رصد ماه در «اوج مداری» را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: هر چه جرم به «حضیض مداری‌» نزدیک‌تر باشد، قطر زاویه‌ای آن بیشتر است و هر چه دورتر باشد، کوچک‌تر دیده خواهد شد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سه‌شنبه _اول شهریورماه_ ساعت ۲:۲۲ بامداد ماه به اوج زمینی (Apogee) می‌رسد؛ در این زمان ۴۰۵ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. درواقع ماه به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی‌شکل است.

بیشتر بخوانید: امشب ماه را در اوج مداری قابل رصد است؟ 

وی افزود: فاصله زمانی دو عبور متوالی ماه از نقطه حضیض (کمترین فاصله) یا اوج (دورترین فاصله) حدود ۲۷.۵۵ شبانه‌روز است که دوره زمانی ناهنجاری نامیده می‌شود. این مدت بسیار نزدیک به دوره تناوب نجومی ماه است؛ مدت زمانی که طول می‌کشد تا ماه یک دور به دور زمین گردش کند ۲۷.۳۲ شبانه‌روز است. ماه در کمترین فاصله با زمین به حدود ۳۵۶ هزار کیلومتری از کره خاکی می‌رسد و در دورترین نقطه نسبت به زمین حداکثر بیش از ۴۰۶ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت و به همین دلیل در اعلام فواصل اجرام آسمانی معمولاً میانگین فاصله مد نظر قرار می‌گیرد که برای ماه ۳۸۵ هزار کیلومتر است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: اندازه زاویه‌ای آن نیز بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است همچنین روشنایی آن نیز تغییر می‌کند؛ اگرچه تشخیص این مسئله در عمل و با چشم دشوار است چون فازهای ماه همزمان تغییر می‌کنند. واضح است که هرچه جرم به «حضیض مداری‌» نزدیک‌تر باشد قطر زاویه‌ای آن بیشتر است و هر چه دورتر باشد، کوچک‌تر دیده خواهد شد. تشخیص اندازه ماه در این زمان بسیار سخت است زیرا ناظر زمینی فقط شاهد یک هلال باریک است. ماه ۲۶ روزه ۱۳ درصد روشنایی دارد و ساعت ۰۲:۳۱ در صورت فلکی جوزا طلوع می‌کند.

کد خبر 598533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.