درس‌هایی از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان

شهرهای مختلف ژاپن، اتریش، استرالیا، کانادا و دانمارک طی چند سال اخیر جایگاه‌های زیست‌پذیرترین شهرهای جهان را از آن خود کرده‌ است. مدیران در تلاش هستند از تدابیر پیاده شده در این مناطق برای افزایش زیست‌پذیری شهرهای خود بهره بگیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وین در اتریش، هلسینکی پایتخت فنلاند، اوکلند در نیوزلند، هامبورگ آلمان و ملبورن استرالیا از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود که اصول پایداری در شهرسازی آن‌ها به خوبی پیاده شده و همین امر، کیفیت بالای زندگی را برای ساکنان به ارمغان آورده است. در این مناطق، توسعه شهری متوقف نشده، بلکه به شیوه مدرن و با پیروی از اصول سبز شهری پیاده شده است و همین امر، پایداری و در نتیجه زیست‌پذیری را برای آن‌ها در پی داشته است. مدیران سایر شهرهای دنیا همواره در تلاش هستند با الگوپذیری از مناطق زیست‌پذیر دنیا، کیفیت زندگی را در شهرهای خود بهبود ببخشند و از این طریق، رضایت شهروندی را افزایش دهند.

در ادامه به معرفی مهم‌ترین ویژگی‌های شهرهای زیست‌پذیر دنیا پرداخته می‌شود که می‌تواند مانند الگویی برای افزایش پایداری و زیست‌پذیری در سایر نقاط دنیا عمل کند.

درس‌هایی از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان

طراحی مناسب زیرساخت‌ها، اتخاذ سبک زندگی سالم‌تر را در پی دارد

در شهرهای زیست‌پذیری از جهان که امکان دسترسی تمام ساکنان به فضاهای سبز، مکان‌های عمومی پرشور، سیستم‌های عمومی کارآمد و خدمات مناسب مراقبت سلامت فراهم شده است، مردم مایل هستند سبک زندگی سالم‌تری اتخاذ کنند و بیشتر به انجام فعالیت‌های جسمی در مناطق بپردازند. در واقع، هر چه زیرساخت‌های تردد سبز از کیفیت بهتری برخوردار باشد، شهرنشینان بیشتر به استفاده از آن‌ها و خودداری از تردد از طریق وسایل حمل‌ونقل شخصی روی می‌آورند که همین امر به سهم خود نه‌تنها انجام فعالیت‌های جسمی به واسطه تردد را میان آن‌ها افزایش می‌دهد، بلکه به حداقل رسیدن انتشار کربن ناشی از عبور و مرور وسایل نقلیه را در پی دارد. در شهرهای زیست‌پذیر جهان، قابلیت دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی در سطح بسیار بالایی قرار دارد، ضمن این‌که ناوگان‌های عمومی از کیفیت و ایمنی زیادی برخوردار است و همین امر مردم را به استفاده از آن‌ها برای رفت‌وآمد روزانه خود سوق می‌دهد. به عنوان مثال، وین اتریش و توکیو در ژاپن سیستم‌های عمومی با کیفیت بسیار بالا را در خود جا داده است که در جهان به قابلیت دسترسی، کارآمدی و امنیت بالا شهرت دارد.

سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی کارآمد مانند یک دومینو عمل می‌کند که تمام جنبه‌های زندگی شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. استفاده از این سیستم‌ها کاهش انتشار کربن را در پی دارد که این امر به سهم خود می‌تواند سلامت ساکنان را بهبود ببخشد. از سوی دیگر، افرادی که از وسایل نقلیه عمومی بهره می‌گیرند، فعالیت جسمی بیشتری دارند و از همه مهم‌تر این‌که سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی قابلیت دسترسی به فضاهای سبز و مکان‌های تفریحی را افزایش می‌دهد و در نتیجه تردد مردم به این مکان‌ها، رفاه روانی نیز بهبود قابل توجهی را تجربه می‌کند.

درس‌هایی از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان

مسکن و خدمات عمومی شهری در شهرهای زیست‌پذیر فراگیر و قابل دسترسی است

امروزه در بسیاری از شهرهای جهان، کمبود مسکن یا دست کم، هزینه بالای مسکن از مهم‌ترین بحران‌های ساکنان به شمار می‌رود. با این حال، در شهرهای زیست‌پذیری نظیر وین، خانه‌ها به خوبی تمام طراحی شده و با قیمت مناسب در اختیار تمام مردم قرار گرفته است. ساکنان پایتخت اتریش به خانه‌هایی با کفپوش مناسب، اتاق‌های بزرگ و پرنور و نماهای زیبا سکونت دارند و هزینه زیادی را برای برخورداری از آن‌ها نمی‌پردازند.

طراحی شهرهای زیست‌پذیر، افزایش تعاملات اجتماعی میان شهروندان را در پی دارد

این‌که برنامه‌ریزان چگونه مناطق را طراحی کنند تا بیشترین امکان برقراری ارتباطات اجتماعی را میان شهروندان به وجود آورند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ساکنان یک شهر می‌توانند از طریق برقراری تعامل با سایرین، حس انزوا و افسردگی را در خود به حداقل برسانند و از این طریق به رفاه جسمی و روانی خود کمک کنند. این قابلیت به خوبی تمام در طراحی فضاهای عمومی شهرهای زیست‌پذیر دنیا مورد توجه قرار گرفته است و به همین دلیل، ساکنان چنین مناطقی از نظر شادی و نشاط در سطح بالایی قرار دارند؛ چراکه کیفیت فضاهای عمومی، آن‌ها را به حضور در این مکان‌ها و گذراندن اوقاتی خوش با دیگران سوق می‌دهد.

درس‌هایی از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان

بیارکه اینگلس، معمار پرآوازه اهل دانمارک به ایجاد یک چشم‌انداز معماری بسیار شگفت‌انگیز در کپنهاگ پرداخت و آن را به مرکزی پرشور برای ایجاد وحدت میان یکی از متنوع‌ترین مناطق پایتخت دانمارک تبدیل کرد.

وجود عناصر مختلف در فضاهای عمومی به افزایش زیست‌پذیری در بسیاری از شهرهای جهان منجر شده و رضایت شهروندی را در آن‌ها در پی داشته است. به عنوان مثال، در ژاپن طراحی یک سرسره بازی به شکل اختاپوس به گرد هم آمدن بسیاری از مردم برای سرگرم کردن کودکان خود منجر شده است؛ وجود یک تاب بازی دوطرفه در ایران، به پارک میزبان آن یک شهرت جهانی بخشیده است و فضاهای عمومی بلغارستان نیز به واسطه وجود صفحه‌های شطرنج به افزایش تعامل میان افراد به ویژه سالمندان منجر شده است.

درس‌هایی از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان

کد خبر 599912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.