آب، اولویت اول در استان اصفهان است

معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: مسئله آب در استان اصفهان در اولویت اول است و خشکی رودخانه زاینده‌رود و فرونشست زمین در استان وظیفه همکاران ما در اداره کل محیط زیست را سنگین‌تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا انجم شعاع ظهر امروز پنجشنبه _سوم شهریورماه_ در آئین تودیع و معارفه مدیران کل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه محیط‌زیست دو رخداد ارزشمند پیش رو دارد، اظهار کرد: یکی از این رویدادها تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است که در این راستا ستاد برنامه و بودجه در سازمان فعال شده و در نظام برنامه‌ریزی تلاش می‌کنیم حتماً جایگاه محیط‌زیست را در لایحه سال ۱۴۰۲ ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: امروز سازمان محیط‌زیست علیرغم وظایف سنگین و حاکمیتی برای حفاظت به لحاظ منابع و تجهیزات حداقل امکانات را دارد که باید در نظام بودجه‌بندی محیط‌بانان ما حمایت شوند.

استقرار واحدهای صنعتی در ۱۰ درصد مساحت اصفهان کار مدیران را پیچیده کرده است

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، تنظیم لایحه برنامه هفتم توسعه را از دیگر رخدادهای مهم پیش رو دانست و افزود: بی‌تردید حضور محیط‌زیست در این برنامه به عنوان یکی از اولویت‌ها اهمیت ویژه دارد و خوشبختانه در این برنامه با حمایت دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام، محیط‌زیست به عنوان یک مورد مستقل آمده و این امر ارزشمند مبنای برنامه‌ریزی محیط زیست خواهد بود.

وی ادامه داد: مسئله آب در استان اصفهان در اولویت اول است و خشکی رودخانه زاینده‌رود و فرونشست زمین در استان وظیفه همکاران ما در اداره کل محیط زیست را سنگین‌تر می‌کند.

انجم شعاع با اشاره به آلودگی هوای اصفهان و استقرار بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی که در این استان، گفت: توسعه واحدهای صنعتی در اصفهان در ۱۰ درصد این استان اتفاق افتاده که کم نظیر است و کار مدیریتی مدیران را پیچیده کرده است اما در سیاست‌های برنامه هفتم ارتقای کیفیت هوا کلانشهرها دیده شده و تکالیف بسیار مهمی تعیین شده است که استان اصفهان هم از آن بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه بهبود شاخص‌های عملکردی محیط‌زیست و ارتقای هوای کلانشهرها مورد تاکید است.

وظیفه حفاظتی محیط‌زیست استان اصفهان سنگین‌تر است

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست تغییر اقلیم و امور فرهنگی را از دیگر مسائل مورد توجه در برنامه توسعه هفتم برشمرد و گفت: استان اصفهان دارای ویژگی‌های خاص است و در کنار استقرار صنایع، وجود بیش از یک و نیم میلیون هکتار مناطق چهارگانه وظیفه حفاظتی اداره محیط زیست استان را سنگین می‌کند. وجود تالاب بین المللی گاوخونی در استان اصفهان بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به دستاوردهای یک ساله سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت سیزدهم، اظهار کرد: در یک سال نخست دولت مردمی و جهادی کارهای بسیار بزرگی در بخش‌های مختلف از جمله حوزه دیپلماسی، سلامت، رفع موانع تولید و توسعه کسب و کار انجام شد و طی ۳۱ سفر استانی مشکلات مردم شنیده و صدها مصوبه برای رفع مشکلات عمرانی و موانع تولید مصوب شد که سازمان محیط زیست نیز از این مصوبات بی‌بهره نبوده است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه در سفرهای استانی ۱۹ مصوبه برای طرح‌های محیط زیست مصوب شد، گفت: در زمینه توسعه ایستگاه‌های پایش آلایندگی، مناطق طبیعی و پارک‌های ملی و پاسگاه‌های محیط‌بانی مصوبات خوبی داشتیم.

نشست منطقه‌ای با ۱۱ کشور همسایه برای همکاری زیست محیطی

وی پیرامون اینکه سازمان محیط زیست در یک سال گذشته گام‌های بلندی داشته است، افزود: در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه انسانی در این مدت بیش از ۱۱۲ طرح بزرگ مورد ارزیابی قرار گرفت و برای اینکه سریع‌تر اجرا شود بیش از ۹۰ درصد آنها مصوب شد که با ملاحظات زیست محیطی اجرا شود.

انجم شعاع با بیان اینکه بیش از پنج گونه جدید جانوری عمدتاً خزنده در این یکسال شناسایی و به مجامع بین‌الملی معرفی شد، تصریح کرد: ۲۰ پراکنش جدید در مناطق چهارگانه نیز شناسایی شده که از رخدادهای ارزشمند در حوزه محیط طبیعی است.

وی با اشاره به نشست منطقه‌ای سازمان با ۱۱ کشور همسایه برای همکاری زیست محیطی طی یک ماه اخیر، گفت: این امر مورد تاکید رئیس‌جمهور بود و تاکید ایشان در حوزه دیپلماسی بر روابط منطقه‌ای است که محیط‌زیست در حوزه بین‌الملل جزو سازمان‌های فعال و با مراودات بین‌المللی است.

محیط‌بانان با حداقل امکانات خدمت می‌کنند

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: نشست منطقه‌ای محیط‌زیست با ۱۱ کشور همسایه آثار مثبتی بر تعاملات منطقه‌ای و ادامه همکاری‌ها با کشورهای همسایه داشت. تشکیل و انجام صندوق حمایت از محیط‌زیست نیز یکی دیگر کارهای ارزشمند در سال جاری است.

وی افزود: سازمان محیط زیست، سازمانی فرهنگی و آموزشی است و ۶۵۰ هزار ساعت آموزش مردمی در سال گذشته از جمله فعالیت‌های دولت بوده است.

انجم شعاع درباره اینکه در حوزه حفاظت از تنوع زیستی تکمیل پاسگاه‌ها و خرید امکانات برای محیط‌بانان را دنبال می‌کنیم، گفت: محیط بانان ما با حداقل امکانات به خدمات خود می‌پردازند و در یک عرصه وسیع بیش از ۱۰ برابر استاندارهای جهانی انجام وظیفه می‌کنند در حالی که براساس استانداردهای جهانی برای حفاظت محیط‌بان از یک منطقه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ هکتار است اما محیط‌بانان ما عرصه‌های ۱۰ تا ۱۳ هکتاری را مراقبت می‌کنند.

کد خبر 599637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.