با قیمت‌گذاری دستوری مخالف هستیم

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: در بازار سیمان، شیشه و فولاد توانستیم با فروش محصولات در بورس کالا به مدیریت بازار کمک کنیم. با قیمت‌گذاری دستوری مخالف هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد صادق مفتح امروز _سه شنبه هشتم شهریورماه_ در دیدار با فعالان اقتصادی استان که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در دولت سیزدهم از واژه مدیریت بازار را به جای واژه تنظیم بازار استفاده و بستر بورس به عنوان شفاف‌ترین ابزار جهت مدیریت بازار انتخاب شد. در بازار سیمان، شیشه و فولاد توانستیم با فروش محصولات در بورس کالا به مدیریت بازار کمک کنیم. با قیمت‌گذاری دستوری مخالف هستیم.

وی افزود: علی رقم قطعی و محدودیت مصرف برق در صنایع فولاد و سیمان و افزایش قیمت‌های جهانی، بازار نسبتاً آرامی را در این محصولات فولادی و سیمانی داشتیم.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: تا زمانی که یک روش مطمئن برای سیاست پرداخت ریال شناسایی نشود، پرداخت یارانه ادامه پیدا خواهد کرد.

مفتح در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، گفت: مخالفتی با تشکیل کنسرسیوم صادراتی نداریم و اگر کنسرسیومی در این زمینه تشکیل شود، استقبال می‌کنیم.

صادرات، منافاتی با قیمت کالاهای داخلی ندارد

وی با بیان اینکه رویکرد صادرات نباید مبتنی بر مازاد تولید باشد، گفت: باب تولید برای صادرات باید شکل بگیرد که این از جمله تغییر رویکردهایی است که درصدد اجرایی شدن آن هستیم؛ کشورهای همسایه منتظر این نمی‌مانند که ظرفیت‌های صادراتی ما در چه زمانی فراهم است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران اظهار کرد: زمانی با کاهش قیمت در بازار مواجه هستیم که به هردلیلی مصرف کمتر از عرضه باشد؛ قدرت خرید مردم گوشه از وظایف دولت است.

مفتح افزود: زمانی که میزان تولید بیشتر از تقاضا است باید راهی برای صادرات پیدا کنیم. بنابراین باید با یک برنامه‌ریزی، بخشی از میزان تولید را به بازار داخلی و بخشی دیگر از آن را به صادرات اختصاص بدهیم.

خود مالکی مصیبت اقتصاد کشور است

وی با بیان اینکه خرده مالکی مصیبت اقتصاد برای کشور است، گفت: نزدیک به ۲۵ هزار مرغداری خرد در کشور داریم و باید با برنامه‌ریزی این موضوع را برطرف کنیم.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه احتکار تجاری کمترین سهم را در کمبود کالا دارد، گفت: احتکار خانگی هفت برابر بیشتر بازار را خالی می‌کند و کوچک‌ترین شایعه پراکنی می‌تواند را بازار را با مشکل تأمین کالا مواجه کند.

کد خبر 600989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.