لزوم توسعه رشته‌های مهارتی در ایران

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: سعادت هر جامعه‌ای در گرو آن است که بتواند با افزایش مهارت شرایط مساعدتری برای آیندگان ایجاد کند؛ یکی از مسائلی که نظام آموزشی کشور از آن‌ها غفلت کرده توسعه رشته‌های مهارتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد رضایی امروز _سه‌شنبه یکم شهریورماه_ در نشست خبری این مرکز علمی ضمن تسلیت شهادت امام زین‌العابدین (ع)، اظهار کرد: به‌خاطر زحمات شبانه‌روزی پزشکان در دوران همه‌گیری ویروس منحوس کرونا جا دارد از زحمات این قشر زحمت‌کش تشکر ویژه‌ای صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری نشست‌های خبری تبلیغ این مرکز علمی نیست، افزود: سعادت هر جامعه‌ای در گرو آن است که بتواند با افزایش مهارت شرایط مساعدتری برای آیندگان ایجاد کند؛ یکی از مسائلی که نظام آموزشی کشور از آن‌ها غفلت کرده توسعه رشته‌های مهارتی است.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان ادامه داد: در گذشته بیشتر آموزش‌ها در ایران به‌صورت تئوری بود و خانواده‌ها نیز از این نوع آموزش استقبال می‌کردند ولی آسیب‌های این مسئله در حال حاضر قابل مشاهده است.

وی تاکید کرد: بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی است و در ایران نیز باید سعی کنیم تربیت نیروی انسانی را به سمتی حرکت دهیم تا بیشترین بهره‌وری را داشته‌باشد.

رضایی اشاره کرد: در گذشته کسب‌وکار از پدر به فرزند منتقل می‌شود و در تمام خانواده جریان داشت، اما امروزه تمام دنیا با یکدیگر در ارتباط است و باید سعی کنیم کسب‌وکارها را توسعه دهیم و بتوانیم بر اساس نیاز جامعه فعالیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در این راه تسهیل‌هایی انجام شود تا وظیفه‌ای که در حوزه توسعه آموزش، هدایت خانواده‌ها و راهنمای دانش‌آموزان و دانشجویان داریم به خوبی انجام شود و از ظرفیتی که در کشور داریم، بهره‌مند شویم.

در ادامه عباس تاتایی، رئیس مرکز آموزش علمی‌کاربردی جامعه اسلامی کارگران اصفهان گفت: در برنامه توسعه ششم تصمیم بر این شد که ۳۰ درصد آموزش را به سمت مهارت هدایت کنیم، اما متاسفانه به دلایل مختلف تنها ۱۳ درصد این هدف محقق شد.

وی افزود: یکی از دلایل اینکه نتوانستیم به هدف‌گذاری برنامه توسعه ششم برسیم آگاهی و تطابق نداشتن آموزش‌های گذشته با نیاز فعلی صنعت است.

رئیس مرکز آموزش علمی‌کاربردی جامعه اسلامی کارگران اصفهان ادامه داد: در این راستا یکی از قدم‌هایی که دانشگاه جامع علمی کاربردی برداشته است ایجاد تناسب بین رشته‌های تحصیلی و مشاغل موجود است که طبق این شرایط افرادی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌توانند در رشته مورد نظرشان مشغول به کار شوند.

وی تاکید کرد: امیدواریم که بتوانیم از پتانسیل‌های زیاد استان اصفهان به خصوص در زمینه گردشگری بهره‌مند شویم و اطلاع‌رسانی را به خوبی انجام دهیم.

در ادامه عبدالرضا طیاری، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر اصفهان ضمن گرامی‌داشت روز پزشک، اظهار کرد: در گذشته مهارت بیش‌تر از علم مورد توجه قرار می‌گیرد که این مسئله در روستاها به‌وضوح قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: اگر به شرایط روستاها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که هر شخصی مهارت‌های به‌خصوص خود را در حوزه‌های مختلفی مانند کشاورزی و نجاری داشته است و می‌تواند امور روستا را پیش‌ببرد.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر اصفهان ادامه داد: با گذشت زمان جامعه به سمت دانش سوق یافت و بدون توجه به مهارت به کسب دانش پرداخت که این مسئله باعث شد از کشورهای پیشرفته عقب بمانیم.

وی افزود: در چند سال اخیر به این نتیجه رسیدیم که دانش و مهارت در کنار یکدیگر اهمیت دارد و به همین دلیل دانشگاه علمی کاربردی ایجاد شد، اما متاسفانه به دلایل مختلفی نتوانستیم به اهداف مربوطه دست‌یابیم.

