حقابه پایداری سرزمین در اصفهان و مشکل آلودگی هوا پیگیری می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان درباره وضعیت خشکی تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده‌رود، گفت: حقابه پایداری سرزمین در اصفهان و مشکل آلودگی هوا از برنامه‌های در دست پیگیری است.

به گزارش ایمنا احمدرضا لاهیجان‌زاده ظهر امروز_ پنجشنبه سوم شهریورماه_ در آئین تودیع و معارفه مدیران کل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه سال ۱۳۸۵ زمانی که مدیریت محیط زیست استان اصفهان را برعهده گرفتم دو موضوع مهم آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان و رودخانه زاینده‌رود را مطرح کردیم که در آن مقطع زمانی به رودخانه فصلی تبدیل می‌شد، اظهار کرد: در اسفند آن سال بارش‌های خوبی رخ داد که مدیر سابق سازمان آب ۱۶ میلیون مترمکعب آب برای تالاب گاوخونی رهاسازی کرد و مطرح شد که میزان بالایی آب تحویل محیط زیست شده اما در آن زمان گفتیم که هرچه آب پشت سد جمع می‌شود حق محیط زیست است؛ اما بعد از آن سال‌های دیگر آبی به آن میزان وارد تالاب گاوخونی نشده است.

اتفاقات تلخ‌تری را در استان اصفهان شاهد بودیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه دو موضوع مهم آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان و رودخانه زاینده‌رود در آن سال‌ها مدنظر بوده است، افزود: اکنون با گذشت سال از آن روزها، اتفاقات تلخ‌تری را در استان اصفهان شاهد بودیم به‌ویژه موضوع فرونشست زمین در محدوده کلان‌شهر اصفهان که تنها محدوده‌ای در ایران است که بر اساس گزارش‌ها فرونشست به نزدیک شهر رسیده است.

وی تصریح کرد: اکنون ۱۶ سال از آن روزها می‌گذرد و اتفاقات تلخ‌تری را در استان اصفهان شاهد هستیم از جمله فرونشست زمین در محدود شهر اصفهان؛ فرونشستی که در سمنان و استان‌های دیگر کشور در دشت‌ها اتفاق می‌افتد اما در اصفهان در کلان‌شهر در ۱۵۰ متری ورزشگاه نقش جهان رخ داده است. فروشست‌هایی که در سمنان و دیگر استان‌های کشور در مناطق کویری و دشت‌ها رخ می‌دهد.

تاکید کردیم که رودخانه زاینده رود باید جاری باشد

لاهیجان زاده خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۵ بارها مطرح و تاکید کردیم که رودخانه زاینده رود باید جاری باشد و برداشت‌ها از رودخانه باید براساس توان خروجی منطقه، توان اکولوژیک حوضه آبریز مجوز برداشت‌ها باشد اما این صحبت‌ها و مسائل خیلی گوش شنیداری نداشت و این اتفاقات ناگوار اکنون رخ داده است.

وی ادامه داد: چند ماه پیش با حضور مسئولان کشوری و استاندار اصفهان در خصوص زاینده رود و تالاب گاوخونی صحبت کردیم که دیگر بحث حقابه محیط زیست را فراموش کنیم و به جای حقابه تالاب گاوخونی از را حقابه پایداری سرزمین استفاده کنیم چراکه وقتی حقابه نامش پایداری سرزمین باشد اگر همکاران در مقاطعی فکر می‌کردند و آب را به تالاب گاوخونی می‌رسانند تالاب ارث اداره محیط زیست است و نمی‌دانستند که این یک اثر منطقه‌ای دارد و حتی اگر زاینده‌رود جاری نباشد اثر منطقه‌ای است اما زمانی که از حقابه محیط زیست به حقابه پایداری سرزمین اصفهان تبدیل شود تمام مسئولان به میدان می‌آیند و بیشتر در خصوص آن تفکر و تدبیر می‌کنند.

فرونشست زمین و کانون‌های گردوغبار که به مشکلات اصفهان اضافه شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه حقابه پایداری سرزمین در اصفهان یکی از مباحث مدنظر ما است، اظهار کرد: آلودگی هوا یکی از معضلات قبلی کلان‌شهر اصفهان است که در گذشته در ماه‌های آبان، آذر و دی وارونگی هوا رخ می‌داد اما اکنون دو موضوع خیلی مهم یکی فرونشست زمین در محدوده‌های از استان اصفهان و یکی مبحث طوفان‌ها و کانون‌های گردوغبار که به مشکلات اصفهان اضافه شده است.

وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که در استان اصفهان که چه طوفان‌هایی در منطقه ایجاد شدند که متأسفانه این موارد به مشکلات قبلی در استان اضافه شده و باید یک نگاه و دیدگاه بین دستگاه‌ها به وجود بیاید تا براساس توان سرزمین بارگذاری بر روی استان اصفهان صورت بگیرد.

لاهیجان زاده خاطر نشان کرد: معتقدم در زمانی که قرار است تودیع صورت بگیرد و مدیری صحبت کند باید در زمان معارفه کمترین صحبت‌ها را داشته باشد، بنابراین عملکردها و سخنان را می‌گذاریم برای زمانی که از این سمت و حضور همکاران خداحافظی خواهیم کرد.

می‌توان میراث طبیعی کشور ایران را در مناطق حفاظتی استان اصفهان جست‌وجو کرد

وی با خطاب قرار دادن معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس و ایرج حشمتی معاون جدید محیط زیست انسانی گفت: دو موضوع مهم در استان مدنظر ما است و نزدیک به یک و نیم میلیون هکتار از استان مناطق حفاظت شده و یا شکار ممنوع است که شاید می‌توان میراث طبیعی کشور ایران را در این مناطق حفاظتی استان اصفهان جست‌وجو کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: اگر قرار است مکانی را ذخیره گاه زیستگاه در کشور معرفی کنید مناطق چهارگانه استان اصفهان است که اگر بتوانیم آن‌ها را حفاظت کنیم یک بانک ذخیره برای کل کشور است. به طورمثال پارک ملی کلاه قاضی و قمیشلو به کلان‌شهر اصفهان متصل و ریه‌های این شهر هستند تا منطقه عباس‌آباد و کرکس. اگر فرصتی بود که واقعاً به ارزش زیستگاه این مناطق بیشتر پی می‌برید. از این رو تقاضا داریم که در اعتبارات ملی که برای استان لحاظ می‌شود حتماً این تفاوت‌ها را قائل شوید.

وی با اشاره به ضوابط استقرار آماده ابلاغ است، اظهار کرد: طی پیگیری‌هایی مراحل استقرار آماده شد و حتی برای امضا رئیس محیط زیست سلاجقه ارجاع شد که طی روزهای آتی امضا شود، اما متأسفانه با انحراف به مباحث دیگر کشیده شده است. البته اشتباه بزرگی را انجام دادند و عملاً از ۸۰ مکان مختلف نظر خواهی کردند تا ابلاغ نشود. چراکه با ابلاغ آن بسیاری از مسائل و مشکلات شهرستان‌ها و استان‌ها که به واسطه ضوابط قبل دچار سازمان‌های نظارتی کرده، برطرف می‌شود؛ از این رو تصویب این ضوابط را به طور کامل در اولویت قرار دهید.

کد خبر 599657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.