امشب سیاره عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره عطارد، امروز به بیشترین زاویه کشیدگی شرقی خود با ۲۶ درجه از خورشید می‌رسد و با قدر 0.2 در صورت فلکی سنبله قابل مشاهده است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره عطارد، امروز _شنبه پنجم شهریورماه- به بیشترین زاویه کشیدگی شرقی خود با ۲۶ درجه از خورشید می‌رسد و با قدر ۰.۲ در صورت فلکی سنبله قابل مشاهده است. زاویه کشیدگی، زاویه میان خورشید و سیاره است که زمین به عنوان نقطه مرجع در نظر گرفته می‌شود. بیشترین کشیدگی یک سیاره زمانی رخ می‌دهد که در مسیر مدارش به خورشید، در مماس با ناظر زمینی باشد.

وی افزود: شنبه، بهترین زمان برای رصد سیاره عطارد در آسمان جنوب غرب، درست بعد از غروب خورشید است. البته از موقعیت رصدخانه لارستان این ظهور یکی از جذاب ترین موارد مشاهده نخواهد بود، زیرا هنگام غروب آفتاب تنها به ارتفاع ۱۵ درجه بالای افق می‌رسد. پس به دلیل فاصله کم از افق و وجود گرد و غبار رصد این سیاره نسبتاً دشوار است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: عطارد کوچک‌ترین و داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی است که مدار آن بسیار به خورشید نزدیک است، بنابراین همیشه نزدیک به خورشید قرار دارد و رصد آن اکثر مواقع دشوار است، مگر زمانی که به بیشترین کشیدگی زاویه‌ای از خورشید برسد. برای رصد فقط دقایقی بعد از غروب خورشید فرصت دارید، که البته باید افقی باز در سمت غرب آسمان داشته باشید. در این زمان، سیاره عطارد حدود ۵۰ درصد روشنایی دارد. خورشید ساعت ۱۹:۱۹ و عطارد ساعت ۲۰:۲۸ غروب می‌کند.

ماه نو

وی تصریح کرد: هنگامی که ماه در میان خط واصل زمین و خورشید است، سطح نورانی ماه دقیقاً رو به خورشید و پشت به ما قرار می‌گیرد، در نتیجه نمی‌توانیم آن را ببینیم. در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که مقارنه ماه و خورشید یا «ماه نو» رخ داده است. حرکت مداری ماه باعث می‌شود هر چهار هفته یک بار به دور زمین بچرخد و در نتیجه گام‌های آن از ماه جدید تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر، هر ۲۹.۵ روز یک بار اتفاق بیفتد و در نهایت به ماه جدید می‌رسد. این حرکت همچنین به این معنی است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه از آسمان را طی می‌کند و باعث می‌شود که هر روز تقریباً یک ساعت بعد، طلوع و غروب کند.

فخرایی‌فرد ادامه داد: طی روزهای آینده، ماه در اواخر بعدازظهر و هنگام غروب عنوان هلال باریکی که بلافاصله پس از خورشید غروب می‌کند، قابل مشاهده خواهد بود. تا رسیدن به ربع اول، در مدت زمان یک هفته، تا حدود نیمه شب قابل مشاهده است. روز شنبه –پنجم شهریورماه- ساعت ۱۲:۴۸ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود. خورشید ساعت ۱۹:۱۹ غروب می‌کند و زمان غروب ماه ۱۹:۴۱ است. با توجه به سن ماه، درصد روشنایی و جدایی زاویه‌ای ماه از خورشید، رؤیت هلال ماه در این شب از موقعیت رصدخانه لارستان غیرممکن است.

کد خبر 599660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.