تلاش‌های اروپا برای مقابله با اثرات افزایش هزینه‌های انرژی

افزایش هزینه‌های انرژی، بریتانیا و اروپا را بر آن داشته است تا به مقابله با اثرات ناشی از این بحران بپردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اروپا با افزایش شدید قبوض انرژی ناشی از افزایش قیمت گاز مواجه است که باعث شده بریتانیا و اتحادیه اروپا برای محافظت از مصرف‌کنندگان گاز به دنبال چاره باشند.

تلاش‌های اروپا برای مقابله با اثرات افزایش هزینه‌های انرژی

اتحادیه اروپا

اروپا در حال رقابت برای پر کردن ذخایر گاز خود قبل از زمستان و ایجاد یک عنصر حفاظتی برای خود در صورت محدود یا متوقف شدن عرضه گاز از کشورهای صادرکننده است. کشورهای اتحادیه اروپا تا حد زیادی مسئول سیاست‌های ملی انرژی هستند و قوانین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا اقدامات اضطراری را برای محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر هزینه‌های بالاتر به کار گیرند.

اتحادیه اروپا در ماه جولای از ۲۷ کشور عضو خود درخواست کرد تا تقاضا برای گاز را به‌طور داوطلبانه تا ۱۵ درصد در زمستان امسال کاهش دهند و در عین حال امکان کاهش اجباری این میزان در شرایط اضطراری که اتحادیه اروپا خطر جدی کمبود شدید گاز را اعلام کند نیز وجود دارد. کاهش ۱۵ درصدی باعث صرفه‌جویی در حدود ۴۵ میلیارد متر مکعب گاز در فاصله آگوست سال جاری تا مارس آینده خواهد شد.

اتحادیه به کشورهای عضو خود هشدار داد که بدون کاهش‌های شدید فعلی، در زمستان ممکن است برای خرید سوخت دچار مشکل شوند بااین‌حال برخی کشورها ازجمله لهستان و مجارستان با این طرح مخالفت کرده‌اند چراکه احساس می‌کنند برنامه‌های اضطراری آن‌ها نیازی به تقویت توسط اتحادیه اروپا ندارد. کشورهای عضو اتحادیه باید تا پایان سپتامبر برنامه‌های گاز اضطراری خود را به‌روز کنند تا نشان دهند چگونه به هدف اتحادیه اروپا دست خواهند یافت.

اروپا همچنین اقداماتی ازجمله مزایده‌هایی برای جبران خسارت صنایعی که مصرف گاز را کاهش می‌دهند یا اعمال محدودیت دمای گرمایش و سرمایش در ساختمان‌های عمومی را پیشنهاد کرده است که دولت‌ها می‌توانند برای محدود کردن مصرف گاز اتخاذ کنند. خانوارها طبق قوانین اتحادیه اروپا به‌عنوان «مصرف‌کنندگان محافظت‌شده» طبقه‌بندی و در برابر چنین محدودیت‌هایی محافظت می‌شوند.

اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد تا اول ماه نوامبر تا ۸۰ درصد ظرفیت تأسیسات ذخیره‌سازی گاز خود را پر کند تا ذخیره‌ای برای اوج تقاضای ماه‌های زمستان فراهم کند که البته هزینه تکمیل این ذخایر بیش‌از ۵۰ میلیارد یورو یعنی ۱۰ برابر بیشتر از میانگین پر کردن مخازن گازی برای زمستان تا به امروز است. دولت‌های اروپایی با محدود کردن تقاضا، تغییر از گاز به زغال‌سنگ برای برخی از نیروگاه‌ها و افزایش واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از ایالات‌متحده‌آمریکا به‌طور پیوسته موفق به ایجاد خیره‌سازی گاز شده‌اند تا جایی‌که سطح ذخیره‌سازی گاز اروپا تا ۷۰.۵۴ درصد پر شده است. اتحادیه اروپا همچنین برای هر ماه اهداف موقتی را برای هر کشور عضو خود تعیین کرده است.

