۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۰
دشواری زندگی بازنشستگان

سال‌هایی که افراد در بازنشستگی سپری می‌کنند، تقریباً برابر با سال‌های اشتغال آن‌ها است؛ مسئولان باید مسائل و مشکلات بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی را به صورت اساسی و ریشه‌ای حل کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالمندی و بازنشستگی از موضوعات مهم در تصمیم‌سازی‌های هر کشور محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که در جهان به‌ویژه در کشورهای پیشرفته، محور برنامه‌ها برای این قشر بر ارتقای امیدواری و رفاه بیشتر گذاشته شده و با توجه به روند روبه‌رشد جمعیت سالمندی، توجه به خواسته‌ها و مسائل این قشر از موضوعات مهم کشورها است.

بازنشستگی مانند سایر تحولات زندگی، استرس‌زا و به معنای کناره‌گیری از ادامه شغل به علل متفاوت نظیر بالا بودن سن، بیماری یا ازکارافتادگی است. بیشتر افرادی که داوطلبانه بازنشسته می‌شوند، طی مدت دو سال به دلایل گوناگونی ازجمله واکنش‌های منفی نسبت به بازنشستگی، احساس مؤثر نبودن، مشکلات اقتصادی یا تنهایی، دوباره شروع به کار می‌کنند.

نظام بازنشستگی در مقررات استخدامی بخش خصوصی و دولتی تمام کشورهای دنیا، جایگاه ویژه‌ای دارد. طی سه دهه آخر قرن بیستم، جهان شاهد تحولی در سیستم‌های بازنشستگی از طریق ایجاد صندوق‌های بازنشستگی برای تأمین، اداره دارایی‌های بازنشستگی و نیز پرداخت مزایای بازنشستگی از محل این دارایی‌ها بوده است که صندوق‌های کشور ایران نیز از این رویه مستثنی نیستند.

عملکرد و وضعیت مالی صندوق‌های بازنشستگی بر آینده میلیون‌ها نفر تأثیر دارد؛ اداره مؤثر این صندوق‌ها، تعیین خط‌مشی‌های مناسب بازنشستگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها به اطلاعات اتکاپذیر، مربوط و شفاف نیاز دارد. با بالا رفتن نجومی قیمت‌ها بازنشستگان با دریافتی حداقلی حقوق از عهده یک زندگی حداقلی برنمی‌آیند و چند برابر پایین‌تر از خط فقر زندگی می‌کنند. افراد با سن بالا پس از بازنشستگی به اشتغال مجدد روی می‌آورند تا بتوانند معیشت خانواده خود را تأمین کنند. با توجه به افزایش قیمت‌ها، این قشر از جامعه با مشکلات معیشتی شدیدی روبه‌رو هستند.

دشواری زندگی بازنشستگان

مطالبات اولیه از زبان بازنشستگان

جمشیدی، یک عضو کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اینکه بیش از چهار ماه از سال جدید سپری شده اما هنوز مطالبات اولیه و قانونی بازنشستگان تأمین اجتماعی برآورده نشده است، می‌گوید: مطالبه اصلی بازنشستگان، اصلاح مصوبه افزایش مستمری‌ها بوده که هنوز هیچ‌گونه ابلاغیه‌ای با وجود برگزاری جلسات ارائه نشده است.

وی اظهار می‌کند: بازنشستگان بعد از ۳۰ سال پرداخت سهم درمان با دو معضل اساسی روبه‌رو هستند؛ یکی کسر دو درصد سهم درمان در زمان بازنشستگی و دیگری، نیاز مبرم به ثبت‌نام بیمه تکمیلی که اگر نباشد، نیازهای درمانی و بهداشتی ایام کهولت به هیچ وجه با بیمه پایه برآورده نمی‌شود. اکنون که دفترچه‌های درمانی کاغذی حذف شده و بازنشستگان مجبورند پول پای بیمه تکمیلی بپردازند، حداقل این دو درصد سهم درمان را از حقوق ما بازنشستگان کسر نکنند.

