تشکیل جامعه انرژی خورشیدی تحت پوشش شورای شهر بارسلونا

شورای شهر بارسلونا با تجهیز پشت‌بام مدرسه پوبلنو به پنل‌های خورشیدی پروژه‌ای را آغاز کرد که به کمک آن مدارس و ساکنان سراسر شهر بارسلونا یک جامعه انرژی خورشیدی تشکیل دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شورای شهر بارسلونا در همکاری با مدرسه متوسطه «کواتر کانتونز (Quatre Cantons)» واقع در منطقه صنعتی سابق «پوبلنو (Poblenou)» یک جامعه انرژی خورشیدی با ظرفیت رشد پشت‌بام به پشت‌بام تشکیل داد که کمک می‌کند مناطق وسیعی از شهر به انرژی تجدیدپذیر خورشیدی مجهز شود. پنل‌های خورشیدی پشت‌بام این مدرسه در حال حاضر قادر به تولید برق مدرسه و ۳۰ خانوار ساکن در مناطق اطراف آن است و برای هر خانوار ۵۰۰ وات برق رایگان فراهم می‌کند که معادل کاهش ۲۵ درصدی در هزینه قبض برق آن‌ها می‌شود.

سخنگوی شورای شهر بارسلونا اعلام کرد که این ایده برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ مطرح و هم‌اکنون با همکاری کواتر کانتونز به واقعیت تبدیل شده است. عضو کمیته پایداری و معلم ریاضی مدرسه نیز از مطابقت تمایل مدرسه برای کاهش مصرف انرژی با برنامه‌های ساکنان منطقه سخن گفت و خاطرنشان کرد این اولین بار است که شورای شهر موافقت کرده که برای یک جامعه انرژی از این نوع، بودجه‌ای ۹۴ هزار یورویی پرداخت کند.

خانوارهای مشارکت‌کننده در این طرح از این پس به جای شرکت خصوصی «اندسا (Endesa)»، از مشتریان «بارسلون انرژی»، شرکت برق بارسلونا که تحت مدیریت شورای شهر قرار دارد، محسوب می‌شوند. بارسلون انرژی اعلام کرد که پس از راه‌اندازی طرح، ۳۰ درصد از برق تولیدی پنل‌های خورشیدی به مدرسه تعلق خواهد گرفت که البته این میزان تنها بخشی از نیازهای آن را تأمین خواهد کرد. شورای شهر خاطرنشان کرد که این انرژی تولیدی در زمان تعطیلات مدرسه در اختیار خانوارها قرار خواهد گرفت.

مصرف انرژی خورشیدی در اسپانیا با اعمال مالیات‌های آفتاب توسط حزب محافظه‌کار قبلی در شورای شهر برای مصرف‌کنندگان شخصی یا جوامع انرژی خورشیدی کاهش یافت. این مالیات به‌دنبال شکایت شرکت‌های بزرگ تولید برق مبنی بر ناعادلانه بودن استفاده از این انرژی تجدیدپذیر در جوامع تعیین شد اما دولت کنونی با حذف این مالیات در کنار حرکت به‌سوی ایجاد تأسیسات محلی‌سازی‌شده روی پشت‌بام اماکنی هم‌چون کوارتر کانتونز به‌جای ایجاد پارک‌های عظیم خورشیدی در مساحت‌های گسترده از مراکز جمعیتی، باعث افزایش تأسیسات خورشیدی و میزان استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشید شد.

تشکیل جامعه انرژی خورشیدی تحت پوشش شورای شهر بارسلونا

اسپانیا در سال گذشته حدود ۴۶ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تولید کرد، با این وجود تنها ۱.۸ درصد از این میزان توسط خورشید تهیه شد و ۲۳ درصد آن از منابع باد و ۱۱.۴ درصد توسط منابع آبی به‌دست می‌آمد. از سوی دیگر طبق قانون اسپانیا، تأسیسات خورشیدی تنها می‌تواند برق را تا شعاع ۵۰۰ متری از محل استقرار خود تأمین کند اما شورای شهر بارسلونا با اشاره به این امر که ایده افزایش این شعاع محدود همیشه وجود داشته است، اعلام کرد که پنل‌های خورشیدی پشت‌بام مدرسه کواتر کانتونز توسعه خواهد یافت و برق تولیدی آن به مرزهایی فراتر از شعاع ۵۰۰ متری مدرسه انتقال می‌یابد.

شورای شهر همچنین اعلام کرده است که به جز این مدرسه، ۱۱ ساختمان عمومی دیگر نیز در فواصل ۵۰۰ متری از یکدیگر انتخاب شده است تا با نصب پنل‌های خورشیدی بیشتر روی پشت‌بام آن‌ها قدرت فعلی تولید برق از انرژی خورشیدی منطقه افزایش یابد و طرح مذکور در سراسر محله و پس از آن در کل مناطق بارسلونا گسترش یابد. شورای شهر هدف خود را افزایش پنج برابری انرژی خورشیدی در بخش‌های دولتی و خصوصی تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است.

عضو کابینه تغییرات اقلیمی و گذار اکولوژیکی شورای شهر بارسلونا در رابطه با توسعه جوامع انرژی خورشیدی گفت: «جوامع انرژی واقعاً خاص هستند و یافتن راه‌حل‌هایی را ممکن می‌سازند که در صورت فقدان آن‌ها قابل دوام نخواهند بود.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد که ایجاد جوامع انرژی برای کل شهر امکان‌پذیر نیست و راه‌حل نهایی بارسلونا برای بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر خورشید این است که هر یک از خانه‌های شهر روی پشت‌بام خود پنل‌های خورشیدی داشته باشند.

کد خبر 599389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.