اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومانی برای مقابله با گردوغبار/مالچ بیولوژیک جایگزین مالچ نفتی

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سال ۱۴۰۱ حدود ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با گردوغبار تخصیص یافته که بین دستگاه‌های مرتبط توزیع شده است و اکنون در حال تهیه برنامه‌ای برای اجرا و هزینه‌کرد آن هستیم.

به گزارش ایمنا، علی محمد طهماسبی بیرگانی امروز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: حدود ۳۴.۶ میلیون هکتار مناطق غبارخیز در کشور داریم که از این میزان ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار تن ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون در ۲۳ استان پراکنده می‌شود، همچنین ۲۷۰ میلیون هکتار هم مناطق غبارخیز خارجی در اطراف کشور داریم که از این میزان ۱۴۷ میلیون تن گرد و غبار به کشور گسیل می‌شود.

وی افزود: البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که شدت غبارخیزی در اطراف ما از جانب کشورهای همسایه تقریباً ۳.۷ برابر بیشتر از گرد و غباری است که به سمت ما گسیل می‌شود در واقع شدت غبارخیزی در اطراف ما بسیار بیشتر از آن چیزی است که اعلام می‌شود.

وی درباره میزان اعتبار برای مقابله با گردوغبار گفت: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ مبلغ ۳۷۰ میلیون یورو _ دلار از صندوق ملی محیط‌زیست اعتبار دریافت کردیم، در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز از منابع عمومی دولت اعتبار دریافت کردیم، بر این اساس از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ مبلغ دو هزار و ۷۷۴ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با گردوغبار دریافت کردیم که از این میزان ۷۰۰ میلیارد تومان برای مقاوم سازی شبکه برق در جنوب کشور هزینه شد، همچنین دو هزار و ۸۰ میلیارد تومان هم به دستگاه‌های متولی بخش‌های مختلف داده شد که بر این اساس ۵۳ درصد به منابع طبیعی، ۱۵.۵ درصد سازمان جهاد، ۱۱.۶ درصد وزارت نیرو و ۹.۱ درصد سازمان حفاظت محیط‌زیست اعتبار دریافت کردند.

مقابله با گردوغبار و مهار کانون‌های داخلی در یک برنامه ۱۰ ساله

طهماسبی بیرگانی افزود: در این مدت و با این میزان اعتبار موفق به تثبیت دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار کانون گردوغبار، ایجاد پنج هزار و ۵۱۴ کیلومتر بادشکن زنده و غیرزنده، اجرای مدیریت کشاورزی حفاظتی در ۱۸ هزار هکتار شدیم، البته از این ۱۸ هزار هکتار حدود پنج میلیون هکتار آن اراضی آبی و دیمی هستند که جزو مناطق غبارخیز محسوب می‌شوند، همچنین حدود ۱۵ میلیون هکتار از مراتع هم جزو کانون‌های غبارخیز هستند که برای مدیریت این مناطق بحث کشاورزی حفاظتی، مدیریت چرا و قرق را در دستور کار قرار دادیم.

وی گفت: سال گذشته ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار بین دستگاه‌های مرتبط توزیع شد که موفق به اجرای ۶۳ هزار هکتار نهال کاری و ۲۴۰ هزار هکتار قرق و حفاظت، ۲۵۰ هزار متر مکعب لایروبی کانال‌های منتهی به آبراهه‌ها شدیم البته در چهار سال گذشته شش میلیون و ۴۴۰ هزار متر مکعب لایروبی انجام دادیم.

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار سازمان حفاظت محیط‌زیست، افزود: برای مقابله با گردوغبار و مهار کانون‌های داخلی یک برنامه ۱۰ عمل ساله تهیه کردیم که در آن میزان اعتبار و نوع عملیات مشخص و به استان‌ها ابلاغ شده است. در بخش خارجی هم دو برنامه عمل در قالب زیر منطقه‌ای غرب و جنوب غرب و شرق و شمال شرق تهیه کردیم و قرار است در مهرماه کارشناسان ایرانی به عراق و سوریه اعزام شوند تا کارهای عملیاتی آغاز شود.

مالچ‌های بیولوژیک جایگزین مالچ‌های نفتی

وی درباره مالچ پاشی مناطق گفت: از سال ۱۳۹۷ استفاده از مالچ‌های بیولوژیک در دستور کار قرار گرفت بر اساس آن ۸۹ متقاضی اعلام آمادگی کردند که ۴۴ متقاضی طرح خود را به سازمان محیط زیست ارسال کردند و مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۷ متقاضی مراحل را طی کردند و عمل مالچ پالشی را در دو منطقه غبارخیز انجام دادند.

وی افزود: باید دو سال از زمان پاشیدن مالچ‌ها می‌گذشت تا اثر آن ارزیابی شود که مشخص شد نتیجه بخش بوده است بنابراین امسال در سطح قابل قبولی اجرا خواهد شد و در این زمینه با سازمان منابع طبیعی تعامل خواهیم کرد تا مالچ‌های بیولوژیک جایگزین مالچ‌های نفتی شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 600737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.