حساسیت کار گرافیکی در عرصه طراحی پوسترهای مذهبی

عضو هیئت موسس مجمع طراحان انقلاب اسلامی گفت: یکی از پس رفت‌هایی که روی داده در مقوله پوستر حجاب بوده که کارهای خوبی نداشته‌ایم و در جایگاهی قدم برداشته‌ایم که کار را خراب کرده‌ایم. همین نشان می‌دهد که کار روی پوسترهای دینی حساس است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی مجلسی امروز-پنجشنبه سوم مردادماه- در نشست تخصصی «گپ و گرافیک» درعمارت تاریخی سعدی اصفهان، اظهار کرد: گرافیک دیزاین تجاری است و فرهنگی نیست. وظیفه این نوع گرافیک تشویق مصرف کننده به خرید بیشتر است. از این مدیوم وقتی در کار فرهنگی استفاده می‌کنیم آسیب‌ها و چالش‌هایی دارد.

وی افزود: اغراق در بحث فرهنگ آسیب‌زا است. در پوستر تجاری و تبلیغ یک جنس، اغراق پذیرفتنی است چون طبیعت گرافیک دیزاین همین است تا یک عنصری برای مخاطب جذاب باشد.

دبیر مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی (آیه) تصریح کرد: اما در امور فرهنگی قضیه فرق می‌کند. یک نمونه را که خودم دیدم طراحی پوستری از شهرداری درباره سیگار بود که یک نخ سیگار هم معتاد می‌کند. اگر این در رابطه با موضوعی اقتصادی یا تجاری بود این اغراق اشکالی نداشت اما در خصوص مسائل فرهنگی این آسیب زننده است.

وی اضافه کرد: این موضوع به این خاطر آسیب دارد چرا که وقتی یک جوان می‌بیند و می‌داند که یک نخ سیگار معتاد کننده نیست، این اغراق را به منزله دروغ می‌پندارد. همین باعث می‌شود به پوستر بعدی که رسید آن را نیز باور نکند.

مجلسی اظهار کرد: اغراق در کارهای فرهنگی چالش‌زا است. در کارهای مذهبی هم به نسبت کار فرهنگی این قضیه آسیب زاتر است. خیلی از پوسترهای مذهبی ما به جای اینکه تبلیغ باشند، وهن دین و مذهب هستند.

وی گفت: باید دید ما تا چه حد مجاز هستیم مفاهیم دینی و فرهنگی‌مان را در قالب تصویر در بیاوریم. اتفاق بدی که در فرهنگ ما افتاده این است که برخی چیزها را به شکل پیش فرض می‌پذیریم و قبول می‌کنیم.

دبیر مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی (آیه) ادامه داد: در این موضوع همه شما را نسبت به کاری که در این عرصه کرده‌اید تشویق می‌کنند اما این پیش فرض غلطی است و ما همیشه اجازه نداریم مفاهیم را به تصویر بکشیم.

شاهد پست‌رفت در طراحی پوستر حجاب هستیم

حامد مغروری، عضو هیئت مؤسس مجمع طراحان انقلاب اسلامی در ادامه این نشست اظهار کرد: مهم است پوستری که کار می‌کنیم مردم نیز آن را پسند کنند و دوست داشته باشند تا این اثرگذار واقع شود.

وی افزود: یکی از پس رفت‌هایی که روی داده در مقوله پوستر حجاب بوده که کارهای خوبی نداشته‌ایم و در جایگاهی قدم برداشته‌ایم که کار را خراب کرده‌ایم. همین نشان می‌دهد که کار روی پوسترهای دینی حساس است.

عضو هیئت مؤسس مجمع طراحان انقلاب اسلامی ادامه داد: یک زمان است که شما روی یک مؤسسه یا یک محصول کار گرافیکی می‌کنید و اگر اشتباهی روی داد ممکن است روی همان محصول ضربه یا آسیب وارد شود اما یک زمانی است که موضوع شما مقولات دینی است. اینجا خیلی فرق می‌کند. پوسترهای دینی روی یک مرز یا لبه تیغ قرار دارد. چرا که اگر اشکال کوچکی هم در کار باشد ممکن است باعث وهن شود و حتی دین را زیر سوال ببرد.

وی با بیان مثالی اضافه کرد: اگر بخواهم تمثیلی را به جای حضرت علی اصغر (ع) قرار بدهم این کار درستی است یا نیست. بنابراین حساسیت کار گرافیکی دینی زیاد است.

مغروری اظهار کرد: یک دسته پوسترهای دینی تزئینی هستند که در قاب خانه‌ها دیده می‌شوند مثل پوسترهای استاد نجابتی. برخی دیگر هم هستند با محتوا هستند که بر اساس یک بیت شعر یا حدیث طراحی شده‌اند و می‌خواهند حرف و سخن یا پیامی را منتقل کنند.

وی تاکید کرد: باید شناخت و مطالعه کافی داشته باشیم و قبل از کار واکاوی دقیقی از موضوع کرده باشیم.

کد خبر 599721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.