استاندارد بودن کمتر از ۱۰ درصد دانشگاه‌های فرهنگیان/تغییر محتوای کتب درسی تا ۳ سال آینده

حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲، کمبود فضای آموزشی حاشیه شهرها درپی خشکسالی‌ها، فعال شدن اینترنت ایمن ویژه کودکان و نوجوانان، تغییر محتوای کتب درسی ۲ تا ۳ سال آینده، استاندارد کمتر از ۱۰ درصد فضای دانشگاه‌های فرهنگیان کشور و روند کامل آموزش حضوری مدارس را در بسته آموزش و پرورش ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا خان محمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: به واسطه خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیمی عده قابل توجهی از روستاها به حاشیه شهرها مهاجرت کردند و این مسئله چالش کمبود فضای آموزشی را در حاشیه شهرها به وجود آورد.

دبیر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، اظهار کرد: آنچه که در سی‌و ششمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش شاهد بودیم؛ گردهمایی بسیار بزرگی از بازیگران اصلی آموزش و پرورش کل کشور و فرصت بسیار خوبی برای قرارگاه عدالت تربیتی بود که بتوانند به موضوع عدالت که شعار وزارت آموزش و پرورش و وزیر آن است ضریب بدهد، برجسته کرده و آن را به یک گفتمان تبدیل کند.

وی درباره اینکه تا پیش از این طبق معمول مسئولان استان‌ها، مشکلات فضای آموزش مدارس خود را موردی برای ما گزارش می‌کردند؛ افزود: در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش این موضوع را مطرح کردیم و به تمام مدیران کل و رؤسای استان‌ها اعلام شد که لازم است مدیران استانی، دغدغه‌ها را به‌صورت یک نظام مسائل شناسایی کرده و راهکارهای خود را پیشنهاد دهند.

خان محمدی اظهار کرد: با اعلام نظام مسائل از سوی هر یک از استان‌ها، برنامه اقدام و جدول برنامه زمانبندی درنظر گرفته می‌شود تا در نهایت بودجه موردنظر برای حل مشکلات استان اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: در این اجلاس این گفتمان شکل گرفت که هر واحد و استانی سعی کند نظام مسائل خود را در موضوع محرومیت و مناطق کم برخوردار خود اعلام کند و ما به عنوان سامانه متمرکز بین آن‌ها ارتباط برقرار کرده و مسیر آنها را جلو ببریم. در حقیقت قرارگاه به عنوان معین هر استان باشد؛ نه اینکه بخواهد خودش اجرای طرح‌های عدالت محور را به عهده بگیرد. مجری طرح‌ها وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌ها و ادارات کل هستند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که عمده مشکلات مدیران کل آموزش و پرورش کشور چه بوده است؛ گفت: دو مشکل عمده توسط مدیران کل اعلام شده است؛ یکی از مشکلات که بین بیشتر استان‌ها مشترک است؛ بحث توازن نیروهاست. به دلیل اینکه نرخ مهاجرت و دو سال کرونا را پشت سر گذاشتیم نرخ مهاجرت جدی است؛ در اجلاس اخیر در مورد این موضوع به صورت جدی مطرح شد.

وی افزود: مشکل مشترک بعدی، کمبود فضای آموزشی در حاشیه شهرهاست. به واسطه خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیمی عده قابل توجهی از روستاها به حاشیه شهرها مهاجرت کردند و این مسئله چالش کمبود فضای آموزشی را در حاشیه شهرها به وجود آورد.

خان محمدی خاطرنشان کرد: این دو موضوع به نظرم از موضوعات مهم است که باید به آن پرداخته شود؛ آنچه که در این اجلاس در مورد آن شد؛ بحث انگیزه‌ها و نگاه به آینده است؛ این اولین ماه مهری که مدیران فعلی آموزش و پرورش دولت سیزدهم آن را تجربه می‌کنند. بنابراین با تمام همت خود و به طور مضاعف کار برای حل مشکلات استان‌ها کار خواهند کرد.

مصوبه کنکور لغو نمی‌شود / حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲

سیدجلال موسوی مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری، اظهار کرد: مصوبه جدید کنکوری لغو نمی‌شود چون رئیس جمهور آن را امضا کرده است. با مصوبه جدید کنکوری و تغییر سازوکار پذیرش دانشجو، معدل دوره دبیرستان سهم ۶۰ درصدی و کنکور سهم ۴۰ درصدی در پذیرش دانشجویان خواهد داشت.

