ضرورت اصلاح قانون شکار و صید با قدمت ۵۰ ساله/لزوم تجهیز محیط‌بانان به فناوری‌های نوین

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس در سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: امروز محیط‌بانان در شرایط بسیار سخت با حداقل امکانات و پرداختی‌ها مواجه هستند که حمایت معیشتی و تأمین تجهیزات آن‌ها به طور جدی در دستور کار سازمان قرار دارد.

رضا انجم شعاع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اینکه محیط‌بانی شغل بسیار مقدسی است و محیط‌بانان مسئولیت و حفاظت از محیط زیست کشور را با حداقل امکانات برعهده دارند، اظهار کرد: حدود سه هزار و ۲۰۰ نیروی محیط‌بان در کشور فعالیت دارند که تاکنون ۱۵۰ نفر از محیط‌بانان در درگیری با متخلفان جان خود را از دست دادند.

وی افزود: نیاز است تا نسبت به اصلاح قوانین و مقررات و تأمین تجهیزات و آنچه که برای محیط‌زیست ضرورت دارد در مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی شود و نمایندگان مجلس نیز نسبت به پیگیری این موضوع اهتمام داشته باشند.

رسیدگی به پرونده قتل محیط‌بان برومند نجفی در دستور کار

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس در سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین جزئیات قتل محیط‌بان برومند نجفی، افزود: محیط‌بان نجفی یکی از محیط‌بانان خوبی بود که درپی درگیری و قتل؛ پرونده‌ای برای وی تشکیل شد که مطابق با رأی دادگاه محیط‌بان نجفی به قصاص محکوم شده بود، اما با پیگیری‌ها، طرح در دیوان‌عالی کشور و بررسی قضائی توسط قضات، پرونده این محیط‌بان با تشخیص قتل شبه عمد؛ مقرر شد که در دستگاه قضائی استان کرمانشاه بررسی شود که متأسفانه هنگام انتقال به دادگاه، توسط وابستگان مقتول مورد حمله قرار گرفت و به شهادت رسید که اکنون پرونده قتل محیط‌بان نجفی در دستور کار و رسیدگی است.

فقدان برخورداری محیط‌بانان از مزایای نیروهای مسلح

وی در پاسخ به سوالی مبنی اینکه آیا محیط‌بانان جزو ضابطان محیط زیست محسوب می‌شوند، افزود: براساس قانون، محیط‌بانان سازمان محیط زیست جزو ضابطان دادگستری هستند و می‌توانند در همین راستا فعالیت‌های خود را انجام دهند چراکه محیط‌بانان طبق قانون آئین دادرسی زیرنظر دادستان‌ها دوره‌های آموزشی می‌گذرانند.

انجم شعاع پیرامون اینکه چرا محیط‌بانان مانند دیگر نیروهای مسلح اجازه استفاده از سلاح را در مواقع خطر ندارند، گفت: محیط‌بانان برای حمل سلاح مجوز دارند، اما همانند نیروهای مسلح از مزایا بهره‌مند نیستند، محیط‌بانان بیشترین درگیری فیزیکی را با متخلفان دارند و در مجموع جزو نیروهای مسلح محسوب می‌شوند اما از نظر پرداخت و مزیت‌ها مانند این نیروها نیستند که هم اکنون این مسائل در حال پیگیری است.

آئین‌نامه قانون حفاظت و بهسازی نیاز به اصلاحات دارد

وی با تاکید بر اینکه اخیراً اصلاحیه‌ای در مورد بهره‌برداری و به‌کارگیری سلاح محیط‌بانان در کمیسیون امنیت مجلس انجام شده است، اظهار کرد: نواقصی در کار بود که آنها را پیگیری کردیم تا برای محیط‌بانان هم مانند نیروهای مسلح مقررات حمل سلاح اجرا شود و همچنین با پیگیری‌ها بتوانیم مزایای این همکاران را اجرایی کنیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس در سازمان حفاظت محیط زیست درباره اینکه در قانون برنامه هفتم توسعه، اصلاح قوانین و مقررات محیط‌بانان مورد تاکید است، افزود: یکی از نواقص؛ قانون شکار و صید که ۵۰ سال گذشته تدوین شده اکنون پیش‌نویس آن تحت عنوان قانون حفاظت از مناطق طبیعی در حال نهایی شدن است تا در مدت برنامه هفتم با ورود دولت و اقدامات مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مصوب شود.

وی ادامه داد: همچنین آئین‌نامه قانون حفاظت و بهسازی نیاز به اصلاحات دارد که بدون شک روند اصلاح این نواقص براساس قوانین در حوزه محیط‌بانی را پیگیری خواهیم کرد.

فعالیت محیط بانان ایرانی ۱۰ برابر استاندارهای جهانی / ضرورت رفع نواقص در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲

انجم شعاع درباره اینکه مهمترین بخش کاری مجهز کردن محیط‌بانان به فناوری روز است، گفت: محیط‌بانان کشور با حداقل امکانات به خدمات خود می‌پردازند و در یک عرصه وسیع بیش از ۱۰ برابر استاندارهای جهانی انجام وظیفه می‌کنند که باید با تأمین تجهیزات لازم و کافی به فناوری‌های نوین مجهز شوند.

وی با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بسیاری از نواقص باید مدنظر گرفته شود، اظهار کرد: کمبودهای زیادی وجود دارد که غیر از رفع آن‌ها در لایحه بودجه سال آینده، نظام برنامه‌ریزی کشور هم باید این نواقص را مورد توجه قرار دهد. سازمان محیط زیست نیز در تلاش است که در لایحه بودجه کمبودها برطرف شود.

محافظت از ۱۹ میلیون هکتار با اعتبارات ناچیز / تأمین اعتبار برای خریداری ۳ هزار خودرو محیط‌بانی

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کل بودجه سازمان در سال جاری در حدود ۶۲۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: این بودجه در مقابل حجم سنگین کار و قوانین متعدد و محافظت از ۱۹ میلیون هکتار مناطق حفاظت شده رقم بسیار ناچیزی است و باید با ارائه راهکارهای مختلف و تأمین اعتبارات لازم مشکلات محیط‌بانان را مرتفع کنیم.

وی درباره اینکه امروز محیط‌بانان در شرایط بسیار سخت با حداقل امکانات، تجهیزات و پرداختی‌ها مواجه هستند، خاطرنشان کرد: حمایت معیشتی و تأمین تجهیزات محیط‌بانان به طور جدی در دستور کار سازمان محیط زیست کشور قرار دارد.

انجم شعاع با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر درخواست خرید سه هزار دستگاه خودرو را برای محیط‌بانان در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: تاکنون برای تأمین اعتبارات این میزان خودرو، جلسات و مکاتبات لازم با مسئولان مرتبط اجرایی شده است تا طی تدارک منابع مورد نیاز، اقدامات لازم برای خریداری انجام شود.

کد خبر 599726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.