ثبت بالاترین میزان اشعه فرابنفش در مشهد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد از ثبت بیشترین میزان اشعه ماورای بنفش در این شهر، در تیرماه سال جاری توسط ایستگاه‌های سنجش این اشعه خبر داد.

علی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اشعه فرابنفش یکی از شعاع‌هایی است که از خورشید به سطح زمین می‌رسد و میزان کم آن برای انسان بسیار سودمند است و می‌تواند در افزایش تولید ویتامین «دی» در بدن و در درمان بیماری‌هایی همچون نرمی استخوان، اگزما مؤثر باشد؛ اما میزان بالای این اشعه نیز می‌تواند به سلامت انسان صدمات جبران‌ناپذیری را وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: همین موضوع باعث شد تا مدیریت شهری کلان‌شهر مشهد، برای نخستین بار در کشور، با نصب ۱۰ دستگاه سنجش اشعه ماورای بنفش در نقاط مختلف شهر، گام مؤثری را در راستای سنجش و بررسی میزان این اشعه در سطح این کلان‌شهر بردارد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد افزود: این شاخص بر اساس میزان شدت تابش اشعه فرابنفش به پنج قسمت بی‌خطر از شاخص یک تا دو، کم‌خطر با شاخص سه تا پنج، خطر زیاد با شاخص شش تا هفت، خطر بسیار زیاد با شاخص هشت تا ۱۰ و خطر بسیار شدید از شاخص ١١ به بالا تقسیم‌بندی می‌شود.

نجفی ادامه داد: تحلیل آمار و ارقام چند ساله اشعه UV در شهر مشهد نشان می‌دهد که در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد و در ساعات اوج تابش خورشید یعنی ساعت ۱۲ تا ۱۴، این شاخص به عدد هفت و میزان خطر زیاد برای سلامت انسان می‌رسد که می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به افراد وارد کند.

وی افزود: امسال بیشترین میزان شاخص ثبت شده اشعه فرابنفش در شهر مشهد ۷.۷ و مربوط به بیست‌وهفتم تیرماه بوده است، در حالی که بیشترین میزان شاخص ثبت شده در سال گذشته حدود ۸.۸۴ ثبت شده است.

معاون شهردار مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش میزان این شاخص در فصول گرم سال، به شهروندان توصیه می‌شود در این ایام با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب استاندارد، عینک آفتابی دارای قابلیت حذف اشعه UV و کاهش ترددها در ساعات اوج تابش خورشیدی، به حفظ سلامت خود توجه کنند.

کد خبر 598406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.