سوءمدیریت؛ بلای جان معادن ایران

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: قانون‌گذار و مجری قانون به‌دلیل نداشتن آشنایی با مسائل معدنی، قوانینی را تصویب می‌کند که در عمل قابل اجرا نیست و به موجب این مسئله شرایط خاص و نامناسبی در صنعت معدن به‌وجود می‌آید.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تأثیرات مخرب نبود تجهیزات مناسب معدن‌کاری اظهار کرد: نبود تجهیزات مناسب برای فعالیت‌ها معدنی باعث تخریب و از بین رفتن ماده معدنی نیز خواهد شد.

وی افزود: هنگامی که تجهیزات مناسبی وجود نداشته باشد، جابه‌جایی مواد، طراحی نقشه و قدرت مانور در عملیات‌های معدنی از فعالان این حوزه گرفته می‌شود و دیگر توانی برای افزایش کیفیت ماده معدنی وجود نخواهد داشت.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: هنگامی که نمی‌توانیم از نظر کیفیت و تعداد، ماده معدنی را افزایش دهیم عملیات استخراج عملاً به‌صورت اجرایی غیراقتصادی خواهد شد که متأسفانه این فاجعه به مرور در حال وخیم‌تر شدن است.

وی تاکید کرد: درصورتی‌که برای حل این مسئله تصمیمی اتخاذ نشود، شاهد وضعیتی بسیار نامساعد در حوزه معدن‌کاری خواهیم بود که متأسفانه درحال‌حاضر نیز طلیعه آن مشاهده می‌شود.

نصراصفهانی در رابطه با علل مشکلات کنونی معدن‌کاری گفت: متأسفانه در بسیاری از مسائل حضور، نظارت و درگیری دولت باعث سنگ‌اندازی، توقف، کندی روند و ایجاد مشکل می‌شود و عملاً هیچ نتیجه مثبتی ندارد.

وی تصریح کرد: قانون‌گذار و مجری قانون در این زمینه به دلیل نداشتن آشنایی با مسائل معدنی، قوانینی را تصویب می‌کند که در عمل قابل اجرا نیست و به موجب این مسئله شرایط خاص و نامناسبی در صنعت معدن به‌وجود می‌آید.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در همین رابطه افزود: هنگامی که مباحثی مانند چند نرخی بودن تجهیزات و کانالیزه کردن در کنار سوء‌استفاده و رانت قرار می‌گیرد، به مرور صنعت مهمی تحت عنوان معدن از کار خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: شرایط به‌وجود آمده باعث شده که صنعتی بسیار قدرتمند و بالقوه‌ای به نام معدن‌کاری در عمل بی‌فایده شود و به مرور شاهد از بین رفتن معادن خدادادی خواهیم شد که نتوانسته‌ایم به‌خوبی آن‌ها را استخراج و مورد استفاده قرار دهیم.

کد خبر 600889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.