طبق مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود و بر این اساس ثبت‌نام کنکور کارشناسی ۱۴۰۲ برای نوبت اول، ۸ تا ۱۴ آبان ۱۴۰۱ و برای نوبت دوم، ۱۵ تا ۲۱ فرودین ۱۴۰۲ است. نوبت نخست کنکور ۱۴۰۲، پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ۱۴۰۱ و نوبت دوم، چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۲ است.

مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری، اظهار کرد: کنکور به صورت پلکانی حذف خواهد و از سهم ۴۰ درصدی کنکور در پذیرش دانشجو آغاز کرده‌ایم، در بازه پنج ساله وضعیت بررسی می‌شود و اگر آموزش و پرورش بتواند ایده‌آل مدنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی را تأمین کند، کنکور حذف می‌شود.

وی افزود: یکی از دلایل موفقیت مؤسسات کنکور و کسب درآمد زیاد این است که در مدارس تشریحی درس داده و امتحان می‌گیرند بنابراین دانش‌آموزان تست‌زنی را نمی‌دانند و برای یادگیری آزمون‌های تستی در مؤسسات کنکور ثبت‌نام می‌کنند.

موسوی گفت: نتیجه کنکور نشان می‌دهد اقشار موفق و پولدار رتبه بهتری کسب می‌کنند. در بررسی رتبه‌های زیر سه هزار متوجه شدیم ۸۶ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه شریف از سه دهک بالای جامعه هستند. در کنکور ۱۴۰۲، دروس عمومی به صورت تشریحی برگزار می‌شود و در کنکور، دروس عمومی نداریم.

وی با اشاره به اینکه در کنکور ۱۴۰۲، نمرات تشریحی سهم ۴۰ درصدی دارد، در پاسخ به این پرسش که آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه کنکوری را لغو خواهد کرد؟ اظهار کرد: خیر؛ مصوبه را تغییر نمی‌دهیم چرا که رئیس جمهور آن را امضا کرده است؛ از سوی دیگر طبق نظر رهبر انقلاب در مواردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرده است، مجلس نمی‌تواند ورود کند و بالعکس.

مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری در یک برنامه رادیویی، افزود: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است و در موضوع کنکور جلسات متعددی با مجلس داشتیم و نتیجه بحث این بود که مصوبه توسط رئیس جمهور ابلاغ شود.

اینترنت ایمن ویژه کودکان و نوجوانان فعال می‌شود

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در سی و ششمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش، اظهار کرد: تمایل به مهاجرت از سنین پایین یعنی دوره لیسانس و حتی دبیرستان نشان می‌دهد دشمن در حال کار کردن است و در چنین شرایطی تربیت نسل متعهد به کشور کار دشواری است.

وی افزود: در برخی موارد همچون شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی زمین را واگذار کرده‌ایم و باید با همراهی جوانان، پلتفرم‌های بومی با کیفیت را ایجاد کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: انتقادات جدی به شاد دارم اما معتقدم در زمان خود بهترین کار انجام شد البته برنامه‌هایی برای ارتقای آن دارند، همچنین عدالت آموزشی را فراهم کرد و در دور افتاده‌ترین نقاط کشور از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در تمام کشورها قواعدی برای فضای مجازی پیش‌بینی شده است اما در کشور ما این موضوع رعایت نمی‌شود و همین باعث آسیب به نسل آینده خواهد شد.

زارع‌پور اظهار کرد: جهت‌گیری فناوری به سمتی است که هر چقدر هم بخواهیم آن را مدیریت کنیم کودک و نوجوان در معرض محتوای نامناسب قرار دارد بنابراین آموزش خودکنترلی بسیار اهمیت دارد البته در هیچ جای دنیا مثل کشور ما کودکان را بی پناه در فضای مجازی رها نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم اینترنت کودک و نوجوان را ایجاد خواهیم کرد تا ابزاری در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد بنابراین اینترنت ایمن و مفید را برای گروه‌های سنی مختلف تأمین خواهیم کرد تا اگر موبایل در اختیار کودک و نوجوان قرار گرفت، در معرض محتوای مضر قرار نگیرد و این امکان به والدین داده می‌شود که لیست سفیدی را برای فرزندشان تهیه کنند و سایت‌هایی که صلاح می‌دانند را برای کودک خود تعریف کنند.

