افزایش ۴۷.۳ درصدی هزینه‌های خانوار در استان اصفهان/تورم سالانه ۴۰.۷ درصد شد

نرخ تورم نقطه‌ای کشور و استان در مردادماه ۱۴۰۱ به ترتیب به عدد ۵۲.۲ و ۴۷.۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور و استان به‌طورمیانگین ۵۲.۲ و ۴۷.۳ درصد بیشتر از مرداد ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای کشور و استان در مردادماه ۱۴۰۱ به ترتیب به عدد ۵۲.۲ و ۴۷.۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور و استان به طور میانگین ۵۲.۲ و ۴۷.۳ درصد بیشتر از مرداد ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای مردادماه ۱۴۰۱ کشور و استان در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۱.۸ و ۲.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور و استان

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه کشور و استان در مرداد ۱۴۰۱ به ۲.۰ و ۱.۸ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل به ترتیب ۲.۶ و ۲.۳ واحد درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور و استان

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه کشور و استان در مردادماه ۱۴۰۱ برای خانوارها به ۴۱.۵ و ۴۰.۷ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل به ترتیب ۰.۹ و ۰.۴ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

وضعیت برخی شاخص‌های کلان اقتصادی استان در بهار ۱۴۰۱

مطابق با این آمار شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در سه ماه اول ۱۴۰۱ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۴۸.۹ درصد افزایش داشته که این به معنای آن است که سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار در بهار ۱۴۰۱، ۴۸.۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات مقدار این شاخص در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱، افزایش ۷۷.۵ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل ثبت کرده و بیشترین افزایش را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص داده است. همچنین گروه پوشاک و کفش، گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها و گروه مبلمان و لوازم خانگی در بهار ۱۴۰۱ به ترتیب ۴۵.۳، ۳۳.۳ و ۳۲ درصد را نسبت به بهار سال گذشته ثبت کرده‌اند.

شاخص قیمت گروه بهداشت و درمان در بهار ۱۴۰۱ در این بازه ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است، همچنین شاخص قیمت در بهار ۱۴۰۱ در گروه‌های حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و امور فرهنگی، آموزش، رستوران و هتل، کالاها و خدمات متفرقه به ترتیب ۳۴، ۹.۵، ۲۰.۶، ۳۲.۵، ۷۶.۴ و ۳۴.۷ درصد افزایش را ثبت کرده است. بنابراین در بهار ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل گروه‌های خوراکی‌ها و رستوران و هتل بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرده‌اند.

کد خبر 599523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.