احیای روابط دیپلماتیک با کشور های همسایه

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به آغاز کار دولت با نقشه راه گسترش روابط خارجی گفت: مبادله سفرا جزو مهم‌ترین گام برای این گسترش روابط با کشورهای دیگر به شمار می‌آید و احیای روابط دیپلماتیک توسط دولت سیزدهم باعث شد که سفرای کشورهای منطقه به ویژه کویت و امارات پس از هفت سال به تهران بازگردند.

سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌های کویت و امارات در ایران اظهار کرد: موضوع گسترش روابط و تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای پیرامونی و مسلمان جز مهمی از مؤلفه قدرت جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم به شمار می‌آید.

وی با اشاره به آغاز کار دولت با نقشه راه گسترش و تعمیق روابط خارجی با محوریت اقتصاد افزود: به طور معمول مبادله سفرا جزو مهم‌ترین گام‌ها برای این گسترش روابط با کشورهای دیگر به شمار می‌آید، احیای روابط دیپلماتیک توسط دولت سیزدهم باعث شد که سفرای کشورهای منطقه به ویژه کویت و امارات پس از هفت سال به تهران بازگردند.

کارشناس مسائل خاورمیانه رویکرد همسایه محوری و اولویت‌های منطقه‌ای دولت را دلیل اصلی بازگشت سفیر کویت و امارات به ایران دانست و گفت: بازگرداندن سیف محمد الزعبی سفیر قبلی امارات به جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده آن است که این کشور علاقه مند به فرستادن سفیر باتجربه به ایران است زیرا امارات در سال و ۹۴ پس از کاهش روابط دیپلماسی عربستان با ایران سفیر خود را به ابوظبی فراخواند.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه ایران پایین‌ترین سطح روابط دیپلماتیک را با کشورهای منطقه را در دولت یازدهم و دوازدهم تجربه کرده است اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و افزایش همکاری‌های بین‌المللی مبتنی بر دیپلماسی منطقه‌ای، کشورهای عربی از جمله عربستان، مصر، امارات و کویت خواستار توسعه روابط با تهران شدند.

صدرالحسینی احیای روابط دیپلماسی با کشورهای منطقه را نشان‌دهنده جایگاه ویژه جمهوری اسلامی در منطقه و عبث بودن اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته برای منزوی کردن جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد: گسترش روابط دیپلماتیک در دولت سیزدهم که بیش از یک سال از آن نمی‌گذرد، جمهوری اسلامی را به نقطه‌ای رساند که بسیاری از کشورهایی که تصور می‌کردند با احضار یا خارج کردن سفیر خود از جمهوری اسلامی ایران می‌توانند به اقتدار منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور ضربه وارد کنند، متوجه اشتباه خود شوند.

وی بازگرداندن سفرای کشورهای منطقه به سفارت خانه‌ها در تهران را راهی برای جبران مافات بیان کرد و گفت: این نشان می‌دهد که کشورهای همسایه علاقه‌مند هستند که جمهوری اسلامی عملکرد نامطلوب آنها را به فراموشی بسپارد در عربستان نیز سفارت‌خانه ایران باز است و اقدامات کنسولی را انجام می‌دهد و به همان نسبت سفارت عربستان نیز در ایران در حال انجام اقدامات کنسولی است.

کارشناس مسائل خاورمیانه درباره احتمال بازگشایی سفارت عربستان در ایران افزود: این موضوع وابسته به نتیجه مذاکراتی است که قرار است بین کارشناسان ارشد دو کشور در هفته‌های پیش رو انجام شود و به طور قطع با توجه به تمایل دو کشور برای بازگرداندن سفرای خود به کشورهای میزبان، این اقدام دور از ذهن نخواهد بود.

کد خبر 599221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.