفت کنند.

وی تاکید می‌کند: اگر تأثیر معدل با شرایط فعلی افزایش یابد اختلاف طبقاتی بین دانش‌آموزان به نسبت زیاد می‌شود و تنها دانش‌آموزانی که وضعیت مالی خوبی دارند با نمره مطلوب قبول می‌شوند، اما در صورتی که تحصیل در مدارس یکنواخت انجام شود، کمتر شاهد ایجاد شکاف طبقاتی خواهیم بود.

حیدری ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی بهترین کار افزایش نظارت بر کنکور تک‌مرحله‌ای است، زیرا برای افزایش شرط معدل باید اصلاحاتی در بخش مدارس صورت بگیرد. شرط معدل زمانی مؤثر است که یکنواختی در مدارس ایجاد شود.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ تنها در ظاهر مناسب است

غلامرضا مکتبی، مشاور تحصیلی در رابطه با تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: کنکور ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ تغییرات زیادی نخواهد داشت.

وی اشاره می‌کند: طبق اطلاعیه‌های منتشر شده ممکن است تغییرات کنکور طی چهار سال آینده به‌صورت کلی اعمال شود که این مسئله مستلزم برگزاری هماهنگ امتحانات پایانی از سال دهم در سطح منطقه‌ای و حتی کشوری است.

این مشاور تحصیلی ادامه می‌دهد: تغییرات اگر سازنده باشد، تأثیر مطلوبی خواهد داشت، اما به علت مافیایی که پشت صحنه کنکور قرار دارد معمولاً تغییرات به نفع این اشخاص است و برای شرکت‌کنندگان سود زیادی ندارد.

وی می‌افزاید: افزایش شرط معدل و تأثیر آن در رتبه به ظاهر تغییر خوبی است، اما متأسفانه به دلیل زیرساخت‌های آموزشی کشور این تغییر اصلاً قابل توجه نیست.

مکتبی تاکید می‌کند: برگزاری کنکور در دو نوبت نیز اصلاً تغییر مطلوبی نیست، زیرا شرکت‌کنندگان وقت کافی برای مطالعه نخواهند داشت و عملاً باید وقت و هزینه بیشتری را صرف کنکور کنند و در نهایت نیز ناامید خواهند شد.

چند مرحله‌ای شدن کنکور ۱۴۰۲ موجب کاهش استرس می‌شود

سعید رستمی مدیر دانشکده علوم انسانی دانشگاه راغب‌اصفهانی درخصوص تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از شیوه‌های ارزیابی توانایی، سطح دانش و پیشرفت دانش‌آموزان، برگزاری آزمون‌ها به شکل سراسری است که می‌تواند به شکل امتحان نهایی یا آزمون فشرده‌تر در قالب کنکور انجام شود.

وی می‌افزاید: برگزاری آزمون سراسری لازم است اما نه با شیوه کنونی، به ویژه آنکه از سال‌های گذشته نیز خبر حذف کنکور بارها اعلام شد و قرار بود تأثیرگذاری این آزمون برای پذیرش دانشجو کاهش یابد، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

مدیر دانشکده علوم انسانی دانشگاه راغب‌اصفهانی، یکی از راهکارهای کاهش استرس کنکور را چند مرحله‌ای شدن این آزمون عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: این امکان وجود دارد که به جای یک امتحان، این آزمون در سه مرحله برگزار شود.

وی در همین رابطه تصریح می‌کند: درصورتی‌که پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها صددرصد براساس کنکور انجام می‌شود، باید تأثیر این آزمون در ورود به دانشگاه به ۵۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد و برخی امتحانات در دوره سه چهار ساله دبیرستان از اهمیت بیشتری برخوردار شوند.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ از نظر اخلاقی صحیح نیست

حمیدرضا، دانشجوی سال آخر دکترای یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور در رابطه با چالش‌های تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال حاضر کنکور به سمت چند مرحله‌ای شدن سوق یافته و قرار است دو بار در سال برگزار شود که این مسئله، تنها در صورتی مناسب است که میزان پذیرش رشته‌ها نیز تغییر یابد.

وی می‌افزاید: هنگامی که ظرفیت رشته‌ها تغییر نیابد، بخشی بسیاری از ظرفیت‌ها در مرحله نخست کنکور رزرو می‌شود و مرحله دوم تنها برای رقابت در بخشی از رشته‌ها برگزار خواهد شد، به همین دلیل رقابت بسیار دشوار می‌شود و آسیب کنکور نیز افزایش می‌یابد.

این دانشجو ادامه می‌دهد: اگر قرار باشد که ظرفیت رشته‌ها ثابت بماند و طی آزمون نخست بخشی از این سهمیه‌ها رزرو شود، داوطلبان مرحله دوم کنکور برای تحصیل در رشته‌هایی آزمون خواهند داد که هیچ متقاضی نداشته است و این مسئله از نظر اخلاقی صحیح نیست، چراکه موجب از بین رفتن امید داوطلبان می‌شود.

وی تاکید می‌کند: سازمان سنجش باید هدف از دو مرحله‌ای کردن آزمون سراسری را مشخص کند تا داوطلبان بدانند که آیا مرحله دوم برای رشته‌های برتر نیز برگزار خواهد شد یا خیر؟

حمیدرضا در رابطه با افزایش شرط معدل می‌گوید: یکی دیگر از تغییراتی که برای کنکور در نظر گرفته شده، شرط معدل است که از کلاس دهم تا دوازدهم مورد بررسی قرار داده می‌شود و این مسئله نیز با چالش‌هایی روبه‌رو است.

این دانشجو ادامه می‌دهد: در صورتی که آزمون به‌صورت یکپارچه طی سال تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار شود، باز هم مشکلاتی وجود دارد، زیرا بسیاری از دانش‌آموزان که تاکنون معدل خوبی داشته‌اند در این مقطع با افت تحصیلی مواجه می‌شوند.

گزارش از مهرداد رجبی؛ خبرنگار سرویس علم و فناوری ایمنا

کد خبر 601118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرادی ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    37 11
    لغو کنید این طرح مسخره رو