از تحمیل تورم لجام‌گسیخته‌ به کشور جلوگیری شد

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: طی پنج ماهه گذشته، افزایش دو برابری درآمدهای مالیاتی با افزایش پایه مالیاتی (تعداد مالیات‌دهندگان) و درعین‌حال کاهش ۵درصدی نرخ مالیات تولیدکنندگان رقم خورد.

به‬ گزارش‬ ایمنا ‬و‬ به‬ نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، محمد جعفری اظهار کرد: منابع دولت نسبت به گذشته علاوه بر افزایش‏، قابلیت دسترسی بیشتری یافته است.‬ با وجود افزایش حدود دو برابری قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی، سازمان برنامه و بودجه طرحی را دنبال کرده که نتیجه آن، تحمیل‌نشدنِ تورم چندبرابری بر مردم بوده است.

به گفته وی، هزینه ۱۷ میلیارد دلاری کالاهای اساسی و دارو در پارسال و نیاز کشور برای تأمین این اقلام در امسال به دلیل جنگ اوکراین و تورم جهانی، حدود ۲۷ میلیارد دلار برآورد شد که در صورت اجرانشدنِ طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و ادامه برداشت از صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی، تورم لجام‌گسیخته‌ای به کشور تحمیل می‌شد.

رئیس امور اقتصاد کلان گفت: تورم ماهانه خردادماه از ۱۲.۵ درصد به دو درصد در مردادماه کاهش یافته و نرخ رشد پایه پولی که عامل اصلی رشد نقدینگی و تورم است، کاهشی شده است.

تسویه ۵۱ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت در ۵ ماه ابتدایی ۱۴۰۱

به گفته جعفری، دولت در پنج ماهه اول امسال ۵۱ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را تسویه کرده که ۳۴۲ درصد بیش از مدت مشابه پارسال است. این اقدامات موجب کاهش نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی شده است، به طوری که پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند پنج ماهه گذشته، نرخ رشد پایه پولی در پایان سال با کاهش ۱۰ درصدی به حدود ۲۰ درصد برسد. البته نرخ رشد نقدینگی و تورم نیز به همان نسبت کاهش خواهد یافت؛ اگرچه کاهش تورم به معنای ارزان شدن نیست، اما سرعت گران شدن کاهش یافته است و با افزایش تولید و درآمد سرانه، ارزان شدن برای مردم ملموس خواهد شد.

افزایش حقوق کارمندان به شرط تأمین منابع پایدار

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ توجه به حقوق بازنشستگان در اولویت برنامه‌های سازمان قرار گرفت، در همین راستا حقوق بازنشستگان حدود ۳۸ درصد افزایش یافت و مقرر است در صورت تجهیز منابع، حقوق کارمندان لشکری و کشوری نیز از ابتدای شهریورماه تا ۱۰ درصد ترمیم شود.

اختصاص یک میلیارد یورو برای واردات خودرو

به گفته رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور، اگر تولید خودرو در امسال بیش از صددرصد رشد داشته باشد، از مهرماه قیمت خودرو با واردات آن همزمان با افزایش عرضه، کاهش بیشتری پیدا می‌کند. با توجه به مصوبه هیئت وزیران، سازمان برنامه و بودجه با همکاری معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دستورالعمل اجرایی واردات خودرو را نهایی کرده که با ابلاغ دولت در گام نخست، حدود یک میلیارد یورو برای این منظور در نظر گرفته شده است.

افزایش چند برابری درآمد دولت

جعفری با اشاره به مهم‌ترین اقدامات دولت در سال ۱۴۰۱، گفت: مهم‌ترین اقدامی که دولت در پنج ماهه گذشته رقم زده، افزایش چند برابری درآمدهای نفتی بوده است؛ افزایش دو برابری درآمدهای مالیاتی با افزایش پایه مالیاتی (تعداد مالیات‌دهندگان) و درعین‌حال کاهش پنج درصدی نرخ مالیات تولیدکنندگان نیز قابل توجه است.

به گفته جعفری، در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ واکسیناسیون سراسری در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد و متعاقباَ فعالیت اقتصادی از رکود خارج و رشد اقتصادی چهار درصدی در این سال حاصل شد.

وی افزود: یارانه‌های تخصیص داده شده در پنج ماهه اخیر، قابل قیاس با مدت مشابه نیست و در سال ۱۴۰۱ ماهانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یارانه داده می‌شود در حالی که مجموع یارانه کل پارسال تقریباً ۸۶ هزار میلیارد تومان بود.

کد خبر 600606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.