این عضو کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان اصفهان می‌افزاید: هر ساله شورای عالی کارف براساس ماده ۴۱ قانون کار نسبت به افزایش حقوق کارگران اقدام می‌کند که متأسفانه در سال ۱۳۹۹ به‌رغم تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، این موضوع نادیده گرفته شد و میزان افزایش‌ها طبق تورم پیش نرفت؛ درواقع یکی از دلایلی که امروز به بن‌بست رسیدیم این است که حقوق حداقل‌بگیران براساس نرخ اعلام شده توسط مرکز آمار، اضافه نشده است.

جمشیدی ادامه می‌دهد: درحال‌حاضر یک حداقل‌بگیر حدود چهار میلیون تومان دریافت می‌کند، درحالی‌که طبق اعلام تورم از سوی مرکز آمار، باید حقوقش به شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسید تا بتواند حداقل نیازهای زندگی خود را تأمین کند.

وی اظهار می‌کند: حقوق متوسط‌بگیران نیز باید به ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد تا بتوانند در شرایط فعلی جامعه، زندگی خود را تأمین کنند. امروز فاصله حقوق کارگران و بازنشستگان حداقل‌بگیر با سبد هزینه خانوار بسیار زیاد است، به طوری که دو سوم جای خالی وجود دارد که نمی‌توانیم آن را پر کنیم.

این عضو کانون بازنشستگان می‌افزاید: هم‌اکنون بازنشستگان در بحث درمان و مستمری با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ به همین دلیل از دولت وقت می‌خواهیم که رفع این موارد را در دستور کار خود قرار دهد.

سازمان تأمین اجتماعی باید ملزم به درمان رایگان بازنشستگان شود

حسین حداد، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: قانون الزام تأمین اجتماعی می‌گوید که باید صفر تا صد درمان کارگران و بازنشستگان در تمام مراکز درمانی کشور، رایگان باشد و سازمان به درمان رایگان بازنشستگان ملزم شود.

وی اظهار می‌کند: بازنشستگان سه نوع حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کنند. این افراد بین ۲۵ تا ۴۰ سال کار در شرکت‌ها حدود ۳۰ درصد حقوق خود را برای زمان بازنشستگی پرداخت می‌کنند که ۹ درصد آن جهت درمان است اما زمان بازنشسته شدن سازمان دو درصد دیگر از حقوق‌ها بابت درمان برداشت می‌کنند.

بیمه تکمیلی یا بیمه تحمیلی؟

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان اصفهان ادامه می‌دهد: اکنون دوباره سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه تکمیلی بازنشستگان مبالغی را برداشت می‌کند که معتقدم این بیمه تکمیلی، «بیمه تحمیلی» است! چراکه افراد بازنشسته از این نوع بیمه اصلاً راضی نیستند؛ علاوه بر این، استفاده از خدمات آن بسیار دشوار است؛ بازنشسته وقتی به پزشک مراجعه می‌کند می‌گویند با فلان بیمه قرارداد نداریم و این بیمه، کاملاً تحمیلی و ناخواسته است.

وی می‌افزاید: بازنشستگان آن‌طورکه باید و شاید از خدمات درمانی مناسب برخوردار نیستند، این درحالی است که آن‌ها پول قابل توجهی به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند. منکر مشکلات صندوق نیستیم اما هزینه این معضلات نباید بر دوش کارگر و بازنشسته سنگینی کند؛ آن‌ها حق بیمه پرداخت می‌کنند تا در هنگام بیماری و سالمندی، خیالشان آسوده باشد.

حداد با بیان اینکه اگر سازمان تأمین اجتماعی، قانون الزام را اجرا کند دیگر به نیازی به قرارداد با بیمه تکمیلی نیست، خاطر نشان می‌کند: قانون الزام تأمین اجتماعی می‌گوید باید صفر تا صد درمان کارگران و بازنشستگان در تمام مراکز درمانی کشور رایگان باشد؛ باید سازمان به درمان رایگان بازنشستگان ملزم شود. حتی بر اساس قانون اساسی درمان هر ایرانی رایگان است، متأسفانه اکنون بازنشستگان چهار نوع بیمه پرداخت می‌کنند اما درمان آن‌ها با مشکلات بسیاری روبه‌رو است.

