نیروی هوایی ارتش، پیشتاز در جهاد خودکفایی

جانشین فرماندهی پایگاه شهید بابایی تولید هواپیماهای صاعقه و کوثر را نشان دهنده توانمندی صنایع داخلی دانست و گفت: تولید انواع پهپاد در داخل کشور نشان دهنده تکیه بر همین ظرفیت‌ها در نیروی هوایی است.

امیر سرتیپ دوم خلبان صمد نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص توانمندی‌های نظامی و روز صنعت دفاعی اظهار کرد: صنعت دفاعی و استقلالی که اکنون در این راستا به دست آمده است به روزهای آغاز پیروزی انقلاب بازمی‌گردد زیرا حرکت در مسیر پیشرفت‌های صنعت هوایی از آن زمان آغاز شد.

وی با اشاره به حضور مستشاران نظامی آمریکا پیش از پیروزی انقلاب افزود: موضوع آموزش نیز با صرف میلیون‌ها دلار برای اعزام نیروها به کشور ایالات متحده انجام می‌شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت این حرکت توانستیم در صنعت دفاعی به‌تدریج به خودکفایی برسیم.

جانشین فرماندهی پایگاه شهید بابایی خاطرنشان کرد: با نگاه به دوران دفاع مقدس، می‌بینیم که بر اساس برآوردها باید از همان روزهای اول جنگ، هواپیماهای ما در عرض همان یک ماه اول زمین‌گیر می‌شدند زیرا ما تحریم شده بودیم و امکان خرید هیچ‌گونه قطعه‌ای را نداشتیم، از نظر آموزش نیز به کشور آمریکا وابسته بودیم که این ارتباط قطع شده بود.

وی توکل به خدا و روحیه خودباوری متخصصان را باعث آغاز حرکت برای خودکفایی در این زمینه دانست و گفت: با رهبری امام راحل (ره) و توکل به خدا، خلبانان و نفرات فنی در داخل کشور کار را شروع کردند و به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهند در برابر دشمن متجاوز بایستند، باید روی پای خودشان باشند.

پیشتازی نیروی هوایی در جهاد خودکفایی

امیر سرتیپ دوم خلبان نوری با اشاره به پیشتازی نیروی هوایی در جهاد خودکفایی خاطرنشان کرد: با توجه به تجهیزات محور بودن نیروی هوایی، متخصصان به این نتیجه رسیدند که باید آستین‌ها را بالا بزنند و جهاد خودکفایی با مدیریت عالی رهبر معظم انقلاب که در آن زمان ریاست جمهوری را به عهده داشتند و همکاری مسئولان ارتش و نیروی هوایی از جمله شهیدان ستاری و فکوری برای انجام اقداماتی از جمله ساخت تجهیزات و قطعاتی مورد نیاز شروع شد.

وی حفظ تجهیزات نیروی هوایی و افتخارآفرینی آن در دوران جنگ را نتیجه تلاش همین متخصصان دانست و ادامه داد: پروازهای تأثیرگذاری که در دوران دفاع مقدس انجام شد، همه به برکت حرکتی بود که برادران ما در صنعت دفاعی شروع کردند و کارکنان نیروی هوایی ادامه کار را به دست گرفتند.

جانشین فرماندهی پایگاه شهید بابایی اورهال و بازآماد هواپیماها را یکی از موضوعات مهم در نیروی هوایی دانست و گفت: هواپیماها پس از چند ساعت پرواز نیاز به بازآماد دارند؛ قبل از انقلاب برای انجام همه این اقدامات وابسته به کشور آمریکا بودیم اما یکی از برکات جنگ این بود که احساس نیاز کردیم و متخصصان داخلی با همکاری مراکز صنعتی و دانشگاهی شروع به اورهال هواپیماها کردند.

وی ایجاد خودکفایی در تولید تجهیزات دفاعی را یکی از دستاوردهای مهم دوران دفاع مقدس دانست و افزود: تولید این تجهیزات باعث شد به این باور برسیم که می‌توانیم همه کارها را خودمان انجام دهیم، بنابراین توانستیم جنگ را با اقتدار پیش ببریم و یک وجب از خاک خود را به دشمن ندهیم.

