خاندوزی: دولت نباید حسابرس خود را از بخش خصوصی انتخاب کند

وزیر اقتصاد گفت: معتقدم که دولت نباید حسابرس خود را از بخش خصوصی انتخاب کند، زیرا احتمال اینکه بعدها بخواهد اراده‌اش را در حسابرسی تحمیل کند، وجود دارد و بدیهی است که بخش خصوصی، راحت‌تر از بخش دولتی به چنین خواسته‌ای تمکین خواهد کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، سیداحسان خاندوزی در دیدار با اعضای شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران اظهار کرد: در حوزه بازار خدمات حسابداری، قائل به این هستم که باید تا حد ممکن این بازار در کشور توسعه یابد و معتقدم که دولت باید از هر عاملی که به «عرضه» و «تقاضای» این بازار و افزایش اعتماد به خروجی‌های آن کمک کند، حمایت به عمل آورد.

وی افزود: شاید برخی فکر کنند، توسعه طرف «عرضه» در ارائه خدمات حسابداری به کیفیت آن لطمه می‌زند، اما معتقدیم لزوماً این‌طور نیست و سرانه‌ها را هم که در دنیا مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم، این دو «ارزش» قابل جمع است؛ یعنی می‌توانیم بازار را گسترش دهیم و درعین‌حال نهاد تنظیم‌گر نیز می‌تواند به شکلی قانون‌گذاری کند که از استانداردهای مورد نظر دور نشویم.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: معتقدم که دستگاه‌های دولتی برای گرفتن خدمات، قادر نباشند بین مؤسسات حسابرسی، دست به انتخاب بزنند و درخصوص اینکه با چه مؤسسه‌ای قرارداد ببندند، اعمال‌نظر کنند.

خاندوزی «عدم توازن بخش خصوصی و عمومی» در اقتصاد ایران را به عنوان یک عامل مؤثر در این زمینه مورد اشاره قرار داد و گفت: خوشمان بیاید یا نیاید، دولت و نهادهای عمومی، همچنان دست بالا را در همه اقتصاد کشور دارند و کسانی که ارتباطاتی با دولت دارند می‌توانند از رانت آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: به همین دلیل معتقدم که دولت، حسابرس خود را از بخش خصوصی انتخاب نکند، زیرا احتمال اینکه بعدها بخواهد اراده خودش را در حسابرسی تحمیل کند وجود دارد و بدیهی است بخش خصوصی، راحت‌تر از بخش دولتی به چنین خواسته‌ای تمکین خواهد کرد.

وزیر اقتصاد یادآور شد: بنابراین نگاه من به مسئله این است که کمک کنیم تا بازار، توسعه کمی و کیفی پیدا کند و کیفیت گزارش‌دهی‌ها ارتقا یابد؛ حتماً هم باید تلاش کنیم تا مرز بین دولت و بخش غیردولتی مراعات شود، کما اینکه در بسیاری از کشورها وضع به همین گونه است که حسابرسی دولت را یک نهاد ویژه رسمی انجام می‌دهد.

خاندوزی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص اقدامات لازم به منظور افزایش ضریب نفوذ خدمات حسابداری نیز گفت: کاملاً آماده‌ایم که هر پیشنهادی در این زمینه را به شرط اینکه در نهایت به نفع کل اقتصاد کشور باشد، بررسی کنیم و در صورت نیاز، در قالب تنظیم مقررات یا تصویب قوانین، با همکاری قوه مقننه، اقدام به عمل آوریم.

وی با استقبال از پیشنهادات ارائه شده درخصوص تقویت استقلال حرفه‌ای حسابداران گفت: متأسفانه درحال‌حاضر این اتهام بر چهره مؤسسات مالی نشسته است که این‌ها در تهیه گزارش‌های خود، واقعاً مستقل و حرفه‌ای نیستند و متأثر از عوامل بیرونی هستند؛ درحالی‌که آن‌قدر باید دامن این حرفه از حرف و حدیث مبرا باشد که مثلاً یک قاضی بتواند قاطعانه بگوید که فلان گزارش، به خاطر وجود امضای حسابرس در ذیل آن، کاملاً معتبر است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه همگرایی خوبی درخصوص دفاع از حیثیت و استقلال حرفه‌ای حسابداری بین ما و شما وجود دارد، تصریح کرد: معتقدم که در این دوره از دولت، با موانع کمتری برای پیشبرد منطق خودتان در ارتقای استقلال حرفه‌ای و کاهش بسترهای بروز فساد مواجه خواهید بود.

خاندوزی در خاتمه با توجه به ضرورت طرح بی‌واسطه نظرات، انتقادات و بررسی مشکلات احتمالی، بر تداوم جلسات این چنینی با اعضای شورای عالی جامعه حسابداران رسمی تأکید کرد.

کد خبر 598643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.