منابع مالی؛ رکن اصلی پیشرفت طرح مترو

خمینی‌شهر از مهم‌ترین شهرهای نزدیک به اصفهان است که مناسبات معناداری با این کلان‌شهر دارد و فراهم آوردن زیرساخت‌های حمل‌ونقلی مناسب میان این دو شهر، ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه کلان‌شهرها و گسترش ابعاد فیزیکی آن‌ها و رشد شهرهایی با جمعیت زیر یک‌میلیون نفر، موجب شده تا ارتباط معناداری میان شهرهایی که شاید تا چند دهه گذشته ارتباطی با یکدیگر نداشتند شکل بگیرد. شکل‌گیری این مناسبات در وهله نخست، فشار را بر زیرساخت‌های حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری وارد و ضرورت ایجاد زیرساخت‌های متناسب را انکارناپذیر می‌کند.

مترو، یکی از مهم‌ترین راهکارهای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا شناخته شده است؛ ایمنی بسیار بالا، راحتی و آسایش مسافران، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب و قیمت پایین حمل مسافر در مقایسه با خودروهای شخصی از مزیت‌های قطارشهری نسبت به سایر وسایل حمل‌ونقل نقلیه عمومی است.

خط دوم قطارشهری اصفهان به سمت خمینی‌شهر، طی سال ۱۳۹۶ با حضور وزیر امورخارجه کلنگ‌زنی شد؛ این پروژه به دلیل موقعیت جغرافیایی خمینی‌شهر از سه جهت به قطارشهری اصفهان متصل می‌شود.

پروژه خط دوم مترو قرار است از سمت زینبیه به میدان شهدای خمینی‌شهر برسد؛ طی رایزنی‌هایی که با شهرداری نجف‌آباد و شهرداری اصفهان انجام شده، ایستگاهی در سه‌راهی (میدان الغدیر) برای خمینی‌شهر در نظر گرفته شده است؛ خط شاهین‌شهر_اصفهان نیز در میدان استقلال به خمینی‌شهر متصل می‌شود.

برای اطلاع از آخرین وضعیت طرح مترو و موانع پیش رو، گفت‌وگویی با اصغر حاجی‌حیدری، شهردار خمینی‌شهر انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

شهرداری خمینی‌شهر چه همکاری‌هایی با شهرداری اصفهان برای اجرای طرح مترو داشته است؟

با تنظیم تفاهمنامه‌ها، مصوبه خط دوم مترو اخذ و مقدمات کار برای اجرای این طرح تا میدان شهدای خمینی‌شهر دیده شده است. طی رایزنی‌هایی با شهرداری نجف‌آباد، مقرر شده خط مترویی که از سمت اصفهان به نجف‌آباد می‌رود، یک ایستگاه در میدان الغدیر داشته باشد. با سایر شهرداری‌های بین راه نیز هماهنگی‌ها انجام و مقدمات انجام طرح برنامه‌ریزی شده است.

ایستگاهی نیز به سمت میدان استقلال در خطی که قرار است از اصفهان به شاهین شهر برود، در نظر گرفته شده است تا خمینی‌شهر را از سه جهت به کلان شهر اصفهان متصل کند. همکاری‌های ما با سازمان مترو و چند شهری است که در مسیر قرار دارد تا بتوانیم علاوه بر ۵۰ درصدی که دولت برای خط مترو پرداخت می‌کند، هزینه‌ای بیشتری جذب کنیم.

خط مترو قرار است از کدام خیابان‌ها و مناطق خمینی‌شهر بگذرد؟

خط دوم مترو از منطقه زینبیه اصفهان آغاز و به سمت سه‌راه شهید صمدیه، بلوار آیت‌الله اشرفی، دانشگاه پیام‌نور و منطقه جوی‌آباد می‌رود و درنهایت به میدان شهدای خمینی‌شهر می‌رسد و حدود ۵.۵ کیلومتر در محدوده شهر طول دارد.

در سه راه آتشگاه، ایستگاه مترو پیش‌بینی شده است. شهرداری خمینی‌شهر برای احداث ایستگاه مترو طرح آزادسازی را پذیرفته است تا از سمت میدان استقلال، خمینی شهر به کلان‌شهر اصفهان متصل شود.

برای اجرای طرح مترو زیرساخت‌های لازم فراهم شده است؟

زیرساخت‌های لازم برای پروژه خط مترو فراهم شده است، اما مشکل اصلی تأمین منابع مالی طرح است که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. بحث بر سر این است که شهرداری خمینی‌شهر املاکش را در اختیار مترو قرار دهد درحالی‌که شهرداری خمینی‌شهر از لحاظ ملک تهی است و املاکی که در قالب تهاتر باشد وجود ندارد، درخصوص منابع مالی نیز با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر شهرداری‌ها، شهرداری خمینی‌شهر توان سرمایه‌گذاری جدید برای مترو را ندارد.

شهرداری براساس برنامه‌ریزی‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری با مشکل عمرانی و فنی در این طرح مواجه نیست، نقطه ضعف ما مشکلات مالی است که اکنون نیز گریبان‌گیر تمام شهرداری‌ها است.

چه میزان اعتبار برای پیشبرد طرح مترو پیش‌بینی شده است؟

برای ساخت مترو، نزدیک به شش هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است؛ این رقم در توان مالی شهرداری نیست، هر چند قرار است ۵۰ درصد آن از سوی دولت تقبل شود. در سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان به صورت مکتوب درخواست اعتبار کردیم، اما هنوز کمکی نشده است.

با وجود این موانع، چشم‌انداز ورود مترو چه زمانی خواهد بود؟

موانع وجود ندارد، منابع مالی رکن اساسی پیشرفت کار است؛ منابع مالی قابل پیش‌بینی نیست؛ امیدواریم با بهبود وضعیت اقتصادی کشور این طرح تأمین مالی شود تا زودتر به نتیجه برسد.

چه میزان از بودجه سال جاری شهرداری وصول شده است؟

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری خمینی‌شهر برمبنای رقم ۴۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی و تاکنون تمام بودجه وصول شده است. وصولی بودجه شهرداری از محل مجوزهای ساخت‌وساز، اخذ مالیات‌ها و عوارض داخلی تأمین می‌شود.

این میزان بودجه برای پیشبرد اهداف و طرح چشم‌انداز شهر کافی است؟

خیر. با وجود جمعیت شهر که بیش از ۳۰۰ هزار نفر است و متراکم بودن جمعیت، این میزان بودجه کفاف نمی‌دهد؛ با این وجود به اقدامات در حال اجرا و حمایت شهروندان، آینده خمینی‌شهر مثبت ارزیابی می‌شود. درحال‌حاضر ۵۰ پروژه در دست اجرا است که با پیشرفت همراه است. در هفته دولت پروژه‌ای برای افتتاح نداریم و در دهه فجر تعدادی از پروژه‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر 599804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.