سامانه «محچک» پرونده‌های قضائی درباره چک را کاهش می‌دهد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با رونمایی از سامانه «محچک»، شاهد بازگشت اعتبار به چک خواهیم بود.

به گزارش ایمنا، علی صالح‌آبادی در برنامه رونمایی از سامانه «محچک» اظهار کرد: محچک، یکی از پیچیده‌ترین سامانه‌های بانکی محسوب می‌شود که از خردادماه اقدامات لازم برای راه‌اندازی آن انجام شده است.

وی افزود: با راه‌اندازی این سامانه، امکان مسدودسازی حساب‌های صادرکننده چک به میزان مبلغ آن مسدود می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این سامانه امکانی فراهم می‌کند که اعتبار دوباره به چک بازگردد؛ البته پیش از این با راه‌اندازی سامانه «صیاد» امکان ثبت، استعلام و تأیید چک امکان فراهم شد

صالح‌آبادی گفت: با راه‌اندازی سامانه محچک، آخرین حلقه از برگشت اعتبار به چک انجام شد و مردم می‌توانند بدون اینکه همدیگر را بشناسند، از طریق چک به هم اعتماد کنند و معاملات خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: با آغاز به کار سامانه محچک، پرونده‌های قضائی درباره چک کمتر خواهد شد. اکنون قاضی به صورت آنلاین می‌تواند دستور مسدودی حساب‌های چک برگشتی را بدهد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: امروز شاهد تحول مهم در صنعت بانکداری هستیم که ابزار مهمی به نام چک را معتبر می‌کند و موجب بازگشت اعتماد به چک می‌شود.

صالح‌آبادی گفت: با اجرای قانون جدید چک امکان رفع سوءاثر از چک به سه روز کاهش یافت.

انتشار ۷,۵۶۰ میلیارد تومان اوراق در یک ماه

وی درخصوص اوراق گام نیز گفت: تولیدکننده برای خرید مواد اولیه می‌تواند به جای پول نقد با اعتباری که نزد بانک دارد اوراق به فروشنده بدهد و بانک اوراق را تضمین می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دریافت‌کننده اوراق در صورت نیاز می‌تواند اوراق را در بازار سرمایه تنظیم و مبلغ دریافت کند و با این اقدام نقدینگی در بازار کاهش می‌یابد.

صالح‌آبادی کرد: با توسعه ابزارهای اعتباری چرخه اقتصاد می‌چرخد و در بحث اقتصاد کلان اتفاق مثبتی می‌افتد.

به گفته وی حجم انتشار اوراق از بهمن ۹۹ تا تیرماه سال جاری ۸,۸۰۰ میلیارد تومان بود و طی یک ماه این رقم به ۷,۵۶۰ میلیارد تومان رسید.

منبع: ایرنا

کد خبر 598950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.