تشدید خشکسالی با بارش‌های دیرهنگام پاییزی/بی‌تأثیری بارش‌های مردادماه بر منابع آبی

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه شرایط تشدید خشکسالی در غرب استان و سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود به وضوح دیده می‌شود، گفت: تأثیر بارش‌های مردادماه بر منابع آبی استان نیازمند بررسی بیشتر است و برخی معتقدند که این بارش‌ها تأثیر چندانی بر منابع آبی نداشته است.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: میانگین بارش استان اصفهان تاکنون ۱۲۳ میلی‌متر بوده که حدود ۲۲ درصد نسبت به بلندمدت با کمبود مواجه است. میزان بارش در کوهرنگ برابر با ۱۲۵۶ میلی‌متر بوده که ۵۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش و هفت درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه شهریورماه جزو ماه‌های بارشی استان محسوب نمی‌شود و در صورت بررسی بلندمدت بارش قابل‌توجهی در شهریور مشاهده نشده است، افزود: شرایط بارش‌های رگباری معمول کماکان ادامه دارد اما بارش چشم‌گیر یا قابل‌توجهی طی یک ماه آینده در سطح استان اصفهان پیش‌بینی نمی‌شود.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه طی شهریورماه دمای هوا در نیمه غربی استان یک درجه بالاتر از حد معمول و در نیمه شرقی و قسمت‌های مرکزی در حد نرمال خواهد بود، تصریح کرد: به طور کلی میانگین دما در حد نرمال و یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود، شرایط رسیدن کمینه‌های هوا در حد یک درجه به پایین‌تر از حد نرمال در قسمت نیمه شرقی وجود دارد اما صحبت از سرمای بی‌سابقه نیست.

بارش‌های مؤثر پاییزی دیرهنگام و با تأخیر خواهد بود

وی ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات، بارش‌های مؤثر پاییزی دیرهنگام و با دو تا سه هفته تأخیر خواهد بود. بارش‌های مؤثر از آبان‌ماه از غرب استان آغاز می‌شود اما انتظار می‌رود طی سال جاری عمده بارش‌ها از آذرماه دریافت شود. در پی این وضعیت شرایط خشکسالی تشدید و کم‌بارشی طولانی‌تر می‌شود.

لزوم کاهش مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب / پاییز‬ی کم‌بارش پیش رو است

حاجی‌بابایی با بیان اینکه شرایط تشدید خشکسالی برای مناطق غرب استان و سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود به وضوح دیده می‌شود، گفت: طبق اطلاعات موجود، پاییز سال جاری کم‌بارش خواهد بود. کاهش مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب، در همه زمینه‌ها توصیه می‌شود که تا رسیدن به آغاز بارش‌های پاییزی مشکلی متوجه استان نباشد.

وی با بیان اینکه بارش‌های مانسونی استان در مردادماه جزو بارش‌های غیرمترقبه بود و بارش‌های استان در حالت طبیعی بیش از دو درصد نیست، اضافه کرد: عمده بارش‌های مردادماه در مناطق کوهستانی، مسیل‌ها و ارتفاعات بوده و در مراکز شهرستان‌ها شاهد بارش سنگینی نبودیم. بارش‌های رخ داده عمدتاً به صورت نقطه‌ای و شدت آنها بیشتر متوجه مناطق شرق و جنوب بوده است.

میزان تأثیر بارش‌های مردادماه بر منابع آبی نیازمند بررسی است

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان، با بیان اینکه میزان تأثیرگذاری بارش‌های مردادماه بر منابع آبی استان نیازمند بررسی بیشتر است، اظهار کرد: تأثیرگذاری بارش‌های مانسونی بر منابع آبی استان دارای موافقان و مخالفان بسیاری است و برخی معتقدند که این بارش‌ها تأثیر چندانی بر منابع آبی استان نداشته است.

وی با بیان اینکه مقایسه میزان بارش‌ها در مردادماه سال جاری با مدت مشابه سال گذشته مبنای علمی ندارد، افزود: طبق اطلاعات ایستگاه‌ها، بیشترین میزان بارش طی ششم مردادماه در شهرستان‌های فریدون‌شهر با ۲۲.۱ میلی‌متر، سمیرم با ۲۶.۵ میلی‌متر، چادگان با ۲۰.۷ میلی‌متر و در شهرستان میمه طی هفتم مردادماه با ۱۷.۵ میلی‌متر، به ثبت رسیده است.

حاجی‌بابایی ادامه داد: بیشترین بارش مانسونی طی مردادماه در ایستگاه‌های باران‌سنجی استان، در مراوند میمه با ۱۳۳ میلی‌متر بارش به ثبت رسیده است و پس از آن کمران فریدون‌شهر با ۶۹ میلی‌متر، جرموک ۶۱ میلی‌متر، خوریجون شهرضا ۵۹ میلی‌متر، مسیل فریدون‌شهر ۵۸ میلی‌متر، هندوچویه ۴۰ میلی‌متر، فخره ۳۱.۵ میلی‌متر، ظفرقند ۲۳ میلی‌متر و کامو ۲۴ میلی‌متر بیشترین بارش‌های مانسونی را دریافت کرده‌اند.

کد خبر 599579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.