تولید رمزارز در کشور نیاز تجار خرد را هم تامین نمی‌کند

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران گفت: استفاده صرف از رمزارزهای استخراج شده در داخل کشور موضوع عمیقی نیست، چون نیاز تجار خرد راهم نمی‌تواند تأمین کند.

عباس آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به‌طورمیانگین در هر روز صد میلیون دلار تقاضای خرد ارزی برای تجارت داریم؛ درعین‌حال که رمزارزها برای تهاتر می‌توانند بسیار مناسب باشند اما میزان استخراج آن‌ها پاسخ‌گوی تولید نیست.

وی افزود: دارایی‌های دیجیتال به عنوان یک کلاس جدید دارایی، مقبولیتی عام و جهانی دارد و استفاده از آن برای تهاتر خارجی اقدامی پسندیده است.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران ادامه داد: بعد از مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۸، تبصره دیگری در سال ۱۳۹۹ به آن اضافه شد. این تبصره مبنی بر این بود که باید برای رمزارز تازه استخراج شده، سازوکاری از سوی بانک مرکزی و وزارت صمت اتخاذ شود تا به چرخه اقتصاد بازگردد.

آشتیانی با بیان اینکه این مصوبه پس از یک فرایند زمان‌بر به اجرا درآمده است، گفت: این اقدام را به فال نیک می‌گیریم چون اقدام مثبتی در تجارت خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: بسترهای لازم برای تبادل رمزارز در سایت سازمان توسعه تجارت به نشانی tpo.ir بارگذاری شده و آماده ارائه به عموم است.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران گفت: طبق آخرین ابلاغ سازمان صمت و مصوبه هیئت وزیران، این تهاتر باید از طریق رمزارزهایی صورت بگیرد که در داخل کشور استخراج شده است.

مجوزهای لازم برای استفاده از بیت‌کوین در تجارت خارجی صادر شده است

آشتیانی تصریح کرد: با توجه به اینکه مجوزهای لازم برای بیت کوین صادر شده، شاهد حضور این رمزارز در تهاتر خارجی هستیم. علاوه بر بیت‌کوین امکان استخراج قانونی رمزارزهای دیگر مانند لایت‌کوین و اتریوم نیز در کشور وجود دارد اما سازوکاری برای این دو رمزارز در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه مزیت‌های زیادی برای این نوع تهاتر وجود دارد، گفت: سه نکته اساسی در این تهاتر وجود دارد که باید به آن توجه شود؛ نکته اول این است که وقتی یک صادرکننده کالا یا خدمتی را صادر می‌کند به عنوان رفع تعهد ارزی کارت بازرگانی باید ارز آن را به داخل کشور بازگرداند؛ بر این اساس آیا افراد می‌توانند همچنان رمزارز دریافت کند؟ اصلاً آن را باید به چه صورت در اختیار واردکنندگان دیگری که قصد واردات از این طریق را دارند، قرار داده شود؟

مدیر عامل انجمن بلاکچین ایران ادامه داد: نکته دوم این است که استفاده صرف از رمزارزهای استخراج شده در داخل کشور عمیق نخواهد بود، چون ظرفیت تولیدی کفاف نیاز تجار خرد را هم نمی‌دهد.

آشتیانی خاطرنشان کرد: سومین نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که دارایی‌های دیجیتال به عنوان منشأ ارز و تأمین آن در تهاتر نیازمند الزامات قانونی است. درواقع نوع از دارایی باید به صورت رسمی در کشور شناخته شود.

کد خبر 598844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.