۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
عدالت خاموش فضای سبز در اراک

خبرهای رسیده از اراک حکایت از توزیع ناعادلانه فضای سبز در مناطق پنج‌گانه شهرداری این کلان‌شهر دارد، تا جایی که به گفته رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری اراک، منطقه دو دارای کم‌ترین سرانه است و منطقه یک بیشترین سرانه فضای سبز را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فضای سبز در شهرها توأمان ایفاگر چند نقش اساسی در زمینه‌های زیست‌محیطی، زیباسازی منظر شهری و بسترسازی برای ایجاد گفتمان اجتماعی بین شهروندان است، این در حالی است که با توسعه نامتوازن شهرها، توزیع یکپارچه و عادلانه فضای سبز در مناطق مختلف شهری مورد غفلت قرار گرفته است؛ مشکلی که بیشتر شهرهای بزرگ کشور با آن مواجه هستند.

شکل‌گیری یک شهر پایدار در گروی ایجاد عدالت در تمام ابعاد آن است که توزیع عادلانه فضای سبز شهری را نیز شامل می‌شود، با این حال گسترش ساخت‌وسازهای عمرانی بدون توجه به پیوست‌های زیست‌محیطی، فرهنگی و اجتماعی در شهرها باعث کمبود فضای سبز در بعضی مناطق شهری شده است.

این روزها بساز و بفروش‌هایی که آپارتمان‌سازی در شهرها را صرفاً با نیت سود اقتصادی دنبال می‌کنند، بدون توجه کارشناسی نیاز منطقه به فضای سبز، سطح شهرها را پر از آسمان‌خراش‌هایی کرده‌اند که در محیط اطراف خود و سطح پشت‌بام‌ها محیط مناسبی برای ایجاد فضای سبز ندارد، از سوی دیگر افزایش توجیه‌ناپذیر قیمت زمین در پی همین جریان در بعضی مناطق شهری، شرایطی را ایجاد کرده است که شهرداری‌ها نیز از نظر مالی توان تملک زمین برای ایجاد کاربری فضای سبز عمومی در این نواحی را ندارند و این مسئله به چالشی بزرگ در سطح کلان‌شهرهای کشور از جمله اراک تبدیل شده است.

کمبود زمین مانع توزیع عادلانه فضای سبز در اراک شده است

احمد حسنی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهری این کلان‌شهر برابر با ۸۳.۲۶ متر مربع است، می‌گوید: توزیع فضای سبز در مناطق پنج‌گانه شهر اراک به گونه‌ای است که با توجه به مساحت و جمعیت حاضر در هر یک از مناطق، منطقه دو اراک دارای کم‌ترین سرانه فضای سبز و منطقه یک آن دارای بیشترین سرانه فضای سبز است.

وی می‌افزاید: از مهمترین مشکلاتی که مانع توسعه فضای سبز در بعضی از مناطق شهر شده است، می‌توان به کمبود زمین با کاربری فضای سبز و بالا بودن قیمت آن جهت تملک توسط شهرداری اشاره کرد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک اظهار می‌کند: اقدامات پیوسته‌ای در راستای حفظ و توسعه فضای سبز در سطح مناطق پنج‌گانه انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به کاشت نهال و انواع گل‌های دائمی و فصلی، واکاری درختان در راستای جوان‌سازی فضای سبز، سم‌پاشی درختان و ایجاد فضای سبز جدید در بعضی مناطق شهر اشاره کرد.

بیشترین مساحت نوار جنگلی شهر در منطقه یک

حسین زندیه‌وکیلی، شهردار منطقه یک اراک در خصوص میزان سرانه فضای سبز در این منطقه، می‌گوید: سرانه فضای سبز در منطقه یک نسبت به سرانه کلی شهر، همچنین از میانگین کشوری بالاتر است، چرا که بیشترین حجم و مساحت نوار جنگلی شهر در این منطقه قرار دارد.

وی تصریح می‌کند: از جمله فضاهای سبز شهری در منطقه یک می‌توان به بوستان‌های شهدای گمنام، شقایق و لاله، نوار جنگلی شهدای دولت، نوار جنگلی بلوار کاظمی آشتیانی و پارک جنگلی شهید باهنر اشاره کرد، البته تمام نوار جنگلی حاشیه‌های کمربندی در این منطقه قرار دارد که به این مناطق، بافت باغات قنات ناصری، فضای سبز داخلی برخی از ادارات دولتی در منطقه، پارک‌های بزرگی چون دانشجو، پیروزی و مادر نیز اضافه خواهد شد.

شهردار منطقه یک اراک تصریح می‌کند: از جمله اقدامات انجام شده در حوزه فضای سبز می‌توان به بهسازی پارک الغدیر، شقایق و لاله اشاره کرد که با هماهنگی سازمان سیما و منظر در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر واکاوی درختان، احداث مسیر دوچرخه و اصلاح سیستم پیاده‌روها و عملیات عمرانی داخل پارک شقایق در حال انجام است.

توسعه فضای سبز به‌رغم کمبود زمین!

