دریچه‌ آشنایی با ناشناخته‌های کیهان چیست؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: طیف‌های امواج الکترومغناطیس که شامل گاما، ایکس، مرئی، فروسرخ و رادیویی می‌شود، بسیار حائز اهمیت است؛ اما بخش قابل توجهی از این امواج نمی‌تواند از جو زمین عبور کند و تلسکوپ‌های فضایی برای بررسی این امواج کاربرد دارد.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه برخی از طیف‌های نوری از جو زمین عبور نمی‌کند، اظهار کرد: یکی از دلایل استفاده از رصدخانه‌های فضایی این است که طیف‌های مختلفی از امواج الکترومغناطیسی نمی‌تواند از جو عبور کند.

وی افزود: نوری که ناظران زمینی از اجرام آسمانی مشاهده می‌کنند، تنها درصدی کوچک از امواج است که به زمین می‌رسد، اما بسیاری از طیف‌ها را نمی‌توان با تلسکوپ‌های زمینی دریافت کرد و برخی از آن‌ها نیز بسیار مهم است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: طیف‌های امواج الکترومغناطیس که شامل گاما، ایکس، مرئی، فروسرخ و رادیویی می‌شود، بسیار حائز اهمیت است اما بخش قابل توجهی از این امواج نمی‌تواند از جو زمین عبور کند و تلسکوپ‌های فضایی برای بررسی این امواج کاربرد دارد.

وی اشاره کرد: بیشتر تلسکوپ‌های فضایی نیز برای بررسی طیف‌هایی ساخته می‌شود که توسط تلسکوپ‌های زمینی قابل رؤیت نیست و تنها با خروج از جو می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.

مرادی با اشاره به اختلالاتی که جو بر نور اجرام ایجاد می‌کند، گفت: یکی از مشکلات تلسکوپ‌های زمینی وجود اختلال در نور اجرامی است که از جو زمین عبور می‌کند که البته این مشکل با تکنولوژی کنونی تقریباً مرتفع شده است.

وی تصریح کرد: در دهه اخیر با استفاده از هوش‌مصنوعی و ترکیب آن با علم مکانیک و الکترونیک قابلیت‌های جدیدی برای رصدخانه‌های زمینی ایجاد شده است که می‌تواند متناسب با شرایط جوی خطایی که به دلیل اختلال در نور ستارگان و اجرام آسمانی به‌وجود آمده است را از بین ببرد و تا حدودی این مشکل را مرتفع کند.

این پژوهشگر علوم فضایی افزود: درحال‌حاضر اختلالی که در نور اجرام آسمانی وجود دارد با تکنولوژی کنونی حل می‌شود، اما همچنان مشکل دریافت امواج الکترومغناطیسی وجود دارد و برخی از این امواج نمی‌تواند از جو زمین عبور کند.

وی در همین رابطه ادامه داد: با توجه به اینکه مشکل اختلال در نور اجرام آسمانی تا حدودی رفع شده است، می‌توان با استفاده از تکنولوژی نوین تلسکوپ‌های زمینی ایجاد کرد که در طیف مخصوص زمین حتی بهتر از جیمز وب فعالیت کند.

کد خبر 599129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.