تغییر محتوای کتب درسی طی ۲ تا ۳ سال آینده

حجت‌الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: طی برنامه میان مدت دو الی سه ساله تغییرات محتوایی زیادی در کتب درسی انجام خواهد شد.

وی در حاشیه مراسم عقد قرارداد تأمین مقوای جلد کتب درسی کشور واقع در واحد صنعتی راشا کاسپین زنجان در جمع خبرنگاران، با اشاره به کیفیت مطلوب مقوای تولیدی این واحد صنعتی، اظهار کرد: مقوای تولیدی این واحد صنعتی توسط کارشناسان وزارت آموزش‌وپرورش آزمایش‌های استاندارد مربوطه را گذرانده و کیفیت مطلوبی را برای چاپ جلد کتب درسی دارد، لذا مسئولیت تولید مقوای جلد کتب درسی سراسر کشور از سال آینده به این شرکت واگذار شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش درباره اهمیت معنوی این اقدام، افزود: عقد این قرارداد به لحاظ مادی اهمیت چندانی ندارد زیرا در سالیان گذشته نیز ارز ترجیحی یارانه‌ای برای واردات مقوای کتب درسی تخصیص داده می‌شد اما عمده اهمیت این رویداد، جنبه معنوی آن است زیرا بیانگر این مسئله است که نیروهای متخصص ما توان کافی برای تضمین تولید کالای مصرفی داخل کشور را دارد و رویکرد وزارت آموزش‌وپرورش کشور نیز همواره بر مبنای حمایت از تولید داخل بوده است.

وی با اشاره به رقم اولیه این قرارداد، تصریح کرد: در سال جاری قریب به ۱۷۰ میلیارد تومان برای عقد این قرارداد مشخص شد که برای تولید مقوا مورد نیاز ۱۴۷ میلیون جلد کتب درسی سالیانه به این واحد تولیدی پرداخت خواهد شد. این رقم، بسیار قابل توجه است.

حجت‌الاسلام لطیفی درباره مشکلات متعدد موجود در مسیر واردات مقوا و کاغذ به کشور، گفت: به دلیل وجود تحریم‌های متعدد اقتصادی، مشکلات مختلفی از عوارض دریافتی، گمرک، ثبت سفارش وجود دارد که خوشبختانه با عقد قرارداد مذکور در زمینه مقوای مصرف داخل، این مشکلات رفع خواهد شد و امیدواریم در آینده نزدیک در تولید کاغذ داخلی نیز به این درجه از توانایی نائل شویم.

وی خاطرنشان کرد: عملیات چاپ کتب درسی برای مهرماه سال ۱۴۰۱ به اتمام رسیده و این عقد قرارداد در واقع برای تأمین مقوای مورد نیاز از سال ۱۴۰۲ است. امسال از مقوای وارداتی در تهیه کتب درسی استفاده شده است زیرا فرآیند چاپ و نشر کتب درسی باید چندین ماه قبل از شروع سال‌تحصیلی جدید انجام شود.

کمتر از ۱۰ درصد فضای دانشگاه‌های فرهنگیان کشور استاندارد است!

رضا مراد صحرایی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور که از ۲۹ تا ۳۱ مردادماه و در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، با تشریح عملکرد دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: باید بدانیم آیا خط سیر کنونی، قدرت کافی برای پاسخگویی به نیازهای آینده را دارد؟ کدام ویژگی آینده را از هم‌اکنون شناخته‌ایم و برای پاسخ دادن به آن قدم برداشته‌ایم؟ آیا معلمان را برای آینده تربیت می‌کنیم؟ و این‌که آیا دانش‌آموز فردا، کنش کنونی ما را می‌پذیرد؟

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به روندهای نوظهور در حوزه علم و فناوری ادامه داد: ظهور متاورس، امروز یک واقعیت است و در این میان، سوال مهم این است که چند درصد از معلمان ما با این حوزه آشنا هستند و آیا ما توانسته‌ایم فناوری‌های جدید را به کلاس‌های درس ببریم؟

