رصد ماده تاریک توسط محققان ژاپنی و آمریکایی

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: طبق گزارشات به‌دست آمده، به نظر می‌رسد که گروهی از محققان ژاپنی و آمریکایی توانسته‌اند، ماده تاریک را در دوران نوزادی کیهان بررسی کنند و نتایج آن را نیز ارائه دهند.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه به تازگی گروهی از محققان ژاپنی و آمریکایی با همکاری یکدیگر توانسته‌اند اثرات ماده تاریک را در دوران اولیه کیهان رصد کنند، اظهار کرد: این گروه از محققان توانسته‌اند با استفاده از اثر لنز گرانشی امواج ناشی از «بیگ‌بنگ» ماده تاریک را رصد کنند.

وی افزود: به دلیل اینکه اثر لنز گرانشی بسیار ضعیف است، محققان از امواج ناشی از «بیگ‌بنگ» یعنی امواجی که از انفجار بزرگ بجا مانده است استفاده کرده‌اند؛ این امواج عنوان امواج زمینه کیهانی یا CMB نیز شناخته می‌شود و محققان با استفاده از آن توانسته‌اند ماده تاریک را در کهکشان‌هایی که متعلق به دوازده میلیارد سال پیش است، بررسی کنند.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: ماده تاریکی که توسط این محققان مورد بررسی قرار گرفته متعلق به ۱.۷ میلیارد سال پس از بیگ‌بنگ، یعنی زمانی که کهکشان‌ها در حال شکل‌گیری بود، است و از این نظر می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و نتایج مهمی از آن حاصل شود.

وی در رابطه با اهمیت رصد ماده تاریک در دوران نوزادی کیهان گفت: هنگامی که ما بتوانیم اثرات ماده تاریک را در دوران نوزادی کیهان بررسی کنیم، خواهیم توانست توزیع و وضعیت کنونی ماده تاریک را در جهان فعلی تشخیص داده و در مورد آن قضاوت کنیم.

مرادی اشاره کرد: رصد ماده تاریک در دوران نوزادی کیهان بسیار دشوار است زیرا باید اثرات بسیار کوچک لنز گرانشی را در کهکشان‌هایی که میلیاردها سال نوری با زمین فاصله دارد، تخمین بزنیم؛ همچنین لازم است امواج CMB را نیز رصد کرده و بررسی کنیم تا با استفاده از این دو پارامتر، به نتیجه مربوطه دست‌یابیم.

وی افزود: طبق گزارشات به‌دست آمده به نظر می‌رسد که این گروه از محققان توانسته‌اند، ماده تاریک را در دوران نوزادی کیهان بررسی کنند و نتایج آن را نیز ارائه دهند.

این پژوهشگر علوم فضایی تاکید کرد: چنین تحقیقاتی نیازمند بررسی‌های بیشتر و رصدهای دقیق‌تری است؛ به همین دلیل برای بررسی اثرات ماده تاریک در دوران نوزادی کیهان، باید منتظر بمانیم تا این گروه با استفاده از رصدهای بیشتر به نتایج دقیق‌تری دست‌یابند.

کد خبر 600468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.