علائم هشداردهنده بازگشت به اعتیاد

بازگشت به اعتیاد بعد از تحمل سختی های ترک برای بسیاری از ما قابل درک نیست. اما برگشت برای بسیاری از بیماران دچار اعتیاد ممکن است پیش بیاید.

در پروسه درمان باید در نظر داشت که کسی که زمانی با اختلال سوءمصرف مواد (اعتیاد) مواجه بوده و درحال حاضر ترک کرده هر روز امکان بازگشت به مواد برای او وجود دارد. فرد یا خانواده فرد با دانستن نکاتی که احتمال بازگشت به مواد را بیشتر می‌کند می‌توانند از این مساله جلوگیری کنند. دریافت خدمات مشاوره ترک اعتیاد از روانشناسان جزو جدا نشدنی فرایند ترک است که باید جدی گرفته شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

احتمال لغزش و برگشت به اعتیاد

بیشتر کسانی که در مرحله ترک مواد مخدر هستند، حداقل یک بار لغزش یا عود بیماری را تجربه کرده‌اند. به این معنا که به سمت مصرف دوباره مواد وسوسه شده‌اند و دوباره دچار اعتیاد شده‌اند. عود بیماری بسیار خطرناک هست به خصوص کسانی که مدت زمان طولانی در ترک بوده‌اند، تحمل دارویی بدن‌شان یا بسیار کم‌می‌شود یا ازبین می‌رود. به همین دلیل بدن مثل دوران اعتیاد تحمل دارویی ندارد و فرد با مصرف همان مقدار دارویی که در دوران اعتیاد خود مصرف می‌کرد، دچار اور دوز یاحتی مرگ می‌شود.

توجه: تجویز داروهایی مثل متادون برای جلوگیری از این برگشت‌ها و خطرات آن است. اما خیلی اوقات خود این دست داروها مورد سوء مصرف قرار می‌گیرند. در چنین مواردی حتما باید برای دریافت خدمات ترک متادون اقدام کنید.

مراحل بازگشت به اعتیاد

بیمار ترک کرده یا حین ترک باید آگاه باشد، هرچند که مدت طولانی در دوران ترک بوده همچنان احتمال لغزش وجود دارد. در صورت لغزش ترک دوباره سخت‌تر خواهد بود. چون حتی اگر یک بار هم بعد از ترک مواد را مصرف کند، در او طمع شدیدی برای مصرف دوباره مواد به وجود می‌آید. به همین دلیل آموزش های لازم و روان درمانی برای جلوگیری از لغزش و عود بیماری اعمیت دارد تا در زمان مناسب اقدامات درمانی صورت بگیرد.

ناراحتی‌های روحی و عاطفی

اولین مرحله از عود بیماری و قبل از مصرف دوباره مواد، تجربه های عاطفی ناخوشایند است. عصبانیت، تنش، احساس اضطراب، دمدمی مزاجی، مشکل در خواب و غذا از جمله نشانه های رایج هستند. این موارد اولین واکنش‌های فرد برای شروع عود است. این مرحله اگر خیلی زود شناسایی شود، می‌توان با رواندرمانی از ورود بیمار به مرحله عود ذهنی جلوگیری کرد.

عود ذهنی

عود ذهنی،مرحله دوم از عود بیماری است. درحقیقت میل به مصرف دوباره مواد در کسانی که تجربه اعتیاد داشتند، همیشه باقی می‌ماند. بیمار در مرحله ترک، همیشه در جنگ با امیال درونی است. در این مرحله فرد به صورت جدی کشمکش و درگیری ذهنی برای دور ماندن از مواد و مصرف مواد دارد.

مرحله ذهنی بسیار مرحله قدرتمندی است و هرچه فرد مدت زمان بیشتری در آن بماند، افکار آزاردهنده‌تر و تحریک کننده‌تر خواهند شد. و متوقف کردن او در این مرحله سخت می‌باشد.

بازگشت به اعتیاد و عود جسمانی

این مرحله اخرین مرحله از عود بیماری است. بعد از عود ذهنی زمان کمی طول می‌کشد تا عود جسمی شروع شود. منظور از عود جسمی این است که فرد دوباره مواد را مصرف کند. وقتی مواد را مجدد مصرف می‌کند، خیلی سریع روند سوءمصرف مواد (از چند دقیقه تا چند ماه) دوباره پیش گرفته می‌شود. هر بار که بازگشت به اعتیاد اتفاق بیفتد، ترک دوباره بسیار دشوارتر خواهد شد. اگر شخص دوباره درگیر اعتیاد شد، به همین دلیل خیلی سریع باید مراحل درمان را طی کند تا شرایط برای او خیلی سخت نشود.