وی می‌گوید: چرا بازنشسته باید از درمان رایگان که حق قانونی آن‌ها است، محروم باشد؛ حق بیمه‌ای که سی سال پرداخته‌ایم اگر هنگام پیری و مریضی به کارمان نیاید، دیگر چه زمانی قرار است مؤثر باشد؟ متأسفانه اکنون هزینه‌های هنگفت، بیمارستان‌های خصوصی، کمر بازنشستگان را شکسته‌اند.

هزینه‌های بالای درمان بازنشستگان در بیمارستان‌های خصوصی

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی در استان اصفهان ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه هزینه عمل یک فرد بازنشسته که در بیمارستان‌های دولتی با ۴۰۰ هزار تومان تمام می‌شود در درمانگاه‌های خصوصی با پرداخت دو میلیون و ۷۰۰ تومان هزینه و تکمیل سقف بیمه‌ای افراد صورت می‌گیرد. مثلاً عمل آنژیو قلب در دولتی‌ها ۸۰۰ هزار تومان و با همان دکتر جراح طی ۱۰ برابر افزایش در مراکز خصوصی هشت میلیون تومان برای بازنشستگان هزینه دربر دارد.

وی درباره اینکه سقف بیمه‌های تکمیلی برای افراد بازنشسته کاملاً مشخص است و با مبالغ سنگین درمانگاه‌های خصوصی، میزان واریزی بیمه دیگر جوابگوی هزینه‌های درمانی نیست، می‌گوید: بر اساس آمار از اول فروردین تا مردادماه سال‌جاری حدود ۸۰۱ نفر در بیمارستان‌های خصوصی کاشان عمل چشم انجام داده‌اند که حداقل یک سوم از آن‌ها را باید به درمانگاه‌های عمومی معرفی می‌کردند، اما متأسفانه از این تعداد فقط ۶۰ نفر ارجاع شدند، چراکه برخی پزشکان با سرمایه‌گذاری در بیمارستان‌های خصوصی سود بیشتری در جیب آنان خواهد رفت. این یکی از نواقص مهم درمانی مستمری بگیران سازمان است که هیچ‌گونه نظارتی هم توسط مسئولان مرتبط صورت نمی‌گیرد.

حداد پیرامون اینکه امروز بازنشستگان از منظر دارو و درمان و سایر هزینه‌ها زندگی درمانده‌اند، اظهار می‌کند: مسئله دارو و درمان برای بازنشستگان اهمیت بسیار دارد؛ چراکه در دوران کهولت معمولاً با بیماری‌های سخت دست و پنجه نرم می‌کنند و ماهانه نیاز به دارو و پزشک دارند. برای رفع دغدغه هزینه‌های درمانی و دارویی بازنشستگان چندین جلسه با مسئولان تأمین اجتماعی داشته‌ایم اما هنوز آن‌طور که باید و شاید رسیدگی‌ها اجرایی نشده است.

وی اضافه می‌کند: اکنون بیمارستان خصوصی را سراغ داریم که هزینه یک شب بستری بیماران بازنشسته با یک همراه در آن سه میلیون تومان هزینه دارد؛ چنین شرایطی برای ما اصلاً قابل قبول نیست. چرا بازنشستگان باید از درمان رایگان که حق قانونی هر ایرانی است، محروم باشند.

نارضایتی بازنشستگان از طرح ادغام تمام صندوق‌های بازنشستگی کشور

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان اصفهان درباره ادغام تمام صندوق‌های بازنشستگی کشور، تصریح می‌کند: اجرای این طرح به هیچ‌وجه برای مستمری‌بگیران قابل قبول نخواهد بود، چراکه سازمان تأمین اجتماعی، سازمانی دولتی نیست و نیز حق پرداخت بیمه‌ای ما به سازمان ۳۰ درصد بوده در حالی‌که بیمه‌های پرداختی بازنشستگان لشکری و کشوری تنها ۹ درصد است.

