برجام فرصت تنفس به اقتصاد ایران می‌دهد/باید اصلاحات ساختاری انجام شود

یک اقتصاددان گفت: سفره مردم سال‌هاست به روابط، تجارت خارجی و فروش نفت متصل است و با شعار دادن مشکلی رفع نمی‌شود. اقتصاد ایران به دلیل آنکه در انتظار نتیجه مذاکرات است، به شدت شرطی شده است.

سیدمرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بی‌ثباتی یکی از عوامل ضدپیشرفت و سرمایه‌گذاری است که حتی آرامش مصرف‌کنندگان را نیز برهم می‌زند. طی سه سال اخیر و از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، تولیدکننده و مصرف‌کننده در بیم و امید نگه داشته شده‌اند.

وی افزود: از آن زمان تاکنون همه جامعه ایران منتظر مشخص شدن رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بودند و با انتخاب «بایدن» احتمال بازگشت آمریکا به برجام شدت گرفت اما در دولت گذشته مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید.

این اقتصاددان گفت: در دولت فعلی تردیدی نبود که بدون برجام نمی‌توان اقتصاد را اداره کرد و دولت نیز حتماً آن را پیگیری خواهد کرد. تا پیش از درگیری نظامی روسیه و اوکراین نیز توافق در آستانه نهایی شدن بود و در این زمان ایران احساس کرد می‌تواند چانه‌زنی کند و امتیازات بیشتری بگیرد.

افقه اضافه کرد: هنوز مردم نسبت به احیای برجام بلاتکلیف هستند و این بی‌ثباتی ناشی از منتظر نتیجه مذاکرات ماندن، بیشترین ضربه را به اقتصاد و معاملات تجاری وارد می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه سفره مردم سال‌هاست به روابط و تجارت خارجی و فروش نفت متصل است. اقتصاد ایران به دلیل انتظار برای نتیجه مذاکرات، به شدت شرطی شده است.

مشکلات اقتصاد ایران ریشه اقتصادی ندارد

این اقتصاددان گفت: مشکلات اقتصاد ایران ریشه اقتصادی ندارد، به همین دلیل با وجود اصلاحات اقتصادی فعلی قابل رفع نیست. وابستگی به فروش نفت منجر شده درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران نقش حیاتی داشته باشد؛ از چهار سال گذشته تاکنون که این درآمدها قطع شده، دولت برای جایگزینی درآمد خود روی به استقراض آورده است.

افقه اضافه کرد: فروش اوراق مشارکت، استقراض از بانک مرکزی و فروش اموال، از جمله راهکارهای جایگزین کردن درآمد دولت بوده که اکنون دیگر ظرفیتی برای به کار گرفتن آن وجود ندارد. بنابراین در شرایط فعلی راه چندانی برای بهبود اقتصاد ایران وجود ندارد.

نباید تصور کنیم که احیای برجام مشکل اقتصاد ایران رفع می‌شود

وی ادامه داد: نباید تصور کنیم که با احیای برجام مشکل اقتصاد ایران رفع می‌شود؛ برجام فقط فرصت تنفسی در اختیار اقتصاد ایران قرار می‌دهد تا اصلاحات ساختاری در بخش‌های غیراقتصادی انجام شود، اما متأسفانه هنوز مسئولان به این نتیجه نرسیده‌اند.

این اقتصاددان تصریح کرد: در کوتاه‌مدت، دولت برای حل مشکلات اقتصاد ایران می‌تواند برخی موانع تولید را به صورت ضربتی و نه با روند اداری، رفع کند تا بخشی از ظرفیت خالی تولید فعال شود. البته دولت به دنبال انجام معاملات با شرق است که فقط به صورت مسکن زودگذر عمل می‌کند.

کد خبر 599465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.