لزوم غربالگری زائران پیش از مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نخستین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین حسینی، از لزوم غربالگری پیش از مراسم اربعین خبر داد.

به گزارش ایمنا، «محمد رئیس‌زاده» رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، طی نخستین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین حسینی که صبح امروز برگزار شد، در رابطه با شرایط خاص اربعین اظهار کرد: بهداشت و درمان در اربعین بسیار مهم است، چراکه مردم در هر شرایط جسمانی خود را به این مراسم می‌رسانند و شرایط خود را در نظر نمی‌گیرند و رعایت نمی‌کنند و نمی‌توان به آن‌ها سخت گرفت.

وی افزود: نقش‌ها در این حوزه متفاوت با سایر بیماری‌ها است چون مریض‌ها به خصوص دیابتی‌ها خودآگاهی ندارند؛ درد نتیجه نقش غربالگری و پیشگیری بسیار مهم است، باید قبل از شروع پیاده‌روی یک راهنمای بالینی به بیماران مشاوره دهد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تاکید کرد: نیاز است کتابچه راهنما برای انواع بیماری در اربعین تدوین شود تا در اختیار خدمت‌گزاران گذاشته شود.

امروز دانشگاه رسالت اجتماعی دارد

عبدالرضا پازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران گفت: ابتدا دانشگاه برای آموزش علوم تأسیس شد بعدها نسل دوم دانشگاه با محوریت پژوهش شکل گرفت و نسل سوم با هدف تولید محصول و همکاری با صنعت ایجاد شد.

وی ادامه داد: به طور مثال یکی از دانشگاه‌های شناخته شده جهان در سال درآمد ۱۲ میلیارد دلاری داشته، درحالی که کل درآمد ایران هشت میلیارد بوده است و نشان از اهمیت نقش دانشگاه دارد.

پازوکی افزود: امروز دانشگاه رسالت اجتماعی دارد و باید مشکلات جامعه را حل کند، در سال ۶۴ که آموزش پزشکی با بهداشت و درمان ادغام شد، نسل چهارم دانشگاه به وجود آمد و طبق رده‌بندی بین ۱۰۶ کشور و ۱۱۰۱ دانشگاه رتبه یک را در امر بهداشت کسب کردیم.

وی تاکید کرد: اربعین حسینی ملیت نمی‌شناسد و دانشگاه باید حضور فعال در عرصه خدمات، آموزش و پژوهش داشته باشد.

سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این کنگره گفت: این مراسم فرامذهبی و فراشرطی است. این مراسم محدودیت سنی و سلامتی ندارد و مردم با هر سن و هر شرایط جسمانی خود را به این همایش عظیم می‌رساند و دعوت کننده اصلی و میزبان نیز خود حضرت امام حسین (علیه‌السلام) است و ما خادمان آن حضرت هستیم.

وی افزود: نقش دو گروه در این مراسم پررنگ‌تر از سایر گروه‌ها است؛ یکی کادر درمان که به جسم افراد رسیدگی می‌کند و دیگر مبلغان هستند که به نرم‌افزار دین در مناسک اشاره می‌کنند.

نواب ادامه داد: اولین گام در موفقیت اخلاص و نیت در کار است، قبل از اینکه نیروی خدمات و درمان خود را بدانیم باید خود را خادم در نظر بگیریم. اگر مخدوم پرخاش کرد، ما باید با صبر خدمت‌رسانی کنیم. روحیه دادن به بیماران و توصیه‌های لازم برای رشد اخلاقی باید مورد توجه کادر خدمت‌گزار باشد.

منبع: دفاع پرس

کد خبر 600084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.