لزوم بازنگری طرح‌ جامع و تفصیلی شهر/مدیریت شهرهای کوچک نیازمند حمایت مالی دولت

شهر تیران با قدمتی بیش از پنج هزار سال پتانسیل زیادی برای رشد و توسعه دارد؛ ظرفیتی که تا به امروز مغفول مانده و نیازمند توجه بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیران با مرکزیت شهرستان تیران و کرون با ۲۴ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری غرب استان اصفهان و در محور مواصلاتی استان‌های خوزستان و چهار محال و بختیاری و دروازه ورودی شهرستان‌های غرب استان اصفهان قرار دارد.

قدمت تاریخی این خطه منحصراً جایگاه مهمی در سبقه تاریخی این شهر دارد و آثار تاریخی و سنگ نگاره‌ها حکایت از قدمت پنج هزار ساله شهر می‌دهد. این شهر با وجود آب‌وهوای مساعد و طبیعت بکر میزبان مهاجران و مسافران زیادی است. تیران نه تنها به لحاظ تاریخی بلکه از منظر موقعیت جغرافیایی و فرهنگی حائز اهمیت و مهد و پرورش شخصیت‌های بزرگی همانند آیت الله مظاهری از مراجع تقلید عالم شیعه و عالم ربانی مرحوم آیت الله امامی و چهره‌های دیگر علمی و فرهنگی بوده است.

در چشم‌انداز این شهر برای امسال ۲۱ هزار نفر جمعیت پیش‌بینی شده است، این سرانه جمعیت در حال حاضر ۳۰۰۰ نفر بیشتر از پیش‌بینی‌ها است که تطابق نداشتن فرصت‌ها با چالش‌ها را در پی دارد، با این وجود رشد جمعیت و سکونت افراد مهاجر فرصتی برای تقویت فرهنگ‌های مختلف و ایجاد همبستگی سلایق است، به شرطی که در روند توسعه تمام جوانب سنجیده و اجرای خدمات و توسعه زیرساخت‌ها برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شود.

اشتغال شهروندان و کاهش نرخ بیکاری در این شهر از عوامل کاهش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها است. آرامش و امنیت مردم در سایه اشتغال و دینداری و همبستگی اجتماعی تأمین شده و از شهرهای سرآمد در حوزه امنیت استان محسوب می‌شود. توسعه شهری در این دیار متناسب با پتانسیل موجود و با توجه به قدمت تاریخی این شهر به سمت آینده پیش می‌رود. شهرداری تیران اقدامات قابل توجهی در حوزه‌های مختلف در دستور کار دارد و تلاش می‌کند با اقدامات عملیاتی چشم‌انداز مطلوبی از آینده شهر ارائه دهد.

حسن حجتی، شهردار تیران با حضور در دفتر خبرگزاری ایمنا، میهمان خبرنگاران این خبرگزاری بود و به سوالات آنان در خصوص موانع و فرصت‌های توسعه شهر تیران پاسخ داد. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

موانع و ظرفیت‌های شهر تیران برای توسعه چیست؟

مدیریت شهرهای کوچک به دلیل توان مالی محدود و ضرورت توسعه نیازمند حمایت مالی دولت است تا پس از مدتی به بازدهی مطلوب برسد. توسعه گردشگری از مهمترین برنامه‌های این شهر است. پروژه‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه تعریف شده است و همین موضوع در آینده به مدیریت شهری و پیشرفت شهر کمک خواهد کرد.

ناپایداری درآمد شهری مشکل بزرگی است که پیش روی مدیریت شهری قرار دارد. شهرداری‌ها به صورت درآمد و هزینه مدیریت می‌شوند و هزینه‌ها هر ساله وجود دارد؛ بنابراین تأمین نشدن آن بر روند اجرایی پروژه‌ها تأثیر می‌گذارد. شهرهای کوچک مثل تیران آینده خوبی دارند، اما برای رسیدن به موقعیت واقعی خود نیازمند توسعه زیرساخت‌ها هستند، با این وجود کمبود اعتبارات آسیب‌هایی را به همراه دارد و اجرای پروژه‌ها را با روند کندی روبه‌رو کرده است. مدیریت شهرهای کوچک به دلیل توان مالی محدود و ضرورت توسعه، نیازمند حمایت مالی دولت است تا پس از مدتی به بازدهی مطلوب برسد و فرصت‌های درآمدی ایجاد شود

