۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
سه‌راهی بهشت

«سه‌راهی جندالله از جمله یادمان‌های دوران جنگ در استان ایلام است که گواه رشادت غیورمردان ایرانی در این خطه است. این سه‌راهی که در ۳۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر ایلام و در تنگه نیاز واقع شده، محل اتصال جاده‌های سرنی، صالح‌آباد و مهران است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که هشت سال به طول انجامید، گستره‌ای به مساحت بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر مربع را در بر گرفت و یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های قرن بیستم را رقم زد. پهنه عملیاتی این جنگ از ویژگی‌های گوناگون جغرافیای انسانی و طبیعی برخوردار بود و انواع مختلف عملیات نظامی در آن انجام گرفت.

سیدصالح ایمانی، پژوهشگر دفاع مقدس در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است، به معرفی یادمان «سه‌راهی جندالله» در استان ایلام پرداخته است: «استان ایلام از جمله مناطق مهم و عملیاتی کشور در دوران دفاع مقدس بود که به دلیل دارا بودن ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در روزهای جنگ مورد هجمه سنگین رژیم بعث قرار گرفت.

سه‌راهی جندالله از جمله یادمان‌های دوران جنگ در این استان است که گواه رشادت غیورمردان ایرانی در این خطه است. این سه‌راهی که در ۳۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر ایلام و در تنگه نیاز واقع شده، محل اتصال جاده‌های سرنی، صالح‌آباد و مهران است.

پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نیروهای ارتش رژیم بعث عراق تا سه‌راهی‌جندالله پیش آمدند، هم‌زمان با خطر قریب‌الوقوع سقوط ایلام و انتشار پیام دعوت امام خمینی (ره) از سپاه و مردم برای مقابله با تهاجم عراق، شش گردان زبده و کارآزموده سپاه به همراه گردان‌هایی تشکیل شده از نیروهای مردمی و عشایر شهر ایلام، تحت فرماندهی لشکر امیرالمومنین (ع) سپاه پاسداران و تلاش جان‌برکفان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، در این منطقه راه را بر دشمن سد کردند.

آتش توپخانه سپاه و ارتش تأثیر فراوانی بر سدِ این پیشروی و سردرگم شدن یگان‌های دشمن داشت. مین‌گذاری اطراف جاده سرنی-میمک توسط مهندسی رزمی لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین (ع) باعث انهدام تعدادی از تانک‌ها و نفربرهای دشمن شد و در نهایت پس از درگیری سخت بین دو طرف، ارتش عراق با قبول تلفات فراوان، شکست را پذیرفت و عقب‌نشینی کرد.

در این نقطه در غرب جاده، یادمانی به نام یادمان مقاومت مردمی ایلام بنا شده است که یادآور جان‌فشانی‌ها و دفاع جانانه مردم ایلام است، در داخل این یادمان تعدادی تانک و ادوات جنگی نیز جهت نمایش قرار داده شده است.

این یادمان توسط آیت‌الله حیدری ایلامی (ره) به نام سه‌راهی جندالله نام‌گذاری شد.

کد خبر 598497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.