وی با بیان اینکه تأمین اجتماعی با کسری شدید بودجه روبه‌رو است و برای پرداخت به بازنشستگان از بانک رفاه تسهیلات دریافت می‌کند، خاطرنشان کرد: اکنون حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دولت به سازمان بدهکار است که براساس مصوبات مجلس برای پرداخت بدهکاری‌ها نزدیک به ۱۷۹ هزار میلیارد اجرایی کردند و مطابق با گفته مسئولان تنها از این میزان مصوب، ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت آن هم از شرکت‌هایی که سوددهی ندارد به سازمان واگذار شده است.

حداد پیرامون اینکه دولت مطالبات تأمین اجتماعی را پرداخت خواهد کرد، می‌گوید: اطلاع دقیق نداریم که پرداختی‌ها از چه زمانی صورت عملی به خود بگیرد، اما دولت سیزدهم قول داده است که همکاری‌های لازم را با سازمان خواهند داشت و تا پایان دوره ریاست جمهوری بدهکاری‌ها را تسویه خواهند کرد.

مصوبه افزایش ۳۸ درصدی مستمری بازنشستگان ابلاغ شد

وی درباره اینکه ممکن است تأمین اجتماعی به دلیل نبود بودجه مناسب و پرداخت نشدن مطالبات توسط دولت، توان حمایت از بازنشستگان خود را در آینده نداشته باشد، می‌افزاید: کانون بازنشستگان طی برگزاری جلساتی با نمایندگان مجلس تاکید کرده است که دولت باید بدهی خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند، چراکه با فقدان پرداخت‌ها سالانه طلب سازمان بیشتر هم خواهد شد.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان اصفهان در خصوص تأثیر وضع مالی صندوق‌های بازنشستگی بر آینده میلیون‌ها نفر، ادامه می‌دهد: براساس پیش‌بینی کارشناسان، آینده سازمان تأمین اجتماعی اکنون چهار به یک برآورد می‌شود؛ یعنی سازمان تنها بین سه تا چهار سال آتی می‌تواند تاب بیاورد و پس از این سال‌ها به نقطه صفر می‌رسد، مگر اینکه دولت بدهی خود را به این سازمان پرداخت کند.

وی مطالبه اصلی بازنشستگان را اصلاح مصوبه افزایش مستمری‌ها و کارگران بازنشسته توسط دولت می‌داند و می‌گوید: به‌رغم پنج ماه پیگیری‌های لازم از مطالبات به حق برای اصلاح این مصوبه، بالاخره در بیست‌وهفتم مردادماه، «محمدهادی زاهدی‌وفا» سرپرست وزارت کار در جمع بازنشستگان و در حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در بندر انزلی، اظهار کرد: تخلف صورت گرفته و باید مطابق با قانون ماده ۹۶ و مصوبه شورای کار ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان بازنشستگان پرداخت شود.

دشواری زندگی بازنشستگان

جلوگیری از گرانی با راه‌اندازی دوباره شرکت‌های تعاونی

حداد اضافه می‌کند: این قشر از جامعه با مشکلات درمانی شدیدی روبه‌رو هستند و با افزایش قیمت‌ها، دغدغه‌های آن‌ها نیز بیش از پیش شده است؛ براساس آمارها که حقوق‌های ۱۲ میلیون به پایین در فقر زندگی می‌کنند، این میزان رشد حقوق‌ها نیز پاسخ‌گوی معضلات بازنشستگان در شرایط فعلی نیست.

