فکر نمی‌کردم در استقامت جاده طلا کسب کنم/کسب مدال نتیجه کار تیمی بود

«مسابقات استقامت جاده، هزاران حالت برای رخداد دارد. پنج شرکت‌کننده بودیم و امکان داشت این فرصت برای هرکدام از ما پیش بیاید؛ مسیری ناهموار داشتیم که هزار و ۵۰۰ متر تغییر ارتفاع داشت و این شرایط در تخصص من نبود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد گنج‌خانلو دوچرخه‌سوار تیم ملی و عضو تیم سپاهان، به‌تازگی موفقیت بزرگی را در مسابقات کشورهای اسلامی رقم زد. این ورزشکار که دوچرخه‌سواری را از سن هشت سالگی آغاز کرده، مدال‌های زیادی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است و آخرین قهرمانی وی به بازی‌های کشورهای اسلامی که در قونیه برگزار می‌شد، بازمی‌گردد.

گنج‌خانلو در رقابت‌های «استقامت جاده» با وجود رقیبان سطح بالا، موفق شد مدال طلای بازی‌ها را از آن خود کند. خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با این دوچرخه‌سوار داشته که در ادامه می‌خوانید:

ابتدا از مسابقات کشورهای اسلامی شروع کنیم، ‏‬ سطح این مسابقات چگونه بود؟

مسابقات سطح بالایی را شاهد بودیم. رقیبان خوبی مانند مراکش، الجزایر، ازبکستان و ترکیه در این مسابقات حضور داشتند که کشورهایی همچون قزاقستان و امارات نیز از نفرات سطح اولی برخوردار بودند.

فکر می‌کردید در مسابقات استقامت جاده مدال طلا کسب کنید؟

واقعیت این است که این تصور را نداشتم، مسابقات «استقامت جاده» هزاران حالت برای رخداد دارد. پنج نفر شرکت کننده بودیم و امکان داشت این فرصت برای هرکدام از ما پیش بیاید، مسیری ناهموار داشتیم که هزار و ۵۰۰ متر تغییر ارتفاع داشت و این شرایط در تخصص من نبود؛ در واقع روی طلای این رشته حساب نمی‌کردم. همه تیم‌های شرکت کننده یکدیگر را می‌شناسند و می‌دانستند تخصص من در قسمت آخر مسابقه و سرعتی است که در اوایل رقابت سعی کردند کار را برای من دشوار کنند. درنهایت این را باید اضافه کنم که ورزش‌دوستان فکر می‌کنند این مدال به صورت شخصی به دست آمد، اما باید بگویم نتیجه کار تیمی بود.

برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند سطح مسابقات اسلامی پایین بود، نظر شما در این باره چیست؟

در گذشته مدال‌های زیادی گرفتم، اما این مدال بازتاب و ارزش زیادی داشت و سطح مسابقه بالا بود. در استقامت، دو دوچرخه‌سوار حرفه‌ای از امارات بودند که اگر این رقابت‌ها ارزش نداشت، آن‌ها دو ورزشکار خود را در مسابقات حاضر نمی‌شدند. از طرف دیگر تیم ملی والیبال ایران با تیم (ب) خود وارد این رقابت‌ها شد که نشان می‌دهد در آن رشته حریفان قدر نبودند، اما در دوچرخه‌سواری بانوان فردی حضور داشت که در المپیک سال گذشته سه مدال کسب کرده بود.

فکر نمی‌کردم در استقامت جاده طلا کسب کنم/ کسب مدال نتیجه کار تیمی بود

با این تفاسیر به نظر می‌رسد برخی صحبت‌ها از پایین بودن سطح مسابقات تنها یک ادعای بی‌اساس است

این موضوع اهمیت ندارد که می‌گویند سطح مسابقات کشورهای اسلامی پایین بود، آن‌ها قصد دارند ارزش کار ورزشکار را پایین بیاورند. در یک سری رشته‌ها این موضوع درست است، اما برای کل کاروان صدق نمی‌کند. برای مثال در والیبال رقیبان خوبی حضور نداشتند، در هندبال تنها قطر به عنوان رقیب شناخته می‌شد؛ اما در دوچرخه‌سواری حدود پنج سال است کشورهای آسیایی سرمایه‌گذاری زیادی انجام دادند و ورزشکاران کشورهایی مثل الجزایر، امارات و قطر در سطح اول دنیا رکاب می‌زنند. عمده مدال‌های کاروان ایران در رشته‌هایی به دست آمد که واقعاً در آن قوی هستیم مانند کشتی و وزنه‌برداری که در این دو رشته هر نفر چند مدال کسب کرد زیرا رقیبان اصلی آن‌ها حضور نداشتند.

در آینده‌ای نزدیک مسابقات هانگژو را پیش را دارید، پیش‌بینی شما از این رقابت‌ها چیست؟

بازی‌های آسیایی آینده سطح پایینی دارد و اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسابقه سال آینده ما، دوچرخه‌سواری محسوب می‌شود. امسال چند مسابقه داریم، در آخر بدنسازی می‌کنیم و برای رقابت‌های آسیایی آماده می‌شویم.
در این مسابقات، در پیست و جاده رکاب می‌زنم که نتیجه‌گیری ما بستگی به سرمایه‌گذاری که قرار است انجام شود دارد. نشان دادیم توانایی داریم، اما باید سرمایه‌گذاری شود، به این شکل که در گام اول در بیشتر رقابت‌های آسیایی، اروپایی و جهانی حضور داشته باشیم و سطح مسابقات را رصد کنیم. در گام دوم هم باید تجهیزات باشد، اگر این دو را رعایت کنیم نیازی به مربی خارجی نیست و قطعاً نتیجه می‌گیریم.

برای سپاهان در لیگ برتر رکاب می‌زنید.شرایط حضور در مسابقات با زردپوشان چگونه است و مسابقات لیگ تا چه زمانی ادامه دارد؟

شرایط تیم خوب است، تا پایان سال میلادی ۲۰۲۲ با سپاهان قرارداد دارم و امسال سال خوبی برای من بود زیرا توانستم در دو مسابقه مهم یعنی قهرمانی آسیا و بازی‌های کشورهای اسلامی مدال طلا و برنز بگیرم.

امسال لیگ برتر جاده خیلی حساس و نفس‌گیر شده و امتیازات خیلی نزدیک است، رقابت بین چهار تیم اول بسیار تنگاتنگ پیش می‌رود و امیدوارم بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم. در بخش پیست هم با اقتدار قهرمان هستیم.

کد خبر 598917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.