دلایل بازگشت به اعتیاد

دلایل بازگشت به اعتیاد شامل افسردگی، استرس، رویدادهای ناخوشایند و مواردی از این قبیل است. فرد برای کم کردن و ازبین بردن این تنش‌های روحی به مصرف مواد پناه می‌برد. بازگشت دوباره به اعتیاد نشانه‌های رفتاری و روانی زیادی به همراه دارد که دیر یا زود خود بیمار و اطرافیان او را درگیر خواهد کرد. در ادامه دلایل بازگشت به اعتیاد را شرح داده‌ایم.

خیال بافی

فرد مصرف دوباره مواد را در خیال خود می‌پروراند. هنگام خیال پردازی فقط موارد مثبت خاطرات دوران اعتیاد خود را مرور می‌کند. سختی‌های دوران اعتیاد را در این خیال پردازی‌ها کتمان می‌کند. این امر باعث می‌شود تمام مشکلات دوران اعتیاد فراموش شود. و احتمال عود بیماری بیشتر می‌شود.

بازگشت به اعتیاد به دلیل معاشرت با افراد معتاد

در دوران ترک خیلی مهم است که فرد با چه افرادی در ارتباط است. اطرافیان نباید باعث یادآوری اعتیاد شوند. یعنی دوستان و جمع‌هایی که باهم در آن حضور دارند نباید یادآور روزهای سوءمصرف مواد باشد. و یا این افراد در اعتیاد او به مواد در گذشته، نقشی نداشته باشند تا باعث تحریک دوباره او نشوند.

وسوسه مصرف مواد

در زمان ترک بیمار همواره با وسوسه مصرف دست و پنجه نرم می‌کنند. با دریافت خدمات درمانی و مشاوره می‌تواند بر این وسوسه غلبه کرد. افکار غلطی که باعث می‌شود فرد دوباره دچار اعتیاد شود عبارتند از:

"فرد گمان می‌کند که بامهارت‌هایی که در دوران اعتیاد کسب کرده، می‌تواند بدون اعتیاد مصرف مواد را به صورت تفریحی شروع کند و معتاد نشود. او معتقد است دیگر مثل گذشته یک انسان خام و بی‌تجربه نیست. و به خاطر تجاربی که کسب کرده هیچ وقت دوباره درگیر اعتیاد نمی‌شود".

عود علائم ترک

در زمان ترک فرد با علائمی مثل تنش، استرس، اضطراب، تغییرات خلقی، خشم، زودرنجی، کاهش آستانه تحمل و... مواجه می‌شود. یادگیری مهارت‌های مقابله ای به کمک متخصص روانشناسی به بیمار کمک می‌کند تا از راهکارهای سالم برای مواجه با مسائل استفاده کند.

مشکل در تصمیم گیری

از دست دادن توانایی برای تصمیم‌گیری‌ها و تکرار تصمیم‌های اشتباه بعد از ترک به فرد احساس شکست و ناامیدی می‌دهد. او احساس می‎‌کند که نمی‌تواند درست فکر کند و تمرکز ندارد، پس به این نتیجه می‌رسد که باید مواد مصرف کند تا قدرت تصمیم‌گیری او درست شود. خیلی اوقات فرد به داروها و مواد دیگری روی می‌آورد تا دوباره دچار اعتیاد نشود، در این میان احتمال اعتیاد به داروهایی مثل ترامادول خیلی زیاد است. در صورتی که اگر برای آشفتگی خود به متخصص روانشناسی مراجعه می‌کردند، دوباره درگیر مواد و سایر مشکلات ناشی از آن نمی‌شدند. اگر هم اکنون دچار اعتیاد به ترامادول شده‌اید، حتما برای دریافت کمک از مشاوره ترک ترامادول استفاده نمایید.

پیشگیری از بازگشت به اعتیاد

بازگشت به اعتیاد در ترکِ هرگونه مواد مخدری، امری طبیعی و قابل پیش بینی است. اما با دانستن علائمی که نشان دهنده احتمال بروز عود می‌شوند، می‌توان از بروز اعتیاد و شدت گرفتن آن جلوگیری کرد. بیمار و خانواده او موظف‌اند برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد اقدامات لازم را انجام دهند. علاوه بر بیمار خانواده او نیز باید در جلسات مشاوره شرکت کرده تا ریشه های خانوادگی این مساله روشن شود. با تغییر سیستم خانواده، آموزش، روان درمانی بیمار، انجام تمرینات، رعایت رژیم غذایی و... حفظ سلامتی حتمی خواهد بود .برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه روی مشاوره روانشناسی ذهن نو کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید

کد خبر 600873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.