خشکسالی در جهان وخیم‌تر خواهد شد

تغییرات آب‌وهوایی به خشکسالی‌ها و کمبود آب بیشتر در قاره‌های سراسر جهان کمک می‌کند. اکنون شمال ایتالیا با بدترین خشکسالی خود در ۷۰ سال گذشته مواجه است و درحال‌حاضر بیش از ۴۳ درصد از ایالت‌های آمریکا خشکسالی را تجربه می‌کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از ویفروم، گزارش جدید سازمان ملل مشخص کرد که تناوب و مدت خشکسالی از سال ۲۰۰۰ تقریباً به میزان یک سوم افزایش یافته است و به اعتقاد سازمان ملل، یکی از راه‌حل‌های اصلی می‌تواند افزایش تمرکز بر احیای زمین از جمله جنگل‌های زراعتی و سیستم‌های آبیاری کارآمدتر باشد.

«پو» طولانی‌ترین رودخانه ایتالیا، در طول تاریخ یک مرکز حمل‌ونقل حیاتی بوده است که به شمال این کشور کمک کرده تا به یک نیروگاه صنعتی تبدیل شود اما اکنون به دلیل دوره‌های خشکسالی شدید در حال خشک شدن است. دولت ایتالیا در اوایل ماه جولای به دلیل خشکسالی که بدترین خشکسالی در ۷۰ سال گذشته توصیف شده است، در پنج منطقه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. حدود یک سوم جمعیت ایتالیا (۱۷ میلیون نفر) در اطراف پو زندگی می‌کنند.

گاردین گزارش کرد که خشکسالی، منابع روغن زیتون و برنج ریزوتو (غذای مخصوص شمال ایتالیا) را تهدید کرده است و می‌تواند قیمت‌ها را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. مهمترین دلیل برای این بحران آبی، کمبود بارندگی در سه سال اخیر و افزایش عمومی دماست. ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا در بیانیه‌ای گفت: بدون شک تغییرات آب‌وهوایی بر این رخدادها تأثیر دارد.

خشکسالی چندین کشور اروپایی را تهدید می‌کند. به گفته الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه، کشور همسایه فرانسه بدترین خشکسالی خود را از زمان شروع رکوردها در سال ۱۹۵۸ تجربه می‌کند. محدودیت‌های آبی در بیشتر نقاط کشور اعمال می‌شود و انتظار می‌رود برداشت ذرت تقریباً ۲۰ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ باشد.

پرتغال گرم‌ترین جولای خود را از زمان شروع رکوردها ثبت کرد و ۹۹ درصد از این کشور در خشکسالی شدید یا نزدیک به آن قرار دارد. حدود ۷۵ درصد از رومانی تحت تأثیر خشکسالی است. پیش‌بینی می‌شود محصول غلات این کشور ۳۰ میلیون تن کاهش یابد.

خشکسالی در بخش‌هایی از انگلستان اعلام شده است و انتظار می‌رود محدودیت‌هایی در مصرف آب ایجاد کند. گروه ملی خشکسالی می‌گوید که تا سال ۲۰۵۰ برخی از رودخانه‌ها می‌توانند تا ۸۰ درصد آب کمتری در تابستان داشته باشند و دمای هوا در نتیجه تغییرات آب‌وهوایی تا هفت درجه گرم‌تر شود. در ماه جولای، دمای هوا در بخش‌هایی از بریتانیا برای اولین‌بار از ۴۰ درجه سانتی‌گراد عبور کرد. بی‌بی‌سی گزارش کرد که ۶ ماه اول سال خشک‌ترین ماه‌های انگلستان از سال ۱۹۷۶ بوده است.

خشکسالی سایر قاره‌های جهان را تحت تأثیر قرار داده است. فائو هشدار داد، شاخ آفریقا بدترین خشکسالی خود را در بیش از ۴۰ سال گذشته تجربه می‌کند و بیش از ۱۸ میلیون نفر در اتیوپی، سومالی و بخش‌هایی از کنیا با گرسنگی شدید مواجه هستند. این کشورها برای چهار سال متوالی بارندگی کمتر از میانگین را تجربه کرده‌اند که تأثیر مخربی بر کشاورزی و تولید مواد غذایی داشته است.

طبق گزارش سازمان ملل، اقتصاد ایالات‌متحده به دلیل خشکسالی و شکست محصولات مرتبط با آن، حدود ۲۴۹ میلیون پوند از دست داده است. سازمان ملل عنوان کرد که فراوانی و مدت خشکسالی از سال ۲۰۰۰ در سطح جهان تقریباً یک سوم افزایش یافته است.

نتایج نشان می‌دهد که بیش از ۲.۳ میلیارد نفر در سراسر جهان درحال‌حاضر با تنش آبی مواجه هستند. اگرچه خشکسالی‌ها تنها ۱۵ درصد از بلایای طبیعی را نشان می‌دهند اما بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۹ باعث مرگ ۶۵۰ هزار نفر شدند. بیش از ۱۰ میلیون نفر به دلیل خشکسالی‌های بزرگ در ۱۰۰ سال گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که خشکسالی تا سال ۲۰۵۰ می‌تواند بیش از ۷۵ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار دهد. حدود ۵.۷ میلیارد نفر می‌توانند حداقل یک ماه در سال در مناطقی با کمبود آب زندگی کنند و بیش از ۲۱۵ میلیون نفر ممکن است به دلیل خشکسالی و سایر عوامل مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی از خانه‌های خود آواره شوند.

منبع: ایسنا

کد خبر 598412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.