طیاری تاکید کرد: مهارت لازمه جامعه جدید است و دانش نیز همیشه نیاز جامعه بوده به همین دلیل دانش و مهارت باید در کنار هم قرار بگیرد تا مسیر تحصیل تغییر یافته و دانشجویان بتوانند از موقعیت خود نهایت استفاده را ببرند.

وی اشاره کرد: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که دانشجویان با کسب مهارت در مرکز آموزشی علمی و کاربردی به راحتی توانسته‌اند به کشورهای مختلف مهاجرت کنند و ادامه تحصیل دهند یا مشغول به کار شوند؛ بنابراین جامعه باید به سمت کسب دانش و مهارت در کنار یکدیگر هدایت شود.

ابراهیم یزدی، رئیس مرکز آموزش مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان نیز در ادامه نشست خبری دانشگاه علمی کاربردی اصفهان اظهارکرد: مهد قرآن و ولایت یک موسسه عام‌المنفعه است که در راستای برطرف کردن نیازهای قرآنی فعالیت می‌کند.

وی اشاره کرد: در این زمینه فعالیت‌های بسیاری وجود داشت، اما نیاز بود که این فعالیت‌ها در دانشگاه نیز توسعه یابد؛ در حال حاضر مرکز مهد قرآن کریم و ولایت اصفهان که در زمینه امور دینی و مذهبی فعالیت می‌کند در ۹ رشته مرتبط با این حوزه دانشجو می‌پذیرد.

رئیس مرکز آموزش مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد تا به امروز پیرامون ۹ رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی فعالیت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: رشته‌هایی که در مقطع کاردانی داریم شامل: امور فرهنگی، تربیت مربی پیش‌دبستانی، تربیت مربی قرآن کریم، مدیحه و مرثیه سرایی، مبلغ اندیشه و تربیت اسلامی و تکنولوژی آموزشی می‌شود؛ همچنین در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های تربیت مربی پیش‌دبستانی، تربیت مبلغ قرآن کریم و مدیریت امور فرهنگی دانشجو می‌پذیریم.

یزدی افزود: این رشته‌ها براساس نیاز جامعه قرآنی تعیین شده است؛ ما حافظ قرآن داریم، اما متاسفانه بسیاری از آن‌ها توانایی مبلغ قرآن کریم بودن را ندارند.

وی تاکید کرد: با رشته‌هایی که در مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان ایجاد شده قطعاً آینده خوبی در انتظار این حوزه خواهد بود؛ خوشبختانه در حال حاضر که نخستین فارغ‌التحصیلان را در این رشته‌ها داشته‌ایم، بازخورد خوبی دریافت کردیم.

رئیس مرکز آموزش مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر هنگامی که با فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها صحبت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از مباحث برایشان تازه بود و باعث شد که جدی‌تر فعالیت خود را ادامه دهند.

وی افزود: به تازگی مجوز ایجاد مرکز جدیدی تحت عنوان نوآوری قرآن نیز دریافت شده و به‌زودی این مرکز نیز راه‌اندازی خواهد شد.

در پایان بهزاد رضایی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، در خصوص تفاوت آموزش‌های دانشگاه علمی کاربردی با آموزش‌های مجازی گفت: برخی از آموزش‌ها مانند نحوه عکاسی با دوربین را می‌توان با استفاده از بسترهای اینترنتی فراگرفت، اما تعمیر یخچال یا مکانیک خودرو دانشی نیست که در اینترنت وجود داشته‌باشد.

وی تصریح کرد: برای آموزش رشته تعمیر خودرو تا زمانی که در حضور استاد نباشیم و مباحث عملی را فرابگیریم، دانش کافی نخواهیم داشت؛ درواقع آموزش مجازی مانند یادگیری مفهوم انتگرال است، اما برای اینکه بتوانیم انتگرال را حل کنیم، باید نمونه سوال کار کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان ادامه داد: آموزش مجازی می‌تواند در برخی از حوزه‌ها جایگزین آموزش حضوری شود، به طور مثال هنگامی که نیاز است متخصصی از خارج کشور برای چند ساعت تدریس به ایران سفر کند، بهتر است که از آموزش مجازی استفاده کنیم تا هزینه‌ها کاهش یابد.

وی تاکید کرد: در حوزه آموزش‌های مهارتی حتماً باید یادگیری به‌صورت حضوری و عملی باشد و آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین این روند شود؛ درواقع آموزش عملی و مجازی جایگاه خاص خود را دارد و هریک در زمینه به‌خصوصی استفاده می‌شود.

کد خبر 598957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.