طرح «میدان تا میدان» بهره‌برداری می‌شود

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: طرح «میدان تا میدان» با مرمت یک کیلومتر از سقف و کف بازار بزرگ اصفهان امروز (چهارشنبه) بهره‌برداری می‌شود.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به بهره‌برداری از طرح میدان تا میدان، اظهار کرد: این طرح که به استحکام‌بخشی و مرمت طاق‌های بازار بزرگ و بازارهای انشعابی به طول یک کیلومتر پرداخته است، امروز _چهارشنبه دوم شهریورماه_ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بازار بزرگ که تاریخ دولت‌های صفوی و سلجوقی را اتصال می‌دهد، کانال شریان تاریخی در طول تاریخ و محل حضور صنعت‌گران و انبوه بارهایی بوده است که در کاروانسراها تخلیه می‌شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه طاق‌های بازار نیاز به حفاظت جدی دارد و دستخوش آسیب‌هایی در طول زمان شده است حدود یک کیلومتر از سقف مورد مرمت ویژه شامل سبک‌سازی، عایق‌کاری و استحکام‌بخشی شده است.

وی با بیان اینکه پس از استحکام‌بخشی، تزئینات زیر طاق‌ها مورد مرمت قرار گرفته است، گفت: بر اساس شواهد تاریخی مشابه مصالحی که زیر طاق‌ها به کار گرفته شده، در این پروژه به کار رفته است، همچنین با توجه به اینکه سنگ فرش کف بازار با پستی و بلندی‌هایی روبه‌رو بود، این بخش هم یکنواخت شده است.

ایزدخواستی با تاکید بر اینکه با احداث ناکش‌ها در بازار توانسته‌ایم از رطوبت زیرسطحی در این بخش محافظت کنیم، افزود: در طرح میدان تا میدان حدود ۸۰ طاق مورد مرمت قرار گرفته است که ۳۲ سقف در بازار سماورسازها، ۱۲ سقف در بازار قنادها و مابقی در شریان‌های اصلی بازار بوده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه عواملی همچون آتش‌سوزی و برق می‌تواند امنیت بازار بزرگ اصفهان را به خطر بیندازد، اظهار کرد: یکی از این نوع خطرات، در بخش سازه‌ای و فرسودگی سقف‌ها است که با کمترین بارش این خطر دوچندان می‌شود، بنابراین در این طرح سعی شده است با استحکام‌بخشی طاق‌ها، محافظت قابل توجهی از بازار صورت گیرد، همچنین با اجرای این طرح، آب‌های ناشی از نزولات آسمانی به سوی ناودان هدایت می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: با مرمت هر سقف، تمام موارد فنی نیز بهبود پیدا می‌کند و از سوی دیگر با سنگ‌فرش بازار رطوبت زیرسطحی بازار را با ایجاد ناکش هدایت و کنترل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هزینه اجرای طرح میدان تا میدان ۱۲ میلیارد تومان بوده است، گفت: با توجه به اهمیت بازار به عنوان فعال‌ترین نمونه میراث فرهنگی شهر اصفهان که هنوز زنده است و عناصری همچون مدارس، کاروانسراها و مساجد را در خود جای داده است، سیاست سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری در سال جاری در قالب چهار طرح در حوزه بازار و احیا و مرمت آن است.

کد خبر 599181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.