ایران جزو طلایه‌داران فناوری نانو است

مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو در معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: در حوزه نانو، ایران جزو کشورهای برتر شناخته می‌شود و سایت ستاد نانوی ایران نیز مورد مراجعه دانشمندان جهانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی رضایت شامگاه گذشته _چهارشنبه دوم شهریورماه_ در گفت‌وگویی رادیویی اظهار کرد: علم و فناوری نانو یکی از علوم نسبتاً جدید محسوب می‌شود که البته آثاری از آن در گذشته نیز مشاهده شده است.

وی افزود: اگر به گذشته نگاه کنیم زمانی که بشر به ساخت شیشه‌های رنگی پرداخت از مقیاس‌های نانو بهره می‌برد، اما در آن زمان کسی با علم نانو آشنا نبود و این علم در دو دهه اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در سال‌های ۱۳۸۰ یکی از دانشمندان ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کرد به ایران آمد و موضوع نانو فناوری شرح داد و تاکید کرد که دنیا به سمت توسعه فناوری نانو پیش می‌رود.

وی اشاره کرد: در آن زمان با توجه به یادداشت‌ها و مستنداتی که ارائه شد مبحث نانو فناوری به مرکز همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری ارجاع شد، اما در سال ۱۳۸۴ سند فناوری نانو و ستاد نانو نیز تشکیل شد.

رضایت در رابطه با سند فناوری نانو گفت: این سند که در سال ۱۳۸۴ نوشته شد یک سند ده ساله با چشم‌انداز بهبود زندگی مردم و تولید ثروت بود. در زمانی که سند فناوری نانو نگارش شد دانشمندان و فعالان این حوزه در ایران شاید کم‌تر از تعداد انگشتان دست بود و تولیدات دانش‌بنیان نیز خیلی مورد توجه نبود.

وی در رابطه با جایگاه ایران در فناوری نانو گفت: یکی از شاخص‌های مهمی که در دنیا به عنوان مانند معیار مهم شناخته شده است، شاخص تولید علم و تعداد مقالات ISI است. طبق این شاخص در زمانی که ایران فعالیت خود را در حوزه نانو آغاز کرد با ۹ مقاله جایگاه ۶۰ جهان را در اختیار داشت.

مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در سال گذشته میلادی تعداد مقالاتی که دانشمندان ایرانی در حوزه نانو داشتند به ۱۲ هزار و ۱۱۹ مقاله رسید و طی چند سال اخیر ایران در زمینه تولید علم در رتبه چهارم جهانی قرار گرفته است.

وی در همین رابطه ادامه داد: ایران حدود ۳۴۰ «پتنت» ثبت‌شده بین‌المللی دارد که البته پتنت‌های داخلی نیز حائز اهمیت است؛ این فناوری به تنهایی حدود ۳۰ درصد پتنت‌های بین‌المللی کشور را شامل می‌شود که دلیل این پیشرفت فراهم‌‎سازی زیرساخت و حمایت از فعالان این حوزه است.

رضایت اشاره کرد: در حوزه نانو ایران جزو کشورهای برتر شناخته می‌شود و سایت ستاد نانو کشور نیز مورد مراجعه دانشمندان جهانی است.

وی در رابطه با صادرات محصولات گفت: در زمینه صادرات اقداماتی انجام شده، اما شرایط فعلی تلاش بیشتری می‌طلبد. عمدتاً مبحث صادرات به دلیل تعاملات بین‌المللی و وجود تحریم‌ها بسیار پیچیده است، اما با وجود این مسئله گردش مالی کشور در این زمینه هر ساله روبه افزایش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون اگر به گردش مالی نانو در کشور توجه کنید هر سال این رقم دو برابر شده است به طوری که در سال ۱۳۹۸ گردش مالی معادل چهار هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بوده و در سال ۱۳۹۹ این رقم به ۱۱ هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 599492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.