تحلیلگران به‌رغم قرارگیری اروپا در مسیر دستیابی به هدف، نسبت به حصول رضایت خاطر هشدار داده‌اند چراکه فارغ از داشتن هر میزان ذخیره، هنوز مشخص نیست زمستان امسال چقدر سرد خواهد بود.

تلاش‌های اروپا برای مقابله با اثرات افزایش هزینه‌های انرژی

بریتانیا

بریتانیا برای قبوض انرژی خانوارها با طبقه پرمصرف، سقف قیمتی مشخصی دارد اما قبوض انرژی این کشور از اکتبر پیش رو افزایشی ۸۰ درصدی خواهد داشت و به‌طور متوسط به بیش‌از ۳۵۰۰ پوند در سال خواهد رسید. این امر بحرانی محسوب می‌شود که باید با مداخله فوری و قاطع دولت حل شود چراکه میلیون‌ها خانوار را در معرض فقر سوخت و انحلال کسب‌وکارها قرار خواهد داد.

افزایش ۸۰ درصدی قبوض انرژی تأثیر بالایی بر خانوارهای سراسر بریتانیا خواهد داشت، به‌ویژه که با وجود اقدام روسیه برای کاهش عرضه گاز در اروپا که قیمت گاز عمده‌فروشی را به بالاترین حد خود می‌رساند، احتمال افزایش دیگری نیز در ماه ژانویه وجود دارد و این فاجعه است. در ماه می، زمانی که پیش‌بینی قیمت‌ها به‌میزان قابل‌توجهی پایین‌تر بود، دولت ۴۰۰ پوند تخفیف در قبوض مصرف‌کننده برای زمستان امسال اعلام کرد، بااین‌وجود پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش هزینه‌ها تا میزانی است که خانوارها در سال ۲۰۲۳ مجبور به پرداخت حدود ۵۰۰ پوند در ماه برای انرژی باشند که برای بسیاری از آن‌ها مبلغی بالاتر از اجاره‌بها یا اقساط وام منزل است.

رقابت حزبی برای جانشینی نخست‌وزیر فعلی بریتانیا تا پنجم سپتامبر ادامه دارد و این مسأله باعث می‌شود ارائه راه‌حلی مناسب برای رفع بحران پیش‌آمده تا زمان انتخاب نخست‌وزیر جدید به تعویق بیافتد. دو کاندیدای جدید تاکنون تعلیق عوارض زیست‌محیطی یا کاهش مالیات بر فروش را پیشنهاد کرده‌اند که هر دو در راستای جلوگیری از آسیب به بودجه خانوارها توسط تحلیل‌گران رد شده است.

۴۰۰ پوند تعیین‌شده برای هر یک از خانواده‌های بریتانیایی در بسته حمایتی ۱۵ میلیارد پوندی دولت فعلی از اکتبر به‌صورت ماهیانه در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. در این بسته به بیش از هشت میلیون خانوار کم‌درآمد که از مزایای دولتی بهره می‌برند ۶۵۰ پوند اضافی نیز اختصاص یافته و برای بازنشستگان و معلولان کمک‌های اضافی دیگری نیز در نظر گرفته شده است. علاوه بر این برای مصرف‌کنندگانی که قادر به پرداخت صورت‌حساب‌های خود نیستند برنامه‌های بازپرداخت مقرون‌به‌صرفه‌ای توسط تأمین‌کننده آن‌ها ارائه می‌شود.

بااین‌وجود بازار برای پیش‌بینی سقف بعدی هزینه‌ها در ژانویه ناپایدارتر از آن است که بتوان در زمینه ثابت ماندن هزینه انرژی اطمینانی داد اما آنچه محرز است این‌که شرایط بازار گاز در زمستان پیش رو باعث شده است که قیمت‌ها تا سال ۲۰۲۳ به‌طور قابل‌توجهی افزایش داشته باشد.

تلاش‌های اروپا برای مقابله با اثرات افزایش هزینه‌های انرژی

کد خبر 600786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.