نیروی هوایی ارتش، پیشتاز در جهاد خودکفایی

از نهضت قطعه‌سازی به هواپیماسازی

امیر سرتیپ دوم خلبان نوری با اشاره به نقش مؤثر پایگاه شهید بابایی در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: هواپیماهای کنونی از سال ۲۰۰۶ در ایالات متحده از رده خارج شده‌اند، در حالی که ما در سال ۲۰۲۲ هنوز از آنها استفاده می‌کنیم و این نشان دهنده توانمندی صنعت دفاعی داخلی است که از نهضت قطعه‌سازی به صنعت هواپیماسازی رسیدیم.

وی تولید هواپیماهای صاعقه و کوثر را نشان‌دهنده توانمندی صنایع داخلی دانست و تاکید کرد: اگر بخواهیم از پیشرفت‌ها و توانمندی‌های صنعت دفاعی به ویژه در بخش هوایی صحبت کنیم، می‌توان به ساخت شبیه‌سازهای مختلف هواپیماها اشاره کرد که بخشی از آن در این پایگاه عملیاتی می‌شود.

جانشین فرماندهی پایگاه شهید بابایی با اشاره به اینکه بخش شبیه‌ساز به فناوری خاصی نیاز دارد، افزود: با تلاش همکاران در مرکز جهاد خودکفایی و در مراکز صنعتی و دانشگاهی کشور توانستیم به این توانمندی‌ها دست پیدا کنیم؛ تولید انواع پهپاد از کمان ۱۲ گرفته تا مهاجر و ابابیل، کیان و آرش در داخل کشور نشان دهنده تکیه بر همین ظرفیت‌ها در نیروی هوایی است.

خودکفایی در آموزش خلبانان و تعمیر قطعات

وی صنعت دفاعی کشور را در حال پیشرفت روزافزون توصیف کرد و یادآور شد: یکی از موضوعات بسیار مهم در صنایع هوایی، آموزش دانشجویان خلبانی است؛ پیش از انقلاب در این زمینه وابستگی کامل داشتیم اما امروز همه این آموزش‌ها برای خلبانان از صفر تا صد با آخرین متدها در داخل کشور انجام می‌شود و خلبانان ما در اوج آمادگی هستند.
امیر سرتیپ دوم خلبان نوری درباره توانمندی‌های صنایع دفاعی در زمینه‌های فنی نیز افزود: کارکنان بخش فنی توانسته‌اند با اتکا به توانمندی داخلی، قطعات این تجهیزات را در داخل تعمیر می‌کنند و در مواردی نیز با توانمندی داخلی امکان ساخت برخی قطعات و سیستم‌ها فراهم شده است.

وی پایگاه هشتم شکاری را در آماده‌ترین وضعیت موجود دانست و گفت: با توجه به آموزش‌هایی که برای نیروها صورت گرفته است، اکنون همه پایگاه‌ها به شکل ۲۴ ساعته گشت مسلح انجام می‌دهند و هواپیماهایی به صورت شبانه‌روزی در اختیار پدافند هوایی قرار دارد تا در صورت مشاهده پرنده ناشناس یا هرگونه تهدید احتمالی در اسرع وقت بر ضد آنها عملیات دفاعی انجام دهد.
جانشین فرماندهی پایگاه شهید بابایی با اشاره به انجام چندین رزمایش در سال برای حفظ آمادگی دفاعی نیروهای مسلح ادامه داد: در این رزمایش‌ها جنگ شبیه‌سازی می‌شود همچنین بخشی از اقتدار خود را به دشمنان نشان می‌دهیم که با وجود نیروهای مخلص، متحد و متخصص در صنایع دفاعی و نیروهای مسلح، هیچ‌وقت به هیچ قدرتی اجازه نمی‌دهیم چشم طمع به خاک و مرزهای کشور ما داشته باشد.
کد خبر 599844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.