وی تصریح کرد: در عصر حاضر نیازمند عبور از آموزش‌های سنتی و مرسوم به سمت یادگیری مهارت‌های نرم هستیم و سوال مهم دیگر این است که آموزش‌های ما چه‌قدر برای ایجاد مهارت‌های نرم مفید است؟

صحرایی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت امروز بر تغییر رویکرد از حافظه‌محوری به یادگیری مادام‌العمر تاکید دارد و نکته اساسی این است که ما در این زمینه چه گامی برداشته‌ایم و معلمان در این زمینه چه نقش و کارکردی دارند؟

وی تربیت کیفی، اخلاق‌محور، خانواده‌محور و تخصص‌محور را یک ضرورت در زمینه آموزش معلمان و دانش‌آموزان دانست و از تلاش دانشگاه فرهنگیان برای تحقق این محورها خبر داد و افزود: در این دوران، عصر رشته‌ها و میان‌رشته‌ها نیست بلکه عصر ماورای رشته‌ها و تربیت انسان‌های چندبعدی و چند ساحتی است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان به مختصات دانشگاه‌های هوشمند و نسل جدید اشاره و خاطرنشان کرد: این دانشگاه‌ها انعطاف‌پذیر، خطرپذیر، خلاق، مشارکت‌جو، تاب‌آور، ارزش‌محور و تربیت‌کننده نیروی انسانی منعطف و پویا هستند؛ حال سوال من این است که آیا دانشگاه‌های ما اینچنین هستند؟

وی دانشگاه فرهنگیان را امیدآفرین، گفتمان‌ساز و تحول‌ساز برای فردای ایران خواند و گفت: به دنبال تربیت کیفی، تربیت معلم چند ساحتی به جای تک‌ساحتی و فاصله گرفتن از شیوه‌های سنتی هستیم و به زودی دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه جامع و جریان‌ساز تبدیل خواهد شد با این حال امکانات و فضای فیزیکی ما نیاز به تقویت و رشد دارد.

صحرایی ادامه داد: کالبد و فضای فیزیکی و معماری ما باید متناسب با شرایط و رویکردهای جدید و مطابق با تربیت نسل جدید باشد، اما اکنون سه میلیون مترمربع فضای دانشگاه در سراسر کشور، کمتر از ۱۰ درصد استاندارد است. چنین شرایطی را تحویل گرفتیم، ولی آن را به گونه‌ای متفاوت تحویل خواهیم داد.

وی بر آموزش شش مهارت به معلمان آینده تاکید و اظهار کرد: معلمان در شرایط آتی موظف به یادگیری این مهارت‌ها در دانشگاه فرهنگیان هستند، در غیر این صورت نمی‌توانند رتبه و نمره قبولی دریافت کنند. اضلاع سه‌گانه این تربیت و این رویکرد جدید، «هر معلم یک مربی پرورشی»، «هر معلم یک مربی قرآنی» و «هر معلم یک امدادگر» است.

آموزش در سال تحصیلی جدید کاملاً و قطعاً حضوری است

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش در سال تحصیلی جدید کامل و قطعاً حضوری است، اظهار کرد: در یکصد و بیستمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا صراحتاً تصویب شد که آموزش مدارس و دانشگاه‌ها قطعاً حضوری است و توصیه شد تهویه کلاس‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی باید محل تأکید باشد و موضوع واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال نیز مورد تأکید واقع شد.

وی افزود: با همکاری وزارت بهداشت این آمادگی وجود دارد و مقدمات آن هم فراهم شد که نسبت به انجام واکسیناسیون هم برای فرهنگیان و هم برای دانش‌آموزان اقدام شود.

ستاری‌فرد ادامه داد: دو دُز واکسن برای دانش‌آموزان و دُز یادآور برای فرهنگیان محل تأکید است و با پیش‌بینی‌های لازم هم واکسیناسیون برای دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال و هم واکسیناسیون فرهنگیان انجام می‌شود و همچنین تهویه مناسب برای کلاس‌های درس پیش‌بینی خواهد شد.

وی تصریح کرد: آموزش کامل و قطعاً حضوری است و لذا آموزش ترکیبی و مجازی حضوری نخواهیم داشت و از مهر امسال، تمام دانش‌آموزان در همه مقاطع و همه پایه‌ها در کلاس درس حضور پیدا می‌کنند.

کد خبر 599809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.