بازار بزرگ اصفهان امن‌تر شد

در بهمن‌ماه سال ۹۸ ساماندهی بازار بزرگ اصفهان از میدان امام (ره) تا میدان امام علی(ع) به طول ۹۴۰ متر در دستور کار قرار گرفت که این اقدام در راستای ارزش‌گذاری بر ابنیه تاریخی اصفهان، ایمن‌سازی معبر برای شهروندان و مدیریت پیش از بحران و حادثه انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار بزرگ اصفهان یکی از بازارهای مهم دوره صفوی محسوب می‌شود؛ قسمتی از این بازار در نزدیکی مسجد جامع و میدان امام علی (ع) (میدان عتیق سابق) در دوره سلجوقیان وجود داشته است و پس از ایجاد دولتخانه صفوی در نزدیکی میدان نقش‌جهان، این بازار به سمت این میدان تاریخی امتداد پیدا کرد که این اقدام در دوران حکومت شاه عباس اول آغاز شد، اوج گرفت و تا پایان این دوره ادامه داشت و بخشی از این بازار در دوره قاجار تکمیل شده است.

حدود ۲۷ هزار باب مغازه در بازار بزرگ اصفهان وجود دارد که این میزان با احتساب بازارهایی همچون نجارها، رنگرزها و کفاش‌ها در نزدیکی خیابان حکیم است؛ با توجه به اینکه بازارها در گذشته مرکز فعالیت‌های اقتصادی بود، مدارس، مساجد و حوزه‌های علمیه در نزدیکی آنها ایجاد می‌شد و بر رونق آن می‌افزود.

با توجه به وجود حمام‌ها در نزدیکی بازار بزرگ اصفهان و لزوم نگهداری این ابنیه تاریخی، ساماندهی این بازار تاریخی در دستور کار قرار گرفت؛ کف‌سازی و احداث کانال ناکش برای کاهش اثرات منفی حمام‌ها بر این بازار، ارزش‌گذاری بر ابنیه تاریخی اصفهان، ایمن‌سازی معبر برای شهروندان و مدیریت پیش از بحران و حادثه از جمله دلایل شهرداری منطقه سه برای ساماندهی بازار بزرگ اصفهان است.

ساماندهی بازار بزرگ اصفهان با صرف ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار

محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ ساماندهی بازار بزرگ اصفهان از میدان امام (ره) تا میدان امام علی (ع) به طول ۹۴۰ متر در دستور کار شهرداری این منطقه قرار گرفت و با توجه به تراکم مغازه‌ها در این بازار و برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای کسبه، این بازار به چندین بخش ۵۰ متری تقسیم و ساماندهی آن بخش به بخش آغاز شد.

بازار بزرگ اصفهان امن‌تر شد

وی می‌افزاید: با توجه به وجود تأسیسات شهری در بازار بزرگ، با همکاری شرکت‌های خدمات‌رسان، جابه‌جایی این تأسیسات به صورت ۵۰ متری انجام و باعث افزایش زمان اجرای پروژه ساماندهی شد؛ در این بین کف‌سازی، احداث کانال ناکش، ایزولاسیون یا آجرفرش و آجرنما و سفیدکاری بازار آغاز شد و در صورت لزوم سبک‌سازی بام نیز انجام می‌شد.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای اجرای آجرنمای بازار، هر بخش از آن باید داربست بسته می‌شد و به‌دلیل تردد زیاد، باید با احتیاط کامل این اقدام انجام می‌شد، تصریح می‌کند: ساماندهی بازار بزرگ اصفهان برای شهرداری ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه داشته است، اما به دلیل اینکه بخشی از سقف بازار به‌صورت پلیت یا چوب و تخته است، باید مغازه‌های اطراف آزادسازی شود و ساماندهی آن طی پروژه‌هایی در آینده در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: آسفالت‌برداری، حفر کانال ناکش در دو طرف بازار، نوسازی و جابه‌جایی تأسیسات شهری، زیرسازی و سنگ‌فرش اصلی اقداماتی است که در پروژه ساماندهی بازار بزرگ اصفهان انجام شده است.

کلاهدوزان خاطرنشان می‌کند: پروژه ساماندهی بازار بزرگ اصفهان به‌عنوان یک پروژه شاخص روز چهارشنبه _دوم شهریورماه ۱۴۰۱_ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

کد خبر 598741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.