مجتبی قاسمی، مدیر منطقه دو شهرداری اراک اظهار می‌کند: تعداد ۲۰ پارک در سطح این منطقه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به پارک‌های بزرگ امیرکبیر، ملت و سایر بوستان‌های محلی همچون جنت، علم‌الهدی، غدیر، علوی و دیگر بوستان‌های محلی در کوی رضوی اشاره کرد.

عدالت خاموش فضای سبز در اراک

وی خاطرنشان می‌کند: به‌رغم اینکه در این منطقه با مشکل کمبود زمین‌های دارای کاربری فضای سبز و امکان تملک زمین توسط شهرداری مواجه هستیم، گسترش فضای سبز منطقه را تا حد امکان در دستور کار قرار داده‌ایم.

در صدد تأسیس اداره حفظ باغات و قنوات هستیم

محمد جعفرپور، شهردار منطقه سه اراک نیز با اشاره به وجود باغات سنجان و کرهرود در این منطقه، تاکید می‌کند: با احتساب باغ‌های خصوصی، سرانه فضای سبز در منطقه سه به ازای هر نفر حدود ۲۶ متر مربع است که بالاتر از حد استاندارد به‌شمار می‌رود، همچنین با وجود شش قنات در محدوده قانونی شهر از نظر تأمین آب برای فضای سبز نیز با مشکلی مواجه نیستیم.

وی تصریح می‌کند: به‌رغم وجود مشکلات فراوان در حوزه زیرساخت‌های ورزشی، آموزشی، بهداشتی در منطقه سه شهرداری، در حوزه فضای سبز این منطقه شرایط مطلوب است.

شهردار منطقه سه اراک ادامه می‌دهد: در حوزه فضای سبز به‌دنبال تأسیس اداره حفظ باغات و فضای سبز در منطقه هستیم و پیشنهاد آن را نیز به معاونت برنامه‌ریزی ارائه کرده‌ایم تا یک اداره مستقل برای حفظ باغات و قنوات منطقه سه ایجاد شود و در تولیت یک فرد کارشناس و متخصص قرار گیرد تا از این طریق به حفظ و توسعه فضای سبز در این منطقه با سازماندهی بیشتری بپردازیم.

سرانه فضای سبز کافی نداریم

ابوالفضل شالی‌بگ، شهردار منطقه چهار اراک نیز با اشاره به اینکه این منطقه از جمله مناطقی است که بیش از همه نقاط شهر نیازمند توسعه فضای سبز است، می‌گوید: به‌رغم وجود زمین‌های بایر در این منطقه، ساکنان این محدوده از سرانه کافی در فضای سبز شهری برخوردار نیستند.

وی تصریح می‌کند: برای توسعه فضای سبز منطقه چهار، زمین‌هایی را شناسایی کرده‌ایم و پیشنهاد آن را نیز به کارگروه شهرداری و شورای اسلامی شهر داده‌ایم تا پیگیری‌های لازم انجام شود، به‌عنوان مثال در خیابان جلال آل‌احمد پارکی وجود دارد که به دلیل اشراف نداشتن به خیابان مورد استقبال قرار نگرفته است، لذا در صدد توسعه آن هستیم.

شهردار منطقه چهار اراک تصریح می‌کند: در محدوده این منطقه زمین‌هایی با کاربری فضای سبز یا ورزشی تعریف می‌شود که مالکیت شخصی دارد و در حال حاضر شهرداری زمینی که بتوان آن را برای فضای سبز آماده کرد، در اختیار ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: برای احداث فضای سبز شهری در زمین‌های بایر، پیشنهاد شده است که اقدامات لازم برای واگذاری زمین‌ها از اداره کل راه و شهرسازی به شهرداری در دستور کار قرار گیرد، چرا که در صورت انجام هماهنگی‌های لازم شهرداری آمادگی تملک زمین‌ها از مالکان خصوصی را دارد.

چالش مدیریت آب و کمبود زمین در منطقه ۵

عباس فضلعلی، شهردار منطقه پنج اراک معتقد است: در حال حاضر با وجود ۲۰ پارک در سطح این منطقه می‌توان گفت فضای سبز این منطقه از شهر با سرانه‌ای بالغ بر ۷۵.۶ مطلوب است، با این حال درخواست‌های مردمی برای ایجاد فضای سبز همواره وجود دارد.

وی می‌افزاید: شهرداری طی یک سال گذشته توانسته است در محل‌های شهرک هجرت، شهرک‌های حمید فاز یک و فاز دو، ابتدای جاده گاوخانه، خیابان جدیدالاحداث خانه‌سازی، موزه دفاع مقدس، میدان مقاومت و پارک سالمند به توسعه فضای سبز بپردازد و در حال حاضر نیز در انتهای خیابان قائم‌مقام حاشیه شهرک جوادیه فضای سبز جدیدی در دست احداث قرار گرفته است.

شهردار منطقه پنج اراک خاطرنشان می‌کند: تا حد امکان درخواست‌های مردمی را در حوزه توسعه فضای سبز به اجرا رسانده‌ایم، اما مطالبه‌ها در این حوزه بیش از توان شهرداری است؛ چرا که شهرداری در زمینه توسعه فضای سبز شهری با چالش مدیریت منابع آبی و کمبود زمین مواجه است.

کد خبر 598624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.