۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
«هابل» تصویر جدید ثبت کرد

دوربین میدان باز و سیاره‌ای تلسکوپ «هابل» جزو کاربردی‌ترین تجهیزات آن به شمار می‌رود؛ این دوربین تمام اجسام کیهان را مورد بررسی قرار می‌دهد و اکثر تصاویری که از پراکندگی و خوشه‌های ستاره‌ای در سایت‌های مختلف مشاهده می‌شود، توسط این دوربین گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تلسکوپ هابل یک تصویر جدید از منطقه‌ای مملو از ستاره در صورت فلکی کمان ثبت کرده است. این خوشه کروی NGC6540 نام دارد و همراه میلیون‌ها ستاره در آسمان می‌درخشد. تصویر جدید با کمک مشاهدات ابزارهای Wide Field Camera3 و دوربین پیشرفته برای تحقیقات تلسکوپ هابل ثبت شده است.

تلسکوپ هابل چیست؟

محسن منتظری، کارشناس فضایی رصدخانه لارستان با بیان اینکه تلسکوپ فضایی هابل انقلابی در علم کیهان‌شناسی و نجوم ایجاد کرد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مطالعه پیرامون این تلسکوپ از سال ۱۹۲۳ آغاز و در نهایت با ساخته شدن به دست سازمان فضایی ناسا و اروپا در آپریل ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد.

وی می‌افزاید: هابل باید به شکلی از جو زمین خارج می‌شد که ارتعاشات جوی بر روی آن تأثیر نگذارد و مشکلاتی که در تصویربرداری از زمین وجود دارد را حذف کند که با بررسی و مطالعات در نهایت این تلسکوپ از پایگاه فضایی کندی آمریکا با موشک شاتل دیسکاوری با موفقیت به فضا پرتاب و در نقطه مورد نظر قرار گرفت.

این کارشناس فضایی رصدخانه لارستان در رابطه با مشخصات این تلسکوپ اظهار می‌کند: وزن هابل حدود ۱۱ تن است و در ارتفاع ۵۵۹ کیلومتری زمین قرار گرفته است؛ شتاب آن هشت متر بر ثانیه بوده و هر ۹۶ الی ۹۷ دقیقه یک بار به دور زمین گردش می‌کند که گاهی اوقات از آسمان ایران نیز می‌گذرد.

منتظری در رابطه با قابلیت خاص این تلسکوپ می‌گوید: هابل تنها تلسکوپی است که قابلیت تعمیر و نگهداری بیرون از جو زمین را دارد و تا سال ۲۰۲۰ پنج بار تعمیر شده است؛ این تلسکوپ حدود ۳۰ سال فعالیت کرده است که طبق محاسبات انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ الی ۲۰۴۰ به کار خود ادامه دهد.

تجهیزات تلسکوپ فضایی هابل

منتظری در رابطه با تجهیزات به کار رفته در این تلسکوپ می‌گوید: هابل دارای یک دوربین پیشرفته است که به بررسی آب و هوای دیگر سیارات، نقشه برداری از کیهان و مطالعه ستارگان می‌پردازد؛ این دوربین جایگزین قطعه قبلی _که سوژه‌های کم‌نور را مورد بررسی قرار می‌داد_ شده و تا به امروز، تصاویر بسیار باکیفیتی را ارائه داده است.

وی ادامه می‌دهد: دیگر قطعه این تلسکوپ دوربین میدان باز و سیاره‌ای است که جزو کاربردی‌ترین تجهیزات آن به شمار می‌رود؛ این دوربین تمام اجسام کیهان را مورد بررسی قرار می‌دهد و اکثر تصاویری که از پراکندگی و خوشه‌های ستاره‌ای در سایت‌های مختلف مشاهده می‌شود، توسط این دوربین گرفته شده است.

این کارشناس فضایی رصدخانه لارستان اشاره می‌کند: دوربین فروسرخ و طیف‌نگار، دیگر قطعه این تلسکوپ است و از قطعه دیگر آن می‌توان به حسگرهای راهنمایی دقیق که هدف‌گیری دقیق روی اجرام آسمانی را برعهده دارد، اشاره کرد.

کد خبر 598662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.