وی با اشاره به اینکه فعالیت دوباره شرکت‌های تعاونی می‌تواند جلوی این گرانی سرسام‌آور را بگیرد، اظهار می‌کند: طی دهه‌های اخیر تمام شرکت‌های تعاونی با جمعیت بالای اشتغال در استان اصفهان و شهرستان کاشان با بیکاری کارگران سهام‌دار، تخریب شرکت‌ها و واگذاری اراضی به‌طورکامل تعطیل شدند. برای مثال شرکت ریسندگی یک، دو و سه کاشان با پنج هزار و ۷۰۰ کارگر تخریب و فروخته شد.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان اصفهان اضافه می‌کند: معتقدم فعالیت دوباره تعاونی‌ها می‌تواند تا حدی جلوی گرانی را بگیرد و بازنشسته هم با سود کمتری از این تعاونی‌ها استفاده کند چراکه شرکت‌های تعاونی بیش از هشت درصد نمی‌توانند سودی پرداخت کنند.

پرداخت تسهیلات مسکن با بهره ۴ درصد به بازنشستگان / وام ۱۲ میلیونی برای سفر به کربلا در اربعین

وی درباره مشکلات مسکن بازنشستگان می‌گوید: در جلسه کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور در بندرانزلی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن قول مساعد برای فعالیت تعاونی‌های مسکن که بازنشستگان برای خود و آینده فرزندانشان می‌توانند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند، درخصوص کمک‌های مسکن و اختصاص سهام به بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز تصمیماتی اتخاذ شد که به‌زودی اعلام خواهد شد. این مسکن‌ها در حدود ۳۰۰ هزار واحد است.

حداد می‌افزاید: سازمان تأمین اجتماعی و دولت باید برای رفع دغدغه مسکن، وام‌های با بهره کم را در اختیار مستمری‌بگیران قرار دهد. البته در جلسه کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور، سرپرست وزارت کار از پرداخت تسهیلات چهار درصد نیز خبر دادند. ارائه تسهیلات ۱۲ میلیون تومان برای ثبت‌نام سفر به کربلای معلی در اربعین یکی دیگر از خبرهای خوب این جلسه بوده است.

وی درباره صندوق‌های بیمه‌گر، اظهار می‌کند: این صندوق‌ها بیمه‌های غیردولتی اما در اصل واسطه هستند که با چند بیمارستان برای مباحث درمانی بازنشستگان قرارداد امضا کرده‌اند که هزینه‌ای را به عنوان کارمزد از ما کسر می‌کنند و مابقی را به بیمارستان‌ها می‌دهند این بیمه‌ها برای بازنشسته‌ها و کارگران هیچ سودی ندارند. اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه برای مستمری‌بگیران از تمام جهات حائز اهمیت خواهد بود.

رشد سقف وام‌ها و کاهش تعداد سهم‌ها

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان اصفهان درباره اینکه ارائه تسهیلات با شرایط فعلی پاسخ‌گوی رفع مشکلات بازنشستگان نیست، می‌افزاید: طی سال گذشته سهم استان اصفهان از محل تسهیلات، هفت میلیون تومانی بازنشستگان بیش از ۱۰ هزار نفر بوده که امسال با افزایش وام به ۱۲ میلیون تومان این سهمیه به نصف کاهش یافته است. این پرداختی‌ها نه تنها هیچ دغدغه‌ای را از بازنشستگان مرتفع نخواهد کرد، بلکه با رشد سقف وام‌ها، تعداد سهم‌ها تنزل می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان طی هشت سال اخیر نتوانسته در کانون عالی کار، نماینده‌ای داشته باشد، می‌گوید: با برگزاری جلسات و رایزنی‌های لازم بالاخره طی اواخر مردادماه با نشست کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور در بندرانزلی با حضور سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از اعضای کانون به نام مصطفی آراسته مهر به عنوان بازرس کانون عالی از استان اصفهان با کسب رأی به عنوان نماینده استان معرفی شد.

حداد با تاکید بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی باید ملزم به درمان رایگان بازنشستگان شود، اظهار می‌کند: تأمین درمان رایگان برای بازنشستگان یک مطالبه جدی است. طبق قانون درمان، حتی فرد باید به خارج از کشور نیز فرستاده شود اما بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی هم مشکل دارند. اگر قانون الزام درمان تصویب و اجرایی شود، نیازی به بیمه تکمیلی نیست.

کد خبر 600261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.