ایجاد درآمد پایدار در شهرهای کوچک بعضاً با شکست روبرو می‌شود. به دلیل ایجاد نشدن فرصت‌های واقعی و ضعف در مسائل حقوقی، بعضاً اجرای پروژه‌ها با شکست مواجه می‌شود و منافع شهر در معرض تهدید قرار می‌گیرد. سواد مردم تیران برای توسعه شهری بسیار مهم است. بخش قالب جمعیت دارای مدرک لیسانس به بالا هستند و بی سوادی در این خطه به صفر رسیده است. سکونت تبعه افغانستانی در این شهر به دلیل فعالیت کاری آنها در واحدهای صنعتی نیازمند حمایت دولت و اختصاص بودجه است؛ بنابراین دولت باید سهم خود را در ارائه خدمات به این افراد پرداخت کند.

در این شرایط راهکار مطلوب چیست؟

حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری نیازمند مطالعه راهبردی و تنظیم قراردادهای منظم و قانونی است تا سرمایه گذار و مدیریت شهری با چالش و آسیب روبه‌رو نشود. بعضی از زمین‌های شهر بدون سند است، دوره‌های قبلی پیگیری برای مطالبات و اخذ سندها انجام نشده است و همین موضوع موجب شده بعضی از داراهایی به افراد غیر واگذار شود.

زمین مجموعه تجاری و هایپر مارکت فدک تیران در وسعت ۴۰۰۰ مترمربع به دلیل نداشتن سند با رأی دادگاه توسط بخش خصوصی در حال خلع ید است که موضوع توسط مدیریت شهری در حال پیگیری است تا زمین شهر برای مردم حفظ شود.

آموزش اعضای شوراهای اسلامی شهر و نظارت بر مصوبات و روند اجرایی شهرداری‌ها از فاکتورهای مؤثر در حفظ منافع شهروندان است تا از تصرف منافع شهر یا ایجاد چالش در مسیر پیشبرد اهداف و پروژه‌ها جلوگیری شود. در حال حاضر اعضای شورای شهر تیران نسبت به قوانین آگاه هستند و نگاه بلندی در توسعه شهر دارند، اما باید نیازهای آموزشی و آگاهی‌بخشی نسبت به قانون توسط دفتر امور شهری برای همه شوراهای اسلامی شهرهای استان انجام شود.

بودجه شهرداری تیران چه میزان افزایش داشته است؟

بودجه سال جاری شهرداری ۸۱۰ میلیارد ریال است، این اعتبار در مقایسه با سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته و سرانه شهری را به حد مطلوب شهرهای استان اصفهان رسانده است. در سال‌های قبل مردم تیران کمترین میزان سرانه بودجه‌ای را در بین شهرهای استان اصفهان داشتند و امکان اجرای پروژه‌های بزرگ وجود نداشت.

سهم پروژه‌های عمرانی شهر بیش از ۷۰ درصد و جاری ۲۳ درصد است، در شهرداری‌ها به طور معمول بخش عمده بودجه در حوزه جاری هزینه می‌شود، اما در تیران برای توسعه عمرانی و زیرساختی، سهم عمرانی را افزایش داده‌ایم.

چه پروژه‌هایی در دست اجرا دارید؟

احداث طرح و پروژه‌های جدید و تکمیل پروژه‌های قدیمی از برنامه‌های امسال مدیریت شهری است. احداث باغ خانواده در بیش از ۱۰ هکتار، تکمیل پروژه ورودی شرق تیران، تکمیل سنگ فرش خیابان طهران قدیم، نهضت آسفالت معابر، تقویت امکانات پارک‌های محلی، ساماندهی گلزار شهدا و زیباسازی شهر در زمره مهمترین پروژه‌های شهر است.

در حال حاضر پروژه ورودی شهر با ۳۵۰ میلیارد ریال در حال اجرا است، راه شهرسازی نیز به همین میزان در اجرای این پروژه سهیم بوده است که با پیشرفت کار در هر دو بخش به‌زودی شاهد بهره‌برداری از این طرح خواهیم بود.

منابع درآمدی شهرداری کدام است؟

محل‌های درآمدی شهرداری تحت تأثیر شرایط اقتصادی کشور است و اگر وضع مردم و کسب درآمد دولت به خوبی پیش برود، اوضاع شهرداری‌ها هم به نسبت کارآمد خواهد بود. اخذ پروانه ساختمانی یکی از مؤلفه‌های درآمدی شهرداری تیران است. ساخت‌وساز مسکن به دلیل شرایط اقتصادی وضع خوبی ندارد، این محل درآمدی و عوارض شهری درآمد پایدار و مؤثری در شهر محسوب نمی‌شود.

اختصاص سهم ارزش افزوده به شهرداری‌ها یکی از فرصت‌های درآمدی شهرداری است، ۵۰ درصد بودجه شهرداری تیران بر این پایه برنامه‌ریزی شده است، اما اختصاص این سرفصل در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته کاهشی بوده و وعده‌های دولت محقق نشده است.

در گذشته ۱۴ درصد از درآمد ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص پیدا می‌کرد، این درصد برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت به ۱۰ درصد رسیده و محل درآمد شهرداری‌ها را با مشکل مواجه کرده است. عوارض تفکیک اراضی از دیگر مؤلفه‌های درآمد پایدار شهرداری تیران محسوب می‌شود و سهم ۳۰ درصدی بودجه را دارد که با انجام دو مورد توافق این عدد محقق خواهد شد؛ نمی‌توانیم این محل درآمدی را به عنوان منبع درآمد پایدار تلقی کنیم، چراکه همیشه توافق برای تفکیک اراضی وجود ندارد.

تشکیل دیر هنگام کمسیون ماده پنج شهرداری‌ها در استانداری برای تغییر کاربری‌ها، از موانع پیش روی ایجاد درآمد در شهر است. تفکیک و تغییر کاربری اراضی می‌تواند علاوه بر حل مشکل شهروندان در ساخت‌وساز و بهره‌برداری از زمین خود به عنوان یک منبع درآمد پایدار وجود داشته باشد.

لزوم بازنگری طرح‌های شهری/مدیریت شهرهای کوچک نیازمند حمایت مالی دولت است

بازنگری طرح‌های شهری چه ضرورتی دارد؟

بازنگری طرح جامع و تفضیلی شهر برای رونق ساخت‌وساز ضرورت دارد. بعضی از این ساخت‌وسازها به دلیل لزوم تغییر کاربری و اصلاح طرح جامع و تفضیلی متوقف مانده است. راه و شهرسازی با محدودیت اعتباری برای اختصاص بودجه بازنگری طرح‌ها روبه‌رو است و همین موضوع مانع از ادامه فرآیندهای شهرسازی می‌شود.

در گذشته عوارض تأمین پارکینگ وجود داشت، اما این قانون اخیر باطل شده است، در حال حاضر متقاضی ساخت‌وساز مسکن و واحدهای تجاری وجود دارد، اما به دلیل تأمین نشدن پارکینگ افراد قادر به اخذ پروانه نیستند و با ابطال مجوز اخذ عوارض پارکینگ توسط دیوان عدالت اداری شرایط کار دشوار شده است. اخذ عوارض از مالکان و خرید زمین و ایجاد پارکینگ مشکل شهر و شهروندان را رفع می‌کند و همین رأی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

رأی دیوان عدالت اداری که به شکایت از شهروند در یک شهر صادر می‌شود، به کلیه شهرداری تسری پیدا و کارهای را متوقف می‌کند، در بعضی موارد یک شهرداری به دلیل ضعف در حوزه حقوقی و دفاع نکردن قاطعانه و کارشناسی یک رأی را دریافت و این رأی با تسری به کلیه شهرها مشکلات اجرایی را پدیدار می‌کند.

چه برنامه‌هایی برای توسعه گردشگری شهر دارید؟

تیران با فاصله اندک نسبت به مرکز استان، موقعیت جغرافیایی ویژه و آب و هوای مساعد از فرصت‌های خوبی بهره‌مند است. دمای هوای این شهر در مقایسه با مرکز استان ۱۵ درصد خنک‌تر است و همین موضوع انگیزه سفر به تیران در روزهای تعطیل را افزایش می‌دهد.

قدمت بالای این شهر با وجود امامزادگان و سنگ نگاره‌ها از دیگر شاخصه‌های مؤثر در توسعه گردشگری است. مدیریت شهری با احیای بافت قدیمی و سنتی و آثار تاریخی همانند حمام قدیمی شهر و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری به توسعه این صنعت رونق داده است. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با احیای خانه‌های تاریخی زمینه جذب گردشگر و ارائه خدمات به مسافران و گردشگران و عموم شهروندان را فراهم کرده‌اند.


 

کد خبر 598558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.