تب گوجه فرنگی و راه افتراق آن با آبله میمونی چیست؟

متخصص بیماری‌های عفونی درخصوص بیماری تب گوجه فرنگی گفت: این بیماری نه آنفلوآنزا است و نه ربطی به گوجه فرنگی دارد؛ در واقع از این جهت که کودک دچار قرمزی پوست شده و تاول‌هایی روی بدنش ظاهر می‌شود، مردم محلی نام تب گوجه فرنگی را روی آن گذاشتند و چنین بیماری از قبل وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش موارد ابتلاء به یک آنفلوآنزای جدید موسوم به "آنفلوآنزای گوجه فرنگی" یا "تب گوجه فرنگی" به صدور توصیه‌هایی از سوی مقامات بهداشتی هند برای همه ایالت‌ها منجر شد، مقامات بهداشتی هند توضیح دادند که گرچه این ویروس آنفلوانزا نشانه‌هایی مشابه با سایر بیماری‌های ویروسی نشان می‌دهد اما با سارس-کوو ۲ و همچنین آبله میمونی، تب دنگی یا چیکونگونیا ارتباطی ندارد.

در باره بیماری تب گوجه فرنگی حمید عمادی متخصص بیماری‌های عفونی، اظهار می‌کند: اینگونه نبوده است که از قبل چنین بیماری وجود داشته باشد و به نظر می‌رسد حتی انتخاب نام بیماری و عبارت اطلاق شده به آن، محلی باشد. در مقاله مجله لنست ذکر شده است که در هندوستان یک بیماری شایع شده است که اصطلاحاً به آن آنفلوآنزا یا تب گوجه‌فرنگی می‌گویند و برای آن علائم غیر اختصاصی شرح داده است.

علائم تب گوجه فرنگی

وی درباره علائم این بیماری، می‌گوید: علائم شامل تب، بدن درد، درد مفاصل، ضایعات تاولی روی پوست بدن است. این بیماری عمدتاً کودکان یک تا ۵ سال را درگیر می‌کند و افراد بزرگسال در صورتی که دچار ضعف سیستم ایمنی باشند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید می‌کند: نکته مهم این است که این بیماری نه آنفلوآنزا است و نه ربطی به گوجه فرنگی دارد. در واقع از این جهت که کودک دچار قرمزی پوست شده و تاول‌هایی روی بدنش ظاهر می‌شود، مردم محلی نام تب گوجه فرنگی را روی آن گذاشته‌اند و چنین بیماری از قبل به این شکل وجود نداشته است. بعید است این بیماری ویروس جدیدی هم باشد به این دلیل که در هندوستان بیماری‌هایی با چنین علائمی از قبل هم وجود داشته است. به نظر می‌رسد بیماری که در حال حاضر با اسم تب گوجه فرنگی شناخته شده است، شاخه‌ای از گروه خانواده انتروویروس‌ها باشد که الان بیماری «دست، پا و دهان» ایجاد می‌کند.

وی می‌افزاید: بیماری دست، پا و دهان یک شاخه از کوکساکی ویروس و انتروویروس است که در بچه‌های کوچک سبب بروز ضایعات تاولی در دست، پا و دهان می‌شود. معمولاً از آنجایی که بچه‌های کوچک چهار دست و پا می‌روند و به محیط دست می‌زنند و ممکن است دست آلوده را داخل دهانشان کنند، معمولاً به اسم دست، پا و دهان شناخته می‌شود. با توجه به اینکه این بیماری ضایعت تاولی ایجاد می‌کند، احتمال دارد این تب گوجه فرنگی یک شاخه جدیدی از بیماری دست، پا و دهان باشد و خود یک بیماری مستقل نباشد.

تب گوجه فرنگی از طریق انسان به انسان منتقل می‌شود و بسیار مسری است

عمادی با تاکید بر اینکه هنوز اطلاعات درباره تب گوجه فرنگی کم است، تصریح می‌کند: بیماری از طریق انسان به انسان منتقل می‌شود و بسیار مسری است. انتقال از دو طریق تنفسی و دفع مدفوع صورت می‌گیرد.

وی درباره راه‌های افتراق تب گوجه فرنگی از آبله میمونی می‌گوید: از نظر بالینی ممکن است دو بیماری مشابه یکدیگر باشند اما با توجه به اینکه آبله میمونی کیت تشخیصی دارد اگر بیماری با علائم پوستی مشابه آنچه که گفته شد به ما مراجعه کند، در تشخیص افتراقی باید آبله مرغان، آبله میمونی، بیماری دست، پا و دهان باشد. با در دسترس بودن کیت تشخیصی بیماری‌های ذکر شده کار تشخیص انجام می‌شود و اگر همه این موارد رد شد آن وقت می‌توان به تشخیص تب گوجه فرنگی رسید.

عمادی تاکید می‌کند: این بیماری درمان حمایتی و علامتی دارد و بعد از پنج تا هفت روز بهبود می‌یابد. درمان بیماری‌های ویروسی علامتی است و بهترین کار این است که مانع انتشار بیماری شویم و کودک مبتلا را در خانه نگه داریم.

به گزارش ایمنا، این بیماری به دلیل ایجاد تاول‌های قرمز همراه با درد روی بدن، آنفلوآنزای گوجه فرنگی نامیده می‌شود و بسیار مسری است. کودکان به طور ویژه در برابر این ویروس آسیب پذیر هستند زیرا به راحتی از طریق تماس نزدیک از قبیل لمس سطوح آلوده یا گذاشتن اشیا در دهان پخش می‌شود. نشانه‌های اولیه این بیماری شبیه نشانه‌های سایر بیماری‌های ویروسی و عبارت است از تب خفیف، کم‌اشتهایی، کسالت و اغلب گلودرد و به دنبال آن تب، زخم در دهان و بثورات پوستی که این زخم‌ها معمولاً روی زبان، لثه، داخل گونه‌ها، کف دست و کف پا دیده می‌شوند.

توصیه مقامات بهداشتی هند این است که با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ داروی خاصی برای درمان این بیماری در دسترس نیست افراد می‌توانند برای درمان اثربخش از جمله مصرف مسکن پاراستامول برای تب و بدن‌درد با پزشک مشورت کنند. همچنین افراد مبتلا قرنطینه شوند، استراحت کافی کنند و برای بهبودی زودتر، مایعات بیشتری مصرف کنند. بر اساس توصیه متخصصان همچنین می‌توان از اسفنج‌های آب گرم برای تسکین سوزش و بثورات استفاده کرد.

کد خبر 600311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.