شرایط نگهداری «برگ‌قاشقی»

یک کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی، گفت: گیاه پپرومیا به نور متوسط، حرارت زیاد، خاک همیشه خیس، رطوبت ۵۰ تا ۹۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

زهره حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه گیاه «پپرومیا» با نام «برگ‌قاشقی» نیز شناخته می‌شود، اظهار کرد: پپرومیا، گیاهی علفی و همیشه سبز با رشد کند است که برگ‌های قلبی شکل، گوشتی و اغلب رنگ‌های سفید کرمی و سبز دارد. ازآنجاکه محل زندگی و زادگاهش جنگل‌های نسبتاً تاریک است، می‌تواند شرایط آپارتمان را به خوبی تحمل کند. میزان نور مورد نیاز این گیاه، بین سه تا چهار هزار «فوت‌کندل» است. در صورتی که کنار پنجره اتاق قرار داشته باشد، نور مستقیم آفتاب باعث خراب شدن گیاه می‌شود.

وی افزود: بهترین دما برای «پپرومیا» از ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است، اما دمای ۱۴ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد را نیز به خوبی تحمل می‌کند. این گیاه به تقریباً ۳۰ درصد رطوبت نیاز دارد، بنابراین بهتر است به صورت روزانه در هوای گرم و دمای بالا، و به صورت هفته‌ای در هوای کمی سرد مه‌پاشی شود.

این کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی اضافه کرد: «پپرومیا» با توجه به شکل ظاهر و نحوه رشد، به سه گروه تقسیم‌بندی می‌شود. گروه اول بوته‌ای هستند و دمبرگ‌های قرمز دارند، بعضی از آن‌ها نیز برگ‌های گوشتی و قلبی شکل دارند. گروه دوم دارای ساقه‌های بلند و قرمز رنگ هستند که بعضی از آن‌ها ساقه‌ها و برگ‌های گوشتی دارند، لبه برگ‌ها ارغوانی است و گاه سطح برگ با موهای بسیار ظریفی پوشیده شده است. گروه سوم بالارونده است که به داربست یا قیم بسته می‌شود و بالا می‌روند، یا اینکه از اطراف گلدان آویزان می‌شوند و دارای ساقه‌های قرمز و برگ‌های ظریف نقره‌ای و بعضی از آن‌ها دارای برگ‌های سبز آبدار هستند.

وی تصریح کرد: «پپرومیای» ابلق یا سفید با روش قلمه زدن ساقه یا کشت بذر تکثیر می‌شود، در حالی که «پپرومیای» سبز با قلمه‌های برگ و ساقه تکثیر می‌شود. «پپرومیای» معمولی که گیاهی با برگ‌های چروکیده است، کاملاً با گیاهان دیگر این خانواده متفاوت است و آن را به کمک برگ‌های کاملش تکثیر می‌کنند. توصیه شده است که در بهار و تابستان از قلمه یک ساله گیاه استفاده کنید، قلمه را به میزان چهار تا پنج سانتی‌متر در ماسه شسته فرو کنید و در محلی که دمای آن ۱۸ درجه سانتی‌گراد باشد، در تاریکی قرار دهید. در مورد انواع گوشتی آن، برگ را روی سطح ماسه بخوابانید و روی آن ماسه شسته بریزید، پس از مدتی از انتهای رگ‌برگ‌ها ریشه ظاهر می‌گردد.

حسنی افزود: برای تکثیر گیاه پپرومیا، مخصوصاً نوع کوچک آن، بهتر است برگ‌ها را با دمبرگ‌، از اواسط بهار تا اواسط تابستان جدا کنید و دمبرگ را با حفظ حدود ۲.۵ تا سه سانتی‌متر از طول آن با یک چاقوی تیز ببرید، سپس برگ‌ها را در یک ظرف مسطح حاوی کمپوست بذر و قلمه فرو کنید و در ادامه یک نوبت آبیاری سبک انجام دهید. پهنک برگ باید با خاک تماس داشته باشد، اما به زیر خاک فرو نرود. قلمه‌های برگی «پپرومیا» را در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد و در نور مناسب نگه دارید. برگ‌های پژمرده و فاسد باید بلافاصله خارج شوند. ریشه‌دهی تا دو ماه طول خواهد کشید و گیاه جدید در محل اتصال برگ به دمبرگ ایجاد می‌شود. زمانی که گیاه به اندازه سه تا پنج سانتی‌متر رشد کرد، آن را بیرون بیاورید و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی‌متر حاوی کمپوست گلدانی بکارید.

این کارشناس تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی گفت: گیاه «پپرومیا» به نور متوسط، حرارت زیاد، خاک همیشه خیس، رطوبت ۵۰ تا ۹۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد. کود مورد نیاز این گیاه را می‌توان به میزان دو گرم در لیتر، هر دو هفته یک بار از فروردین تا مهرماه، مورد استفاده قرار داد. خاک مناسب و مطلوب زندگی پپرومیا مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه است.

کد خبر 599473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.