گامی دیگر به سوی اصفهانِ من؛ شهرِ زندگی

امروز اصفهان بار دیگر رخت نو پوشید و گامی برداشت به سوی شهری برای زندگی... مرمت بخشی از بازار بزرگ اصفهان ، احداث یک ایستگاه آتش‌نشانی در هسته مرکزی شهر و کلنگ زنی خانه‌ای برای کودکان و نوجوانان در محله دردشت نشان می‌دهد «اصفهانِ من؛ شهرِ زندگی» تنها یک شعار نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهارشنبه دومین روز از شهریورماه پروژه‌های منطقه سه شهرداری اصفهان با حضور مدیران شهری و اهالی رسانه به بهره‌برداری رسید که با حاشیه‌هایی خواندنی همراه بود.

ساعت ۸:۳۰ صبح، بازار بزرگ اصفهان

*به احترام مردم اصفهان، مرمت و ساماندهی بازار بزرگ از محدوده میدان امام علی (ع) تا میدان نقش جهان کلید خورده و امروز به ثمر نشسته است.

*شهردار اصفهان به همراه رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر برای بازدید از آنچه در این منطقه انجام شده پای در مسیر گذاشته و مدیران شهری در هر قدم از بازار اقدامات انجام شده را برای آنها توضیح می‌دهند.

گامی دیگر به سوی اصفهانِ من؛ شهرِ زندگی

*پیرمردی در گوشه بازار نشسته و پرس‌وجو می‌کند از جمعی که امروز در بازار حضور یافته‌اند. به او می‌گویند شهردار به بازار آمده، تلاش می‌کند تا خود را به شهردار رسانده و از او تشکر کند. می‌گوید بازار جان تازه‌ای گرفته و خیالمان راحت است از امنیتمان در بازار.

*در موزه عصارخانه شاهی آئینی برگزار می‌شود که در آن هنرمندان به روایت تاریخ اصفهان می‌پردازند. از هنرهای دستی اصفهان که در بازار بزرگ جاری است می‌گویند و اصفهان را شهری برای زیستن خطاب می‌کنند.

* شهردار اصفهان، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، رئیس شورای اسلامی شهر و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر در این مراسم حضور دارند و پس از سخنرانی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان که از هم‌افزایی مدیریت شهری با میراث فرهنگی و تعیین مدیریت واحد در شهرداری مرکزی برای مرمت آثار تاریخی یاد می‌کند، یادمان مرمت و ساماندهی بازار بزرگ اصفهان رونمایی می‌شود.

*۵۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است تا این محدوده از بازار اصفهان رخت نو بپوشد. سقف‌ها رنگ نو بگیرد، کف‌پوش‌ها ایمن‌سازی و دهانه‌های ورودی بازار مرمت شود.

* در پروژه مرمت و ساماندهی بازار بزرگ اصفهان ۸۸ دهانه سقف مورد مرمت قرار گرفت که ۳۲ سقف در بازار سماورسازها، ۱۲ سقف در بازار قنادها و مابقی در شریان‌های اصلی بازار بوده است. کف‌سازی و مرمت حدود یک کیلومتر از بازار اصفهان انجام شده است، همچنین دو ناکش به عمق یک متر در دو طرف بازار حفر شده است که رطوبت زیر سطحی را کنترل می‌کند.

گامی دیگر به سوی اصفهانِ من؛ شهرِ زندگی

*بازار بزرگ، بخش مهمی از فرهنگ اصفهان است که امروز با احیای آن، هویت چند هزار ساله شهر جانی دوباره گرفته، اینجا ستون فقرات تاریخی شهر است که علاوه‌بر کارکرد تجاری، توجه گردشگران را همواره به خود جلب کرده است. جایی که سیاحان از آن به عنوان یک مقصد و نه مسیر گذر یاد می‌کنند. اینجا یک کالبد مقصدی و اساسی‌ترین شبکه شهری است که حفاظت و مرمت آن یکی از وظایف اصلی کارگزاران و متولیان شهر است و امروز شاهد هم‌افزایی مدیریت شهری و میراث فرهنگی در حفاظت از آن هستیم.

*اما حفاظت و امنیت زندگی در شهر، جنبه دیگری نیز دارد. اگر در اصفهان زندگی کرده باشید می‌دانید که دروازه دولت، میدان نقش جهان و مجموعه خیابان‌های چهارباغ هسته میانی شهر را تشکیل داده و در ساعاتی از روز جمعیت زیادی در آن در حال رفت و آمد بوده و با وجود اجرای طرح زوج و فرد، ترافیک سنگینی در این منطقه وجود دارد.

*بازار بزرگ، چهارباغ عباسی و دیگر بناهای تاریخی منطقه بسیار حادثه‌خیز است و حضور به موقع آتش‌نشانی می‌تواند از تلفات این حوادث جلوگیری کند.

ساعت ۹:۳۰ صبح؛ میدان امام حسین (ع)

*امروز شاهد افتتاح یک ایستگاه آتش‌نشانی در قلب شهر هستیم. در آئین افتتاح این ایستگاه، آتش‌نشانان در مانوری به نجات فردی که در تصادف درون شهری در خودروی سواری گیر افتاده است کمک کرده و او را نجات می‌دهند.

* برای لحظاتی حال و هوای ایستگاه چهارباغ، فضای محرم به خود می‌گیرد و چند بیت برای اباعبدالله الحسین (ع) مداحی می‌شود.

گامی دیگر به سوی اصفهانِ من؛ شهرِ زندگی

*آتشباد مطلبی از مسائلی که نبود این ایستگاه ایجاد کرده بود می‌گوید. از اینکه همواره یکی از واحدهای آتش‌نشانی در دروازه دولت مستقر بود تا دیر به حوادث نرسد و امروز از ایجاد این ایستگاه ابراز خرسندی می‌کند.

*او از علاقه نیروهایش برای خدمت به مردم می‌گوید و با بغضی که در گلویش پیچیده است تاکید می‌کند: باید روحیه آتش‌نشانان را حفظ کنم؛ همین‌ها که برای انجام عملیات از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

*مطلبی می‌گوید: هر چه ضریب ایمنی در شهر افزایش یابد، مردم با اطمینان خاطر بیشتری زندگی خواهند کرد و شعار «اصفهان من، شهر زندگی» محقق می‌شود. نیروهای جان بر کف آتش‌نشانی با وجود ایستگاه یا نبود آن با تمام توان در کمترین زمان بهترین خدمات را به مردم ارائه می‌دهند، طبق قانون، اصفهان معین تهران در زمان بحران است، اما شهر اصفهان و سازمان آتش‌نشانی این کلان‌شهر برای هر شهر و استانی که مشکلی به وجود آید، با تمام توان کمک می‌کند.

گامی دیگر به سوی اصفهانِ من؛ شهرِ زندگی

ساعت ۱۱ صبح، محله دردشت

* در ادامه از کوچه پس کوچه‌های منطقه سه شهرداری عبور می‌کنیم و به جایی می‌رسیم که قرار است یک خانه کودک و نوجوان در آن احداث شود. شهردار اصفهان امروز کلنگ این پروژه را بر زمین میزند.

*صدای شادی و نشاط بچه‌ها فضای محله را برداشته است؛ همه آمده‌اند تا شاهد مراسم باشند، نوجوانی در حالی که کنار دیوار تکیه داده می‌گوید قرار است اینجا باشگاه شود، تا ما در آن بازی کنیم و کلاس برویم…

گامی دیگر به سوی اصفهانِ من؛ شهرِ زندگی

*خانواده شهدا در آئین کلنگ‌زنی این خانه کودک و نوجوان حضور دارند و مارش نظامی به احترام آنان برگزار می‌شود.

*لیلا مقاره‌عابد، همسر شهید حسین آقادادی از خاطرات همسرش می‌گوید: شهید حسین آقادادی از شخصیت‌هایی بود که بیش از توجه به منصب، تحصیلات و شغل به یک شخصیت هیئتی و خادم اباعبدالله‌الحسین (ع) در بین مردم شناخته شده است.

وی با بیان اینکه شهید آقادادی ۲۰ سال در هیئت رزمندگان اسلام خدمت کرد، ادامه می‌دهد: این شهید والامقام همواره با ایستادن در ورودی هیئت اباعبدالله‌الحسین (ع) زائران را راهنمایی می‌کرد و هنوز جای خالی وی برای آحاد مردم محسوس است.

همسر شهید آقادادی تصریح می‌کند: آن شهید همواره دغدغه داشت که با وجود شغل نظامی خود بتواند در مدت ۱۰ روز دهه اول محرم در هیئت رزمندگان خدمت کند و مأموریت نباشد، برای این مهم حتی بارها به جای دیگران مأموریت نظامی می‌رفت تا در دهه اول محرم با فراغ بال به انجام خدمت برسد.

وی با بیان اینکه شهید در مسیر خادمی سیدالشهدا (ع) همیشه صادقانه و خالصانه رفتار می‌کرد و همواره نام امام حسین (ع) را با اسم ارباب صدا می‌کرد، خاطرنشان می‌کند: در دنیا هر گونه با خداوند معامله کنیم، همان‌گونه خریداری می‌شویم، در این میان شهدا به طرق اولی با خداوند معامله می‌کنند.

*فرزند شهید کلنگ این خانه کودک و نوجوان را بر زمین می‌زند و خرسند از ایجاد چنین فضایی برای کودکان این محله است.

گامی دیگر به سوی اصفهانِ من؛ شهرِ زندگی

* زیارت علامه مجلسی آخرین ایستگاه مدیران شهری در برنامه افتتاحیه بود.

*در آئین افتتاح پروژه‌های منطقه سه، شهردار اصفهان از تمدن‌سازی سخن گفت و از ویژگی‌های تمدن بزرگ صفویه وام گرفت تا بگوید برای شهرمان چه برنامه‌ای دارد.

* شهری که به گفته او قرار است هر روز جای بهتری برای زندگی شود. اصفهانِ من؛ شهر زندگی...

کد خبر 599396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.