تقویت پیوند اعضا از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی/لزوم پیگیری پزشک خانواده و نظام ارجاع

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه یکی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تقویت پیوند اعضا بود، گفت: با تمام مشکلات ۲۵ سال به متوسط عمر هر ایرانی اضافه شده است و این دستاورد کمی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاهین شیرانی پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه هشتم شهریورماه_ در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، درخصوص وضعیت بهداشت و درمان استان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رجایی و باهنر، اظهار کرد: حدود ۱۰ ماه و دو هفته است که در خدمت دوستان علوم پزشکی بودم. با استقرار دولت جدید چالش‌هایی وجود داشت و وارث برخی مشکلات در حوزه سلامت بودیم. مهم‌ترین وظیفه حاکمیت، ایجاد امنیت و سلامت است و برای انجام این کار، منتی بر کسی نیست.

وی افزود: یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب بعد از دفاع مقدس، نظام سلامت بوده است. همه اقدامات انجام شده در حوزه سلامت، در راستای افزایش کیفیت و کمیت طول عمر افراد و در واقع افزایش امید به زندگی است.

لزوم پاسخگویی نظام بهداشت و درمان به کمبودها و نیازهای درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: برون‌داد همه موارد مذکور، رسیدن به متوسط عمر بالای ۷۵ سال است در حالی که در اوایل انقلاب با داشتن ۳۵ میلیون جمعیت متوسط عمر ۵۰ سال بود که موضوع افزایش امید به زندگی تا ۷۵ سالگی را مدیون همه بخش‌های نظام سلامت از خانه‌های بهداشت تا نظام بهداشتی در شهرها و روستاها هستیم. در واقع با انجام این اقدامات، ۲۵ سال به متوسط عمر هر ایرانی با تمام مشکلات افزوده شده است و این دستاورد کمی نیست.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی با دانشگاه‌های وزارت علوم متفاوت است؛ در سایر دانشگاه‌ها آموزش و پژوهش وجود دارد اما در دانشگاه علوم پزشکی یکی از امور آموزش و پژوهش است و ما مسئول سلامت از هر نوع و هر قشری از کودکی تا سالمندی هستیم که این امر نیازمند زیرساخت‌های فراوانی است و وظیفه بسیار سنگینی برعهده این دانشگاه قرار دارد.

شیرانی اضافه کرد: به جرئت می‌توان گفت این دستاوردها با نظام ادغام‌یافته آموزش در بهداشت و درمان و پاسخگویی این نظام به کمبودها و زیرساخت‌ها به دست آمده است و این حق مردم است که این نظام پاسخگو به کمبودها و نیازهای درمانی همه مناطق کشور باشد.

رسیدن از مرگ ۸۰۰ نفر در روز به فوتی صفر

وی افزود: اولین اولویت ما در زمان پیک پنجم، بیماری کرونا بود که به همت این دولت، تولید داخلی و ساخت واکسن پیگیری شد. در آن زمان میزان واکسیناسیون دوز اول تنها حدود ۲۳ درصد بود که با طرح‌های مختلف میزان واکسیناسیون در دوز اول به بیش از ۹۰ درصد و در دوز دوم به ۸۰ درصد رسید؛ همچنین از مرگ ۸۰۰ نفر در روز به فوت صفر رسیدیم و این تنها به دلیل تزریق واکسن بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: مرگ‌ومیر به علت واکسیناسیون کاهش یافت و وضعیت کشور در کنترل بیماری کرونا از بسیاری از کشورهایی که از ما زودتر اقدام به واردات واکسن کرده بودند، بهتر شد. اقدامات مهمی در حوزه درمان و پیشگیری انجام و واکسیناسیون منجر به مصونیت شد.

وی گفت: طی سفر رئیس جمهور درخصوص پروژه‌های نیمه‌تمام اقدامی جهادی صورت گرفت. در حوزه بهداشت و درمان در کل استان طرح نیمه‌کاره‌ای بالای ۵۰ درصد وجود ندارد که در این مصوبات نگنجیده باشد. همه پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل می‌شود و بیش از ۱,۹۰۰ میلیارد تومان، جزو مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه بهداشت و درمان بود که مناقصات برخی برگزار و اعتبارات آن پرداخت شد.

راه‌اندازی بخش سلول‌های بنیادی در بیمارستان الزهرا (س)

شیرانی افزود: یکی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تقویت پیوند اعضا بود. در این راستا تلاش شد که با گرفتن نیرو، تجهیز دستگاه‌ها و آوردن سی تی اسکن‌ها، راه‌اندازی بخش سلول‌های بنیادی در بیمارستان الزهرا (س) و فعال کردن بخش پیوند اعضا انجام شود. این تجهیزات برای همه بیمارستان‌ها پیگیری و درپی آن در شهرستان‌های فریدون‌شهر و خمینی‌شهر، نصب و راه‌اندازی شد؛ همچنین دو دستگاه شتاب‌دهنده در بیمارستان سیدالشهدا نصب، دستگاه پت به استان اصفهان وارد و مجوزهای نصب آن نیز گرفته شد، بنابراین با اقدامات صورت گرفته، نیازی به ارجاع بیمار به تهران نیست.

وی اضافه کرد: حدود ۹ میلیون واکسن در استان به مردم تزریق شده است، پروژه‌های نیمه‌تمام در بیمارستان‌های چمران، فیض، شهید بهشتی، امین، بیمارستان ساعی خمینی‌شهر، شیخ بهایی نجف‌آباد، بیمارستان‌های ورزنه، دهاقان، سمیرم و برخوار حدود ۳۴ پروژه بهداشتی با حدود ۱۶۰ میلیارد تومان انجام شد و برای چهار فرمانداری جدید استان نیز، زیرساخت‌های لازم ایجاد شد.

رضایت نیروی انسانی باید در نظر گرفته شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سالک جزو بیماری‌های بومی و کنترل آن جزو اولویت‌های استان اصفهان است، ادامه داد: کلنگ بیمارستان زرین‌شهر زده و بخشی از معوقات دانشگاه که از سال ۹۷ باقی مانده بود، پرداخت شد؛ چراکه رضایت نیروی انسانی باید در نظر گرفته شود و اصل کار، توجه به نیروی انسانی است.

وی با بیان اینکه در زمان شروع کار ما، درپی دو سال شیوع بیماری کرونا، با آموزش مجازی شاهد افت کیفیت آموزش بودیم، اظهار کرد: در طی این مدت کوتاه، سلف‌سرویس دانشگاه راه‌اندازی، یک خوابگاه با ظرفیت ۳۰۰ نفر بازسازی، یک خوابگاه خریداری و یک خوابگاه اجاره شد؛ همچنین یک سالن ورزشی برای بانوان دانشگاه افتتاح شد. پنج پد بالگرد و پنج پایگاه جاده‌ای برای اورژانس پیش بیمارستانی ایجاد و ساختمان جدید اورژانس پیش بیمارستانی تکمیل شد.

شیرانی گفت: طبق گفته مقام معظم رهبری، اولویت تحقیقات، علمی است که ایجاد ثروت کند و پاسخگوی مشکلات مردم باشد؛ به همین منظور اولویت ما مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک سلامت است.

وی با بیان اینکه دانشگاه خود را برای پاسخگویی به مطالبات مردم در حوزه سلامت مسئول می‌داند، ادامه داد: در سال جدید ۱۸ ثبت اختراع، ۴۲ طرح محصول محور و حدود پنج میلیارد تومان ارتباط با صنعت داشتیم و هسته‌های فناور ما به ۵۵ مرکز رسید.

احداث بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی در بهارستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بیمارستان بهارستان جزو مصوبات شورای اداری است و مقرر شد در شهرک عمران بهارستان، احداث بیمارستانی ۳۰۰ تختخوابی درنظر گرفته شود که تأیید نقشه‌ها و جانمایی زمین آن را علوم پزشکی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت جدید کشور عراق اظهار کرد: طبق اعلام جدید تا این لحظه ترددی در مرزها نباید صورت گیرد، برای موکب‌ها، زائران اربعین، انتقال داروها و موکب‌های پزشکی، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است اما بازهم منتظر ابلاغ سیاست‌های کلی کشور هستیم و امیدواریم مشکلات زودتر برطرف شود.

شیرانی اضافه کرد: برخی رشته‌ها نظیر طب اورژانس و بیهوشی متقاضیان کمتری دارند و باید تعادلی برقرار شود تا افراد به این رشته‌ها علاقه‌مند شوند. برای ماندگاری پزشک در مناطق محروم باید سیاست‌های تشویقی درنظر گفته شود؛ چراکه با این روش می‌توان پزشکان را در این مناطق نگهداشت.

وی با بیان اینکه در دولت جدید افزایش دو تا سه برابری حقوق دستیاران پزشکی صورت گرفت، گفت: تعرفه‌های پزشکی باید موردتوجه باشد؛ چراکه مردم بیش از این قدرت پرداخت از جیب را ندارند. در این دولت افراد بسیاری بیمه شدند و با تقویت بیمه‌ها، فشاری نباید به بیمار یا پزشک وارد شود.

ملاک ما در نظام ارجاع، سلامت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: باید مراقب بود تا هدر رفت منابع وجود نداشته باشد؛ همچنین پزشک خانواده و نظام ارجاع باید با جدیت پیگیری شود؛ چراکه سود مردم در داشتن پزشک خانواده است. ملاک ما در نظام ارجاع، سلامت است و درمان بیماری بخشی از نظام ارجاع و پزشک خانواده است که در کشورهای پیشرفته نیز این امر وجود دارد.

وی با بیان اینکه کمبود پزشک در شهر اصفهان وجود ندارد، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت در این دولت ایجاد نظام ارجاع و پزشک خانواده است و باید اقناع شویم که دسترسی به پزشک متخصص لازم است اما این امر در قدم اول درمان ضرورتی ندارد.

شیرانی افزود: طی سال جاری براساس ظرفیت‌های خالی مانده، با اجرای طرح بومی‌گزینی برای مناطق محروم، افراد همان مناطق براساس رشته‌های موردنیاز انتخاب می‌شوند.

طلب بیش از ۸۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تأمین اجتماعی

وی با بیان اینکه دو محل بودجه درآمدی وجود دارد که یکی دولتی و دیگری درآمد اختصاصی است، ادامه داد: حدود ۵,۵۰۰ میلیارد تومان از این دو محل بودجه دانشگاه است. دانشگاه علوم پزشکی دارای ۳۳ هزار پرسنل در کل استان است و عمده این بودجه، هزینه حقوق و دستمزد نیروی انسانی و تهیه تجهیزات است؛ چراکه فعالیت پرسنل بهداشتی و درمانی همواره ادامه دارد و شهدای سلامت نمونه بارز این موضوع هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از تأمین اجتماعی طلب دارد و آخرین پرداخت آنها مربوط به تسویه حساب مهر ۱۴۰۰ بوده است که این موضوع، مشکل همه دانشگاه‌ها است درحالی که بسیاری از پرداخت‌ها را دانشگاه علوم پزشکی برای تهیه تجهیزات و داروها باید به روز حساب کند.

شیب نزولی پیک هفتم در استان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر وضعیت کرونا، خاطرنشان کرد: کرونا هنوز تمام نشده است و باید با این بیماری زندگی کرد. در صورتی که این موضوع رعایت نشود، قطعاً شاهد جهش‌های بعدی خواهیم بود و ویروس براساس شرایط، ژن‌های خود را بیشتر می‌کند و تکثیر می‌شود.

شیرانی ادامه داد: ماسک، تهویه مناسب، رعایت فاصله اجتماعی و واکسیناسیون از بهترین مواردی هستند که با بیماری کرونا مقابله کرده‌اند اما متأسفانه استقبالی که باید، از واکسن یادآور صورت نگرفته است؛ در همین راستا با سیاست‌های اقناعی مردم باید به واکسیناسیون ترغیب شوند. پیک بعدی به شرایط ویروس بستگی دارد، در پیک هفتم به بستری ۶۵۰ نفر در روز رسیدیم و درحال‌حاضر در شیب نزولی پیک هفتم به سر می‌بریم.

کد خبر 600912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.