AMD؛ برترین سازنده آمریکایی میکروپردازنده‌ها

شرکت AMD در سال ۱۹۸۲ توانست به عنوان دومین سازنده میکروپردازنده‌ها با شرکت مادرتخصصی IBM قرارداد منعقد کند و در سال ۱۹۸۴ به‌عنوان یکی از صد شرکت برتر آمریکا شناخته شود. درحال‌حاضر نیز AMD به‌عنوان نخستین سازنده بزرگ ریزتراشه در جهان شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، AMD (Advanced Micro Devices) یکی از شرکت‌های آمریکایی فعال در زمینه ساخت انواع پردازنده است که در سال ۱۹۶۹ توسط «جری ساندرس» تأسیس شد؛ این شرکت رقیب اصلی اینتل نیز به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۶ شرکت ATI سازنده کانادایی پردازنده‌های گرافیکی، توسط AMD خریداری شد و درحال‌حاضر به عنوان زیرمجموعه این شرکت فعالیت می‌کند. شعبه مرکزی AMD در سانتا کلارا کالیفرنیا واقع است و «لیسا سو» مدیرعامل و «مارک پیرمستر» مدیر ارشد فناوری آن است.

تاریخچه شرکت AMD

شرکت AMD در سال ۱۹۶۹ در کالیفرنیا با رویکرد تولید انواع نیمه‌رساناها از جمله انواع آی‌سی با مدارات مجتمع تأسیس شد و به تازگی نیز به واسطه فعالیت‌های جری ساندرز و همکارانش با سرمایه اولیه ۱۰۰ هزار دلار انواع CPU نیز در این شرکت ساخته می‌شود. نخستین محصول این شرکت یک ماشین حساب بود که در سال ۱۹۷۰ ساخته شد. سال ۱۹۸۲ برای شرکت AMD نقطه عطفی محسوب می‌شد، زیرا در این سال شرکت AMD توانست به عنوان دومین سازنده میکروپردازنده‌ها با شرکت مادر تخصصی IBM قرارداد منعقد کند و در سال ۱۹۸۴ به عنوان یکی از صد شرکت برتر آمریکا شناخته شود. در حال حاضر نیز AMD به عنوان نخستین سازنده بزرگ ریزتراشه در جهان شناخته می‌شود.

شرکت ATI

شرکت ATI در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد و همواره قطب تولید پردازنده‌های گرافیکی و پدیدآورنده تکنولوژی‌های بسیاری مانند استفاده از دو پردازنده گرافیکی در یک برد اصلی بوده است؛ این شرکت علاوه بر تولید پردازنده‌های گرافیکی که بیشتر برای پردازش تصویر خروجی و انجام بازی کاربرد داشت به تولید قدرتمند پردازنده‌های مبتنی بر پردازش موازی نیز ادامه می‌داد.

از سال ۱۹۹۳ و هنگامی که شرکت انویدیا پدید آمد، همواره این دو شرکت به عنوان رقیب یکدیگر شناخته می‌شدند، اما در سال ۲۰۰۶ شرکت ATI با AMD همکاری کرد و عملاً به حاملی مالی قدرتمندی دست‌یافت.

در سال ۲۰۱۰ و همزمان با ورود کارت‌های گرافیکی رادئون، مالک کنونی شرکت ATI یعنی AMD اعلام کرد که دیگر از نام تجاری ATI در محصولات خود استفاده نخواهد کرد و تمامی محصولات گرافیکی با نام AMD به بازار عرضه می‌شود. طبق گفته‌های شرکت AMD دلیل این اقدام جلوگیری از سردرگمی خریداران در هنگام انتخاب محصولات بود. پیش از این نیز AMD نام شرکت ATI را از کارت‌های گرافیکی سری Firepro حذف کرده بود و با اعمال این تغییرات نام شرکت ATI پس از ۲۵ سال فعالیت به خاطرات جهان تکنولوژی پیوست.

محصولات شرکت AMD و ATI

این شرکت همواره در زمینه تولید سه سری کارت گرافیک از قبلی Radeon (برای پردازش گرافیکی)، FirePro (برای پردازش‌های فیزیکی و پیشرفته) و FireGL (برای پردازش‌های موازی و طراحی ۳D) را مدنظر قرار داده است و همواره به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پردازنده گرافیکی شناخته می‌شود. در ادامه فعالیت‌ها و محصولات مختلف شرکت AMD و ATI را مشاهده می‌کنید.

  • در سال ۱۹۸۵، شرکت ای‌تی‌آی به‌عنوان نخستین سازنده بردهای گرافیکی معرفی گردید.
  • در سال ۱۹۸۷، تولید ای‌ام‌دی به هفت هزار چیپ در هفته رسید.
  • در سال ۱۹۸۹، دو شرکت ای‌ام‌دی و ای‌تی‌ای با هم قرارداد همکاری منعقد کردند تا اینکه در سال ۱۹۹۱ اولین سی‌پی‌یو AMD با عنوان AM386 به بازار معرفی گردید و در سال ۱۹۹۲ نخستین چیپ کنترلر سی‌پی‌یو و گرافیک توسط این شرکت ساخته شد.
  • در سال ۱۹۹۳، سی‌پی‌یو AM486 و در سال ۱۹۹۵، سری پنجم ریزپردازنده‌ها یا همان K5 ساخته شد.
  • در سال ۲۰۰۰، نخستین پردازنده یک گیگاهرتزی ای‌ام‌دی تولید شد.
  • در سال بعد، پلت فرم CPU چند هسته‌ای ای‌ام‌دی تولید شد.
  • در سال ۲۰۰۲، نخستین کارت گرافیک ای‌تی‌آی با عنوان ای‌تی‌آی ۹۷۰۰ pro که از نرم‌افزار Directx9 پشتیبانی می‌کرد، روانه بازار گردید و در سال بعد CPU 64 بیتی ای‌ام‌دی تولید شد.
  • در سال ۲۰۰۴، نخستین دو هسته‌ای ای‌ام‌دی معرفی گردید.
  • شرکت کانادایی پردازنده‌های گرافیکی (ای‌تی‌آی) در سال ۲۰۰۶ میلادی، توسط «ای‌ام‌دی» خریداری شد. هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه این شرکت فعالیت می‌کند.

در سال ۲۰۱۰، تولیدات زیر که از شاهکارهای این شرکت محسوب می‌شود، به بازار معرفی شدند:

  • ای‌ام‌دی Phenom II X۶ 1090T Black Edition، یک سی‌پی‌یو پرقدرت شش هسته‌ای.
  • ای‌ام‌دی Opteron 6000 Series، یک CPU هشت یا دوازده هسته‌ای برای سیستم‌های سرور.
  • ای‌ام‌دی a8_5600k، یک سی‌پی‌یو چهار هسته‌ای قدرتمند که در سال ۲۰۱۲، برای ای‌ام‌دی پول‌ساز شد.
  • در سال ۲۰۱۶، خانواده رایزن (RAYZEN) را معرفی کرد.
  • در سال ۲۰۱۸، ای‌ام‌دی سری خانواده ریز معماری هفت نانومتری رایزن که از مجموع پردازنده‌های چند هسته‌ای قدرتمند هستند را معرفی کرد